AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
16.588

Bilen slukar kylarvätska men går aldrig varm...?

Sida 1 av 2
För ett tag sen tändes varningslampan för låg kylvätskenivå på min E46a så jag kikade naturligtvis på nivån men den var på max. Jag tänkte att jag för säkerhets skull skulle kolla en gång till efter någon dag men nivån var fortfarande normal så jag avfärdade det hela som en trasig givare.

Jag körde på som vanligt ända tills en dag för någon vecka sen då jag stod med bilen på tomgång och den började "koka". Jag väntade tills den hade svalnat och hinkade i vatten och ända sen dess slukar bilen kylarvätska som ett as, om jag fyller på innan jag åker till jobbet är behållaren tom igen när jag ska hem.

Det konstiga med det hela är att mellan det att varningslampan tändes och att den kokade gick det ett bra tag, i alla fall ett par veckor, vilket jag inte riktigt förstår. Bilen borde väl "koka" så fort kylarvätskan tar slut? Eller är det kanske så att det som redan finns i omlopp stannar kvar och att det är därför som bilen inte går varm?

Hur som helst, är det någon som har någon aning om vad det hela kan bero på? Jag tänkte åka in till någon verkstad i veckan och be dem kika på bilen men det kan ju vara skönt att vara lite förberedd på vad det kan vara och vad det kan tänkas kosta att reparera.

Tack på förhand
pe
47
peetaah
E30, projekt -89
E36 318I -94
E46 330ci -01
Troligtvis trasig toppackning.

Med vänliga hälsningar.
Peter

Död åt Hyundai!
TB
22
TB303
320i Sedan -00
Hej!

Hade samma problem för någon månad sedan. Slukade glykol men gick aldrig varm enligt mätaren. När motorn kom upp i arbetstemp började droppa under expansionskärlet. Var antagligen ett litet hål i plasten som expanderade när vätskan blev varm. Såg inte ens något hål när jag demonterat kärlet. Kanske har dålig syn ;) Bytte hursom kärlet och problemet är nu löst. Kostar en 500:- hos Schmeidmann och är hyfsat enkelt att byta. Enda jobbiga var att slangen i botten var en pina att få bort. Gick dock med handkraft och envishet. Finns bra guider på tuben om bytet.

Hoppas det hjälpte något...
Jag ringde till en lokal bilverkstad som skulle kika på den men personen jag pratade med frågade om det fanns något synligt läckage och när svaret blev nej misstänkte han en trasig topplockspackning men kunde inte ge något besked över telefon.

Jag har sökt en del efter symptom på trasig topplockspackning och vissa saker stämmer samtidigt som vissa andra inte gör det. De symptom jag upplevt är att bilen dricker kylarvätska som ett as, bilen går knackigt på tomgång (men startar alltid utan problem) samt att den gången motorn kokade så fanns där en vattenpöl under fronten som var brunaktig vilket jag antar beror på att olja kommit in i kylaren på något sätt.

Vad kan det tänkas kosta att byta topplockspackning på en E46 av 98 års modell? Det verkar variera en hel del men de flesta säger att det går på 8-10K, kan det vara rimligt? Det skulle ju kännas lite segt med tanke på att det i stort sett är halva bilens värde...
pe
47
peetaah
E30, projekt -89
E36 318I -94
E46 330ci -01
Givetvis har TB303 en bra poäng där. Utgick från att du har gjort en enklare/okulär felsökning och inte funnit något fel.

Med vänliga hälsningar.
Peter

Död åt Hyundai!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Be verkstaden provtrycka systemet!

Ser du något vattenläckage? Kolla noga runt/under motor/kylare etc.

Det är inte ovanligt att expansionskärlet till kylaren spricker efter ett antal år - sprickan brukar vara lodrät ungefär mitt på kärlet - kolla alla sidorna!

Även själva kylaren kan läcka.

Vattenpumpen - när byttes den? Kan börja läcka innan den havererar helt...

...sedan har du alla slangar som också kan läcka...

Så det är närmast omöjligt att säga vad det är som läcker - allt från en trasig slang till havererad topp kan vara orsaken.

Vad är det för bil?
Hur långt har den gått?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
pe
47
peetaah
E30, projekt -89
E36 318I -94
E46 330ci -01
Se efter vatten i oljan och be verkstaden göra ett kompressionsprov innan de byter.

Med vänliga hälsningar.
Peter

Död åt Hyundai!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tillägg: Om läckaget är på rätt/fel ställe (hur man nu ser på det) kan vätskan förångas rätt snabbt på heta delar i motorn och då kan det vara svårt att se läckage.

Att fläcken under bilen var "brunaktig" kan mycket väl bero på att vattnet tvättade bort diverse smuts när det rann ner för motorn och på täckskivan under motorn, innan det hamnade på marken.

Att byta toppackning är tyvärr en rätt tidskrävande åtgärd - särskilt på sexorna - dessutom är packningssatserna rätt dyra eftersom det är så många delar i dem.

Mister-auto.se har billiga packningssatser (och andra reservdelar) om du skulle behöva - de säljer "kvalitetsmärken", men räkna med minst en veckas leveranstid!

Mvh
Johan B

Johan: Jag kan inte se något vattenläckage men så har det ju varit ganska blött ute på sistone så det har varit lite svårt att se. När jag fyllde på vatten för någon dag sedan var det i alla fall torrt under bilen och den verkade inte läcka något trots att vattennivån sjönk. Vattenpumpen har jag ingen aning om det är bytt eller ej men jag antar att den inte har bytts.

Det är en 318 från 1998 som har gått ca 20K mil.

peetaah: Jag kan inte se något vatten i oljan, däremot såg det som sagt ut att finnas olja i vattnet eftersom vattnet som läckte var ljusbrunt.

Fy vad trist det här är, bilen inhandlades för ett par månader sen så det skulle kännas ganska surt att redan nu behöva kassera den/slumpa på Blocket... :/
Jag spelade in ett litet ljudklipp igår på hur motorn låter på tomgång och som ni hör så går den ganska knackigt men den startar som sagt alltid på första försöket. Det kanske kan vara till någon hjälp i felsökningen, vad vet jag. Här är klippet i alla fall: Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Spontant tycker jag det låter som en havererad vattenpump!

Slacka drivremmen och känn efter glapp/spel hos pumpens remskiva - minsta lilla glapp och pumpen är slut!

Mvh
Johan B

TB
22
TB303
320i Sedan -00
Hoppas att det inte är toppackningen som gått. Var själv bra orolig att den var kass på min. Håller tummarna att det är kärlet eller pumpen, lät ju som en läkardiagnos ;)
Jag har i alla fall lokaliserat det konstiga ljudet i länken jag postade tidigare, det uppstår bakom eller snarare snett under kylvätskebehållaren, dvs. in mot rutan, kan det stämma överens med en trasig vattenpump? Jag tänkte svänga förbi en verkstad imorgon bitti och be dem ta en titt så jag får väl hålla tummarna på att det är pumpen eller något annat enkelt (läs: billigt) fel..

Hur som helst ska ni ha stort tack för all hjälp! :) Jag återkommer med uppdatering så fort jag får besked från verkstaden.
Det som talar emot trasig topp är att det inte finns något vitt klegg i oljan, kylarvattnet kokar/bubblar inte, ingen vitrök, kärlet luktar inte avgaser och jag får alltid bra värme i bilen.

Som sagt, det är väl bara att hoppas på det bästa men även om jag inte kan någonting om bilar så känns det ju inte sådär jättetroligt med trasig topp med tanke på att jag bara upplever något enstaka symptom som stämmer överens med det.
Så, då har man varit och fått bilen undersökt. Han konstaterade direkt att det inte rörde sig om någon trasig topp utan istället rör sig om något slags läckage då det inte fanns något tryck i "slangen". Han sa att de kunde felsöka och hitta problemet men att det förmodligen skulle vara tidskrävande och dyrt då de saknade utrustning för att provtrycka så han rekommenderade en annan verkstad i närheten, det kallar jag service!

Bilen ska i alla fall in för provtryck imorgon bitti så vi får väl se om de lyckas klura ut var kylvätskan försvinner. Med tanke på att det inte verkar läcka nämnvärt (i den traditionella bemärkelsen) så antar jag att det rör sig om någon spricka eller liknande där vattnet "ångar" ut eller på annat sätt försvinner.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kollade han vattenpumpen?

Om den glappar läcker vätskan ut via axeltätningen!

Mvh
Johan B

Nej, han kollade inte så mycket utan lyssnade och klämde på lite slangar och när han märkte att det inte fanns något tryck i systemet (stora slangen från kylvätskebehållaren vara jättemjuk med bilen igång) föreslog han direkt att jag skulle ta mig till en verkstad med möjlighet att testa trycket.

Sagt och gjort, jag lämnade in bilen till en verkstad som skulle provtrycka för att ta reda på var det läcker men de kunde tydligen inte heller se något läckage och han ville behålla bilen till imorgon för att kolla så att det inte kommit in vatten i motorn.

Jag har ju fyllt på vatten i kylaren dagligen (ibland fler gånger per dag) och då ca 2L per gång vilket innebär att jag har matat in åtminstone ett 20-tal liter vatten i systemet om inte mer. Det känns ju som att det borde finnas vatten i oljan och ha uppstått en hel del allvarliga symptom om man nu fått in så pass mycket vatten i motorn...eller?
TB
22
TB303
320i Sedan -00
Samma symtom som min, fick fylla någon liter vätska i veckan. Misstänker fortfarande att det är exp.kärlet ;) Ska bli spännande att se vad verkstaden kommer fram till.
När jag hämtade bilen igår sa de bara att de inte kunde hitta något läckage men att de ville utföra lite fler tester idag. När jag kom till verkstaden kom en av mekanikerna ut för att ta emot bilen och han sa direkt att han trodde att det var toppen. Jag förstår naturligtvis att det kan vara svårt att lokalisera felet direkt men man blir ju förvirrad när ena verkstaden direkt säger att det INTE är toppen samtidigt som en annan verkstad säger att det är det...

Han baserade det på att avgaserna luktade konstigt (det luktar dock inte från exp. kärl vad jag känner) samt att värme försvinner in i bilen. Kan det ligga något i det eller blir jag blåst...? Bilen uppvisar som sagt inga typiska "toppsymptom" i övrigt...

TB303: Det är mycket möjligt att vi har samma problem, vattnet verkar nämligen bara försvinna när man kör längre sträckor. När jag har fyllt på efter jobbet de senaste dagarna och åkt direkt hem(ett par km) har det inte sjunkit till nästa morgon vilket talar för att det är först när bilen kommer upp i temp som det börjar läcka. Men det är ju svårt att som icke bilkunnig försöka förklara det för en mekaniker utan att känna sig dum...

Jag fick precis ett samtal där de sa att de hittat en liten, liten spricka i en behållare nära kylaren (exp. kärlet?) och att de hoppades att det var det i kombination med en luftficka som orsakade problemet istället för trasig topp. Han skulle ringa och beställa delar så vi får väl se nästa vecka om de lyckas lösa problemet.

Något jag tycker är jävligt konstigt är att den första verkstaden jag besökte reagerade på att det inte fanns något tryck alls i systemet medan de på den här verkstaden påstod att trycket var helt OK och rätt högt...? Visst, det är klart att åsikter går isär men det känns ju som att två professionella mekaniker borde kunna vara överens om huruvida det finns tryck i systemet eller ej.

Stort tack för all hjälp i felsökningen! Jag återkommer med uppföljning nästa vecka så får vi se om TB303 hade rätt hela tiden... ;)
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Hsk som svar på din fråga varför den inte kokar utan kylarvätska så borde den koka även fast du inte märker de! e46 temp mätare visar normal temp mellan 70 -115 grader! 118-120 så kokar motorn tänk på de! (92-96 är driftstemp) Inte säkert du har reagerat att den gått för varm! Om du kör med bilen och den är 115 grader så märker du inte de via tempmätaren. Sen om kärlet är tomt så visar nog inte mätaren rätt nånstans.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.