|
|
|
|---|---|
|
Tjo. Skulle bort med bromsskivan förut då jag ska byta handbromsbackar. Tog fram 4mm insektsnyckel men inte gick det inte. Dels känns det som den är lite för liten (storlek 5 är för stor), och dels var skruven lite avrundad. Min fråga är: Behövs det andra insektsnycklar? Hört att dom finns i tum. /Stoffe | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det är 5mm för bromsskivan och 7mm för glidbultarna. Här är en komplett guide för byte av bromsskiva och bromsbelägg Länk Håller även på med en guide för handbromsbackarna. Det sitter garanterat smuts och skit i skruvskallens insexhål. Börja och gräva och skrapa med en liten skruvmejsel, blås trycklyft, skrapa igen osv. Kan kanske sitta lite rost där också. |
| Gör ett snitt med vinkelslip i skruven i värsta fall om den är runddragen så kan du skruva loss den med en vanlig mejsel. | |
Vid återmonteringen så applicera lite antikärvpasta (mycket förtjust i mitt Loctite 8009 - kan rekommenderas) på gängorna till skruven och dra åt den "fingert tight" som de brukar säga. Det räcker egentligen att du bara skruvar in den med tummen. Alla tror att denna skruven håller hela fälgen och halva bakvagnen på plats och drar åt den så hårt att bilen nästan välter när man gör det. Skruvens ENDA uppgift är se till att inte bromsskivan trillar av navet när man sätter dit däcket. Ingenting annat. |
|
Den snabba lösningen är att borra bort skruvskallen. Har gjort så på ett par av hjulen på 745:an. Som tidigare nämnts så gör skruven bara att skivan sitter fast när man tar bort hjulet men efter ett tag sitter bromsskivan kvar även utan skruv. Och gör den inte det så skitsamma. |
|
@Stoffeoffe : Hur gick det? Fick du bort bromsskivan? Vilken metod blev det till slut? Rensade du skruvskallen så 5mm insexnyckeln passade och tog skruvade bort den utan problem? Eller blev det vinkelslip? Eller borrade du upp skruvskallen? |
|
BMW-slangen: Jag skulle byta handbromsbackar då det blev nedslag på besiktningen pga otillräcklig handbromsverkan. Men jag struntade i att byta, dels för att jag hört att det kanske inte ens hjälper att byta handbromsbackar.. Så jag skruvade ännu mer på dom 2 skruvar som sitter under handbromsspaken. Och nu tror jag att den tar tillräckligt.. Kan i alla fall stå i en brant backe med endast handbromsen, så jag får hoppas på det bästa! Annars blir det nog borra upp och byta skruv, sedan byta. ------------------------------------------------------------ Istället för att skapa en ny tråd, kanske jag kan låna denna och försöka få hjälp med ett annat problem.. Höjdinställningen var för låg på bägge sidor (halvljus). Självklart trodde jag att det skulle vara lätt att fixa. Men problemet är att dom vita plastskruvarna som man ska kunna ställa in höjden på (?) inte verkar fungera. Det händer ingenting när man skruvar på dom.. Är det någon som vet om man ska skruva lös att dom små skruvar som lampan är fastskruvade i och sedan justera? (om det går ens). Eller är det en helt ny lampsats med hållare som jag måste införskaffa? Känns förjävligt att byta ut allting för en sådan liten sak.. Tack på förhand! |
|
Handbromsen är ju inte självjusterande så ibland behövs de justeras allteftersom bromsbackarna slits (eller kablarna sträcks eller dylikt). Det är dock ganska enkelt att göra (såhär är förfarandet på en E34) * Lossa muttrarna under handbromsdamasken så kablarna är slacka * Vrid justerskruven vid hjulet så att hjulet inte kan rotera längre, backa sedan 8 (åtta) steg * Dra åt handbromsen några gånger så den sätter sig * Dra upp fyra knäpp, och skruva åt muttrarna så att det är möjligt att rotera hjulet fast med visst motstånd Men det låter som att du har tillräcklig bromskraft i handbromsen nu. Min gick precis igenom förra året och det hände absolut ingenting när jag ryckte i kryckan när man rullade. Den var iallafall inte lika bra som denna handbromsen :-) Länk Justerskruvarna brukar vara fullständigt igenrostade och trasiga efter ett tag. Omöjligt att göra något vettigt av det. Nej, du behöver inte köpa en lampsats med hållare - det ska gå att få tag på bara hållaren. Men om du tycker att du har lite dåligt halvljus så kan jag rekommendera att köpa ny lampsats med hållare, och slå två flugor i en smäll. Efter 24 år (min bil fyllde 24 år den 7 juli i år) som min bil är så har originalreflektorerna tappat en del av sin gnista. Jämförelse mellan ny lampinsats och den från 1988 (den till vänster är den nya om nu någon skulle missa det) Länk Köpte komplett halvljusinsats på Biltema. Eftersom man får en komplett insats var det otroligt smidigt att byta och en fröjd att justera. |
|
Vad är skillnaden mellan dom här två: 1. Länk 2. Länk Ok, så om jag byter den så kan jag helt enkelt ställa in lyserna? Tänkte mest på om justerskruvarna följer med dom? I så fall blir det nog Biltema snarast så man kan få igenom bilen någon gång! |
|
762-15 (första länken) är "strålkastare komplett helljus höger" medans 762-17 (andra länken) är "strålkastare komplett halvljus (med lins) höger". Står lite tydligare i katalogen. Jag ska kolla upp artikelnummer och lite bilder på det jag köpte från Biltema så kan du se vad man får. |
| Har nu köpt komplett halvljus, både höger och vänster. Har plockat bort bakre delen så att säga. Men nu sitter ju glaset och justerskruvarna kvar. Och har inte den blekaste hur jag ska få bort det? Det sitter ju liksom där det sitter.. | |
Jag hittade äntligen kvitto på vad jag köpte, det var 762-17 och 762-17 (Biltema). Ska försökra hitta bilder på det också. Vad köpte du för något? Förstår inte riktigt din felbeskrivning, har du bilder? |
|
Jag köpte samma, 76217. Bild på hur det ser ut när jag tagit bort själva lampan: Länk Läste i någon tråd att man måste bort med hela stötfångaren fram? |
|
762-17 och 762-17, jag är ju rolig. Ska ju vara 762-17 (höger) och 762-16 (vänster). Oj, vad knasigt det blev där på bilden :-) Inte riktigt så man ska göra. Nej, du behöver inte ta bort främre kofångaren. Lugn och fin nu. Har du en bild på hur lampinsatsen såg ut från Biltema? Hittar inte just nu bland mina bilder. Titta på lampinsatsen, finns det inte tre pinnar med en plastvinge i varje ände? Dessa plastvingar är det som håller lampan på plats och gör att du kan justera dess läge. Jag tror faktiskt jag tog ut hela lampinsatsen (sitter med typ tre-fem skruvar) och gjorde bytet - mycket mer gott om plats då att vrida dessa plastvingar 90 grader och ta bort det gamla lykthuset och dit med det nya. |
|
Länk Så ser den ut. Men dom 3-5 skruvarna håller ju endast ihop delen jag skruvat lös och delen som sitter kvar? Justerskruvarna sitter kvar och dom sitter som ett berg.. |
|
Ok! Då är den som jag minns. Om jag ändå bara kunde hitta bilderna jag tog på prylarna och när jag monterade allt - då hade jag kunnat hjälpa dig mycket bättre. Med lampinsatsen menar jag halv+hel+plastram som en enda enhet. Den sitter med vad jag vill minnas endast tre skruvar. Du har skruvat bort bakstycket på den gamla lampan (gör inte så med den nya). Du får bort hela lampan genom att vrida de tre plastvingarna 90 grader. Och sedan trär du ut lampan framåt i bilens riktning. Du ser att det finns en klack på varsin sida om plastvingen, som låser den på sin plats. Så man behöver överkomma dessa plastklackar. Det är dessa justerskruvar som rosat ihop och därför vill du använda de som medföljer den nya lampan. När du fått bort den gamla är det bara att föra in den nya och vrida 90 grader på de tre plastvingarna så är det klart. |
Lägg några droppar WD-40/5-56 där plastvingen ska glida och sedan någon bredkäftad tång eller dylikt. Det kan vara trångt med sakerna på plats - därför kan det vara en fördel att ta loss hela insatsen (halv+hel som en enda enhet). |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.