AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.659

Ny BMW ägare, vad bör jag tänka på när vintern kommer?

Visa användare
29
tha_neo
530xdAM Touring F11
Hej,

Har precis köpt min första bil som jag får på onsdag och det blev såklart en BMW, 318d -09.
Detta är också den första bakhjulsdrivna bilen jag kör och undrar vad jag bör tänka på inför den kommande vintern. Jag fick med dubbfria däck men bör jag köra med dubb?
Jag bor precis utanför tullarna och ser inte det som ett bekymmer, säkerhet före allt.

Tack på förhand
om du bara kör i stan kan det räcka med odubbat. ska du till fjällen eller norröver skulle jag rekommendera dubbat
Bor själv i dalarna och åker till fjällen flera gånger per vinter. Självklart kör jag dubbat numera men körde odubbat en vinter(330ci e46) och visst halkar det mer än dubbdäck men jag säger att det först och främst är kvaliteten på däck som gör skillnad.

Nya fräscha odubbade däck skulle jag ta alla dar i veckan mot ett par gamla hårda dubbdäck.

Sen är det som vanligt att anpassa hastigheten och inte tro att det är en trängbil man har.
Visa användare
29
tha_neo
530xdAM Touring F11
Tack för responsen! Ska se över mina odubbade däck
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Kör med huvudet och ha bra vinterdäck.

Har kört BMW i över 10 år och aldrig haft dubbat. Det går till 98% galant även om turerna har gått norröver då och då. Använd sunda förnuftet. De enda gångerna jag haft problem är då det kommit 10-20cm tung blötsnö. Fast då har jag även noterat att grannen med framhjulsdrift och dubbat haft bekymmer :-)

Niklas

Fransosen
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är endast ishalka som är till dubbdäckens fördel, men ack så bra att ha då det är is. Alla andra vinterväglag funkar dubbfritt bäst. Varje klack med dubb i ett dubbdäck har förstyvande avbrott i sajpningen vilket gör dom sämre i snö. Själv kör jag med fräscha dubbdäck, helst aldrig äldre än 3 år. Bästa kompromissen för mig. Men bodde jag längre söderut så skulle jag välja dubbfritt.
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
jag skulle nog säga att dubbdäck är en fördel även bid blötsnö. Jag hade problem förra vintern med att ta mig ut från parkeringen vid vissa tillfällen då det kommit blötsnö. Så fort greppet försvann polerades snön omedelbart till is vilket medförde att jag fick hämta X antal hinkar med grus för att ta mig ut. Skönt att vara tillbaka i fyrhjulsdriftens förlovade land till denna vinter :)
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Nackdelen jag märkt med bakhjulsdrift är när det kommit mycket nysnö och man ska ut ifrån en parkering tex, då vill den gärna gräva ner sig med bakdelen vilket leder till att snön packas hårt under bilen.
Har man då odubbad har den svårt att få fäste. Dubbat river upp mer och får ofta fäste till slut.

Åker man mest på dom stora vägarna i storstäderna är de väldigt sällan man får nytta av dubben.
Bor man dock utanför städerna och åker tidigt på morgonen kan dubben göra mer nytta.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Det jag har lärt mig med min E39, jag kör med dubb också eftersom jag bor i Uppsala.

1. Om det sladdar och du inte kommer ut så koppla ur Antisladd/Spinn eftersom den gör att bilen tuggar ner sig djupare, funkar mycket bättre att köra utan då om du ska ut från en parkering tex.

2. Ha alltid en spade i bakluckan samt sådana anti halk mattor från Biltema, just in case !

3. Åk och sladda och ha lite kul också :)
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Dubbfritt är totalt värdelösa långt uppe i norr iaf! Funkar bra på snö, men vägarna här är isiga hela vintern så där är dubbdäck ett måste! Körde 1 vinter med dyra bra dubbfria och de var en ren skräckupplevelse hela långa vintern! I stockholm är de väl en helt annan sak om du håller dig där=)
Visa användare
29
tha_neo
530xdAM Touring F11
@captainoats, mycket bra feedback. Ska jag garanterat fixa!
Blir man stoppad av polisen så ser det ut som att man ska iväg och gräva ner ett lik:P

Jag misstänker att jag har RFT-däck på mina sommardäck idag, vet ej hur det är med vinterdäcken men fan vad mycket oljud de ger i höga hastigheter...

ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Haha, alla har ju spade på vintern så det behöver du inte oroa dig över :)

Skulle säga att i Stockholm det behövs dubb som mest !
Kanske en överdrift men de gångerna jag behövt dubben mest är på svart is samt isiga motorvägar tidiga mornar etc, när det är snö packat så är det ju lugnt det är isen som är läskig när man inte ser den dessutom.
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Capteinoats Japp som sagt, vet att de har tom rekomenderas av nån biltidning att de är dubbfritt som gäller! Skriva en sån sak kan sluta väldigt illa eftersom många litar blint på de såkallade experterna!
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Det är skillnad på vinterdäck och vinterdäck om man säger så.
Att köra med dubbfritt ifrån någon av topp-märkerna och något budget märke ifrån Asien är som dag & natt.
Har inte provat skillnaden i dubb, men kan anta att de är samma sak där.

ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Säkerligen är det så Haas.
Är supernöjd med mina Hakka 7 or, dubb
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.