|
|
|
|---|---|
|
Som sagt så går 6an och 10an när jag varvar upp. Jag antar att det är glapp i en jordkabel. Allt funkade fint tills jag byte hastighetsmätare. Är det någon som har varit med om något liknade? | |
| Vad är det för säkringrar? | |
| båda två är på 7,5A | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
6:an går till bromsljus och 10:an går till instrumentklustret. Så dessa säkringar går när du står still och torrvarvar? Så du startar bilen, allt är frid och fröjd på tomgång och när du varvar (över något specifikt varvtal?) så går båda säkringarna direkt? Lite intressant att det började efter att du bytte hastighetsmätare (då en av säkringarna är just till instrumentklustret). |
|
Börja med att rycka säkringen till klustret för att se om den andra går. Gör den inte det stäng av bilen stt tillbaka den och dra den till bromsljuset och prova samma sak. Troligtvis ligger felet i ditt kluster då det uppkomm efter klusterbytet. |
|
|
säkringen går vid ca 3000 varv, eller bara direkt när jag tycker på gasen. Testade med att köpa ett nytt "kluster" för att trodde att det va fel på den andra, men felet är kvar ändå. |
|
| Har du provat det jag skrev ovan? | |
|
Har du mätt laddspänningen? Du skall ha ca 13,8 Volt vid tomgång och vid 1500-2000 rpm skall du ha ca 14,2 Volt. Har du fel på laddningsregulatorn får du för hög spänning, och säkringar kan då gå. /H |
|
|
nu har jag testat vad delorian sa, kluster säkringen var den säkring som överlevde. hur mäter jag? en bild skulle göra allt mycket lättare. tack för all hjälp hittills med! |
|
| Lägg ena test sladden till multimetern på ena polen och den andra på andra polen mät volt på tomgång och varv | |
| och detta på generator? | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Utföres enklast direkt på batteripolerna (generatorn är direkt kopplad till batteriet). |
|
då har jag mätt över polerna, fick 13,72V efter att jag hade kört en sväng i kvarteret. undrar vad som kan ha hänt? börjar tror att det kan vara ett relä, närmare sagt relä K7. Vad tror ni om det? Länk bild på säkringens koppling problemet med säkring nummer 6 kvar står dock... |
|
| Håkan 13.8v på tomgång?? Jag har på min e30 och e46 14.2-14,4 på tomgång! 13.8 tycker jag låter för lågt nästan. Avslagen motor ska de vara cirkus 12.5. | |
|
Generatorn skall ge en laddspänning på 13,8-14,2 Volt (beroende på varvtal). Ett friskt, och fulladdat batteri ligger på ca 12,7 Volt (ingen laddning och motorn avstängd). Runt 12,6 Volt är helt ok, under 12,4 Volt så bör det laddas. Mvh Håkan |
|
| kan det vara relät tror ni eller vad är det? | |
|
Gick motorn på tomgång när du mätte upp 13,72V? |
|
| stämmer, ska testa igen vid varvning när jag har tillgång till en extra hand. | |
| Polaren hjälpte mig idag, fick ut 13,80V vid ca 7000 varv. Kan det vara batteriet som spökar? men börjar tror att det är kabelhaveri på något ställe... | |
|
7000varv? ÄR nog mer relevant vad du fick på tomgång samt 2500. Kolla kableringen till generatorn att det inte är oxiderat där.. |
|
|
Du behöver inte tokvarva motorn för att se om generatorn laddar. :-) Ca 2000 rpm räcker, och då skall den ge ca 14,2 Volt. Eftersom du inte får ut mer än 13,8 Volt så har du med största sannolikhet fel på laddningsreläet, eller generatorn. Börja med att felsöka på denna.... /H |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.