AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
21.090

Vinter/dubbdäck - RFT eller ej

Sida 2 av 2
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Chris87,

vet du om 16" eftermarknad passar på 1-serien F20 med M-sport? Dock ej M-sportbromsar som är tillval utöver M-paket.

Vad är det bästa alternativet för 10-12 tkr?
Stilren: Det ska inte vara något problem med 16" eftermarknads fälgar på en 116d F20.
Siktar du på 16-tum har du en massa vettiga vinterdäck till bra priser att välja på. Om jag bodde i Uppsala och inte körde några längre sträckor skulle jag nog välja dubb eller nordiska friktionsdäck. Se bara upp med hakka R då de är ganska mjuka och jag vet en del som haft problem med BMWs antisladdsystem. Dubbdäck är i så fall en bättre lösning.
St
1.200
Stilren

Dunlop Wintersport
205/55/16
Fälg 411
11600:-

Detta bättre då?
St
1.200
Stilren

Länk

Det är väl denna fälg tror jag?
Det är ett helt okej pris, speciellt om det ingår BMW original fälgar.
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Om du vill utnyttja BMW assistans ska du ha RFT. Du slipper betala bärgning.
Tänk tillbaka på när du hade punktering senast. För min del var det 1980, så punktering är inget jag bryr mig så mycket om, men mina däck är ännu samma som vid leverans.
St
1.200
Stilren

Chris, "nettopriset" enligt säljaren så det känns absolut sjysst. Helst hade jag gått på 18" replica BMW stjärneker + däck för 13 600:- men det var ej att föredra då jobbet tycker att man ska ha 18" på sommaren och mindre på vintern.

Hur är dessa däck, Dunlop Wintersport? Fälgen kan ju vara fulare men 16" är ju felet. Inte fälgen haha

Kaparn, Okej, kände ej till detta ang BMW Assistans.

Jag förutsätter dock att det i mitt fall ändå är företaget som betalar ev bärgning då våra bilkostnader och allt gällande försäkring täcks överlag alltid av företaget jag är anställd av.

Ex vis tankade min kollega fel bränsle och sumpa hela motorn på en ny Q5 - gick ju loss på ett antal tiotusen eller så utan att han behövde hosta upp nåt =)
Sen körde han in i en betongsugga och knäckte kylaren - samma där haha.

RFT känns hårdare och mer högljudda, kanske framförallt i en 1 serie tillskillnad från 5/7 serien som håller högre komfort både chassimässigt som ljud- och bullermässigt?
Fr
117
Freddan101
F11 520d Touring -11
Det blev Hakka 7 dubb utan RFT + Enzo Fix fälg.

Chris87, var i kontakt med BMW och dom nämnde inget om att BMW skulle ha specialfälgar så hoppas på att det funkar.

Efter att ha dubbelkollat hjuluppgifterna hos Transportstyrelsen kontaktade jag bythjul.com en tredje gång och dom gav mig då passningsgaranti så skulle det mot förmodan strula så går det att skicka tillbaks.
St
1.200
Stilren

Det blev 16" 411 och Dunlop för min del.

Totalt 10.800:- monterat.

Såg 378 som första alt men den föll på priset. Då hade jag hellre tagit något bättre gummi.
Bi
19
Birdie
318d -11
Att köpa bra vinterdäck är väl något av det viktigaste man gör. Ingen rolig utgift men för att få en säkrare vinterkörning ska man satsa på bra (mycket bra) kvalitet.

Det går att hitta tester på nätet och det kan skilja en del år från år. Jag tycker inte man ska gnälla över att vissa däck är 400 kr dyrare. Man får i kvalitet det man betalar för och summan är försvinnande liten i bilägandet.
Karl-Hilding
Inhandlade 4 st Conti Ice Contact i fjor vintras.
225x50x17 på BMW orginalfälg.
Körde 2-3 mil med dem och har aldrig upplevt maken till buller och resonans i en karross med dubbdäck. Bilen är en 530 LCI.
Aldrig i livet tänkte jag att jag skall ha dessa dubbdäck i tre säsonger och 95% barmark eller saltade vintervägar.
Att de var så högljudda tror jag beror på dubben som inte rund utan en reätt kraftig rektangulär sak. Och bredsidan i längsriktingen.
Bytade till dubbfria Conti Viking 5. Vilken befrielse.
Skillnad som natt och dag.
Fr
117
Freddan101
F11 520d Touring -11
Får se hur mina Hakka 7 dubb kommer låta. Längesen jag hade dubb och stör mig lätt på buller.
Karl-Hilding
Fö så lydde jag rådet från motortidningar när jag köpte dubbdäcken Conti Ice Contact. Det vann de flesta moment.
Det är säker ett bra däck om man kör i övre Norrland på rena isvägar eller hårdpackad snö men funkar inte på vintervägar i sydvästra sverige.
Men har åkt med andra E60 som haft dubbdäck.
Icke fasen har där varit något direkt oljud från dubbdäcken.
Men detta oväsen som jag hade var det jävligaste jag upplevt från dubbdäck.
Fö så köper man däck för 2000 kr/st utan att veta ett jäkla dugg om man blir nöjd. Fick betala en tusenlapp för "slitaget" men det var det värt!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Att Conti-däcken har dålig komfort och högt ljud framgår rätt tydligt i de flesta däcktester jag har läst.
Så det är alltid bra att läsa testerna lite mer noga än att bara kolla rangordningen i slutresultatet.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Karl-Hilding
Komfort och buller låg strax under medel. Var väl medveten om detta...
Men inte att det skulle låta som en stenkross i en övrigt välisolerad och tyst bil som E60.
Men vi hade haft 2 st överjäkliga snövintrar i sö sverige och man blev väl skrämd av detta.
Sedan kom denna sk vinter vi hade senast utan en enda snöflinga...
Karl-Hilding
Och när däckhandlaren säger att detta är ett bra däck (floskler) (detta sade han inte om just mitt val, men vissa däckhandlare har ju inte alla märken) så brukar det vara det däcket han tjänar mest pengar på.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag kör med ContiIceContact i dim 225/45-18 och tyckte inte att dom var mer bullriga än andra dubbdäck jag kört med. Givetvis är dom inte jämförbara med dubbfria när det gäller ljudnivå men samtidigt är dom inte lika mjuka som nordiska dubbfria där DSC-lampan blinkar bara man tittar på gaspedalen. Kan även tycka att det är lite snabbt att dömma ut däck och framförallt vinterdäck efter 2-3 mil för dom behöver köras in.

Jag är i alla fall nöjd med mina trots att förra vintern mestadels var barmark.

___
//Ulf
Karl-Hilding
Om man nu skall köra in dem i 50-100 mil så är det inte så lätt att komma tillbaka och vilja byta. Kan ju vara att 100 mil tar 3-4 veckor just då.
Att oljudet kan bli något mindre pga dubbarna slits till är väl möjligt.
Fö så var dubbarna limmade och cirka 1x3 mm.
Förmodar att du har samma.
Men kommer också ihåg att jag stod och kollade när däckgubben balanserade och anmärkte på att däcken inte var 100% runda.
Inom toleransen var svaret.
Oberoende så är det en ren njutning att dom är bytade!
St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
Främsta skälet till att ha rft är säkerhet om man får punktering i hög fart. Det plus att komma undan polisens spikmattor.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.