AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
21.085

Vinter/dubbdäck - RFT eller ej

Sida 1 av 2
Fr
117
Freddan101
F11 520d Touring -11
Har blivit med en F11 Touring -11 i sommar och det är nu dags att börja titta på på däck/fälginköp inför vintern. På förra bilen hade jag friktionsdäck men tänkte mig dubbdäck denna gång för att få lite bättre fäste.

Numera är det ju RFT sommardäck som sitter på orginal och det finns ju således ingen plats för reservhjul. Är inte förtjust i RFT eftersom jag vill ha det så tyst som möjligt i kupén (tinitus). Jämför man Nokian Hakkapeliitta 7 "standard" och RFT rent prismässigt skiljer det över 400 kr per däck så det blir ju en slant om man ska ha fyra nya.

Så min undran - Är det RFT som gäller eller chansar ni att det håller och kör med "vanliga" däck och assistans om det behövs?

Ovan nämnda däck är de enda RFT (225/55-17) som jag hittade på Prisjakt/Molway. Vet inte hur ljudegenskaperna är med Nokian ska ju vara bra för övrigt?

Tacksam för att få höra era synpunkter och erfarenheter!
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Jag är/var i samma sits som dig fasr med min trea. Jag kör Nokian hakka 7 ej RFT. Köpte bättre begagnat för 6500 kr för 16" 205/55 på BMW originalfälg. Däcken har gått ett par hundra mil 2012 jan-mars. Dotmärkning anger däcken tillverkade 2011 vecka 45 (1145).

Jag rekomenderar liknande affär, men vet inte om utbudet är så bra för F10/F11.
Fr
117
Freddan101
F11 520d Touring -11
qsacage: Har du assistans ifall du skulle få punka? Osäker på om jag kan ha mindre dimension på fälgar och däck. Får kolla i instruktionsboken ikväll.

Tar gärna fler synpunter på RFTs vara eller ickie vara och även vilka dubbdäck som rekommenderas om man vill ha bra kvalitet och relativt tysta.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Åkte med en bekant i somras som har bytt bort RFT på både sommar och vinterdäck. Vi fick en punktering 80 mil från vår utreseort men det var inga problem. Vi märkte att vi fått en skruv i ett däck och körde till en däckverkstad. De lagade däcket och vi kunde köra hem.

Personen har kört 12000 mil på 4 år och det är enda incidenten och trots att vi var så långt "hemifrån" är ju ändå Sverige ett bebott land så det går ju alltid att lösa så länge du inte övervägande kör i Norrlandsinland.

Punktering ser jag inte som något större problem och händer det en gång var tionde år löser man det då.
He
25
Henrik NF
X5, 3.0d -10
Angående punktering finns det ju punkteringsskum som inte tar mycket plats i bagaget.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag kör vanliga däck både sommar och vinter på min E61 som även den saknar plats för reservhjul. Har ett Continental-kit för reperation Länk fast jag köpte exakt samma på Harald Nyborg för 399 kr.

Kör dubbat Conti IceContact 225/50-18.

___
//Ulf
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
För prisskillnaden mellan RFT och icke-RFT är det inga problem att betala för en bärgning utan assistansavtal.

-------
//Lövet
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
RFT känns inte lika negativt på Dubbdäcken.
Jag har 17" vinterdäck och upplever inte alls nackdelarna så stora som på mina 19" sommardäck. Skulle en punktering inträffa på vintern, men slask, kyla och mörker, är olägenheterna med punkteringen större än nackdelarna med att köra med RFT.

Men på sommaren är det det omvända!

Fr
117
Freddan101
F11 520d Touring -11
Tack för all feedback!! Lutar åt att köra utan RFT. I värsta fall ingår BMW assistans ett tag till.

Sånt där däckrepartionskit funkar till alla märken oavsett vem som tillverkat det?Hört att däckfirmorna inte ska gilla dessa så mycket. Försämrar det däcket?

Är Nokian Hakka 7 dubbdäck att föredra framför Conti Ice Contact vad gäller tysthet och kvalitet? Skiljer inte så mycket upp till Nokian.
Pi
96
PinnenX
325i-05
Är det inte så att BMW assistans inte täcker hjälp vid punktering om man inte kör på RFT? Det här är mer en fråga än ett påstående :)
Pinnen: jo det stämmer, om assistansen skall gälla fullt ut krävs RFT.

Jag håller annars med Steaman i hans resonemang vad gäller 17-tum vs 19-tum. Har själv råkat ut för punka på Öresundsbron med min V70 en blåsig och regnig höstdag och i det löget var det en klen tröst att man sparade in några kronor på däcken två år tidigare jämfört med en BMW med RFT. Så värst mycket dyrare är de inte heller, sist jag köpte PS2 via Däckonline tror jag det skiljde 80kr per däck.

Annars är jag ingen vidare fan av RFT och kommer inte att köpa nya när det är dags för byte.
Visa användare
306
Remo
320d Touring -11
Jag kör 17" RFT på sommardäcken på min 320d och tycker de är kassa och spårkänsliga (Bridgestone Potenza RE050AI).

På mina 16" Hakka 7 RFT vinterdäck har jag däremot inte alls samma problem med spårkänslighet.

Så de dubbade RFT vinterdäcken är OK, men vad gäller sommardäcken funderar jag på att byta bort dom till icke RFT-däck.
J-
534
J-A
325i T -08
Är F11s antisladd är lika känsligt för mjuka nordiska däck som andra modeller. Kör på conti TS830 som är kanon utom på is då de är livsfarliga.

Fr
117
Freddan101
F11 520d Touring -11
Hos Molway är det 400 kr upp per RFT däck så det blir en slant. Flera bra åsikter för och emot RFT, ska bara bestämma mig också... :)
Fr
117
Freddan101
F11 520d Touring -11
Bestämt mig för att satsa på Hakka 17" icke-RFT och köpa en reparationssats. Såg nu på Prisjakt att bythjul.com ligger bäst prismässigt.

Hade bestämt mig för Enzo Fix 17" fälgar som jag hittade när jag slog in mitt regnr på Molway men när jag söker på Bythjul finns inga fälgar alls till min bil. La en order på dessa fälgar + däck ändå och ringde supporten.

De sa att de inte har några fälgar till 520d F11 och hävdade att Enzo-fälgarna skulle bygga för mycket. Är inre så haj på fälg och däck-dimensioner så blev väldigt rådvill. Mycket tacksam för tips eftersom dom just nu håller min order.

Länk
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Vad kostade kalaset då?
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Dom bygger väl för mkt innåt i såna fall... ET brukar väl ligga runt 20 på 5-serien.

/Jonas
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Vilka 18" odubbade däck bör man välja om man kör mycket mellersta Sverige ca 400 mil/mån, främst motorväg och city men landsväg/mindre vägar ibland. Norrlandsresor kan förekomma.

Har blivit erbjuden Nokian WRA3 och Pirelli W240 i 225/40/18.
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Är någon av dessa "mycket mycket" bättre vid snö/is då? Nån som vet? Dom ligger nästan i prisordning direkt från Däckonline. Michelin är dyras precis under 2000:-/st medan Goodyear ligger i princip samma som Pirelli W240. Vad är skillnaden där mellan W240 Sottozero 2 och Snowsport?

Goodyear Ultra Grip Performance 2
Pirelli W 240 Snowsport
Dunlop SP WINTER SPORT 3D
Michelin Pilot Alpin PA3

Bästa hade väl varit typ Nokian Hakka R men jag får nog inte in det i budgeten med 18" fälgar..

Vad kör man?
Freddan101: BMW har varit väldigt luriga med sina fälgar. För att få på mindre fälgar på bilar med större bromsar har de specialanpassat fälgarna inuti för att de inte ska ta i bromsoken. Det är tyvärr så på ett antal BMW modeller att 17" eftermarknads fälgar inte passar trots att BMW original 17" fälgar passar.
Stilren: Inget av de däck du nämner är bra på rent vinterföre och speciellt inte 18".
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.