|
|
|
|---|---|
|
Ganska ny på detta forumet men vänder mig hit för lite råd och hjälp. Bilen ifråga är en 2008 535D LCI som jag nu ägt i ca 1.5 månad. Det som händer med bilen är att det helt tappar kraft. Förbrukningen ser jag går i botten och motorn varvar men det finns nästan inget drag alls i bilen. Trycker jag pedalen i botten växlar lådan ner (Kickdown) men det blir knappt något märkbar fart ökning. Detta har hänt mig tre gånger nu. Första gången inträffade det under körning och försvann efter att jag åkt en bit. Andra gången inträffade det också under körning, men då jag nästan var hemma så stängde jag av bilen och lät den stå tills dagen därpå. Dagen efter var det borta. Tredje gången var nu imorse på väg till jobbet. När jag startade den inträffade detta direkt. Jag har 4 mil till jobbet och det förvann inte på vägen dit. Inga felmeddelanden dyker upp och vid en check i datorn hittas inga fel. Det verkar som om någonting går in i nödprogram men jag vet inte om det är motorn eller växellådan som krånglar. Olja och filter än nyligen bytt i växellådan. Min första tanke när detta inträffade var att det var rengöringscykeln för partikelfiltret. Men vad jag läst så måste motortemp och avgastemp upp i vissa värden för att detta ska inträffa. Imorse inträffade det vid helt kall bil. Någon som har varit med om liknande som kan ge tips? Finns det någon i Eskilstuna som har tillgång till felkodsläsare? alternativt så köper jag mig en egen om någon kan tipsa på en som passar min bil. Tacksam för hjälp. /Christian | |
| Om du bor i Eskilstuna så besök M-bilar och prata med dom det är ett mycket bra bemötande där samt kunskap. | |
|
Pluggade i min Evolve programmerare och det visade sig att det gick att läsa felkoder med denna. Har en kod som kommer tillbaka hela tiden och det är C01A2. Verkar inte vara någon standard kod utan Evolves egna kod eftersom jag endast får en träff på google. I denna tråd på E90.net nämns "Turbo actuator" så det är troligtvis denna som inte fungerar och därför som motorn är kraftlös. Skulle även kunna tänka mig att det kan vara en vacuum slang spruckit. Om det skulle vara vaccumklockan som styr turbon som är trasig går denna att byta separat hos BMW eller byter de hela Turbon? |
|
| Troligtvis vaccumslangsproblem. vanligast där dom passerar lilla turbon eller i anslutning till ventilerna | |
|
Tog en snabb titt på alla slangar igår men såg ingen som var trasig. Jag har kontaktat M-bilar här i stan men det fanns ingen tids föränns nästa vecka. Det innebär att jag hinner göra lite egen felsökning tills dess. Det troliga verkar iaf vara en vacuum slang som gått sönder. Skulle det vara vacuum klockan till en utav Turbona så skulle väl inte båda aggregaten sluta fungera. Har läst endel på nätet om flera som inte får den lilla turbon att gå utan bara den stora. Den stora börjar ladda vid 3-3500rpm och det ska tydligen kännas ordentligt när den griper in. Jag känner ingen skillnad. Bilen vägrar förövrigt att varva mer än 3500rpm. |
|
|
Hej! För mig uppstod detta några gånger under mina drygt två år jag hade min 535d. Det var tydligen en givare till dumpventilen som spökade, kostade inte tokmycket men då det hände så sällan ides jag inte byta den. Det räckte att starta om bilen. Bilen blir helt orkeslös och varvar inte ur. MVH Baccala |
|
|
Lite uppdatering om det mot förmodan skulle vara fler som råkar ut för detta. Efter lite forskning på nätet lutade de åt tre st saker som kunde orsaka detta fel. 1. Trasig vakuumslang 2. Trasig vakkumklocka/ställdon, finns 3 st 3. Trasig vakuumfördelare, finns 2 st likadana Eftersom ingen utav Turbona verkade ladda överhuvudtaget så lutade det åt alternativ 1 eller 3. Igår lämnades bilen till M-bilar och de konstaterade ganska snabbt att det var en utav vakuumfördelarna som gått sönder. Synd bara att tiden inte riktigt räcker till för då hade jag kunnat spara 4400:- på att byta denna del själv. För en timme sedan laddades chippet i igen och bilen går som ett skott. |
|
|
Ny på forumet och tycker det är kanon! Har i stort sett samma problem som Krille, men möjligtvis är lilla turbon med. Finns det någon bra sida med sprängskiss och rätt beteckningar som tydligt visar och har samma namn på vakuumklocka/ställdon/fördelare osv? Har tittat på realoem: Länk men kan ändå inte riktigt förstå vad som är vad.. är tacksam för hjälp. /Johan |
|
|
Undra om någon har en tabell var säkringarna ligger på en BMW 520 E60 MVH Carol |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.