|
|
|
|---|---|
|
satte nytt batteri i vintras. bytte bränslepumpen som sitter under bilen för en månad sen, då blev det bättre men nu verkar det bli sämre igen... när det händer så går startmotorn runt jättefort så det låter verkligen inte som att det är för lite ström men den startar ändå inte, och det konstigaste är att den startar alltid om jag kopplar kablar från en annan bil eller starthjälpsladdaren ?!? misstänker att pumpen i tanken inte ger rätt tryck, kan det stämma? skulle väl iofs kunna vara läckage vid nån spridare så det blir fel bränsletryck kanske, men jag har iaf aldrig sett något bränsle i motorrummet... även när bilen startar tycker jag att startmotorn får nöta på onödigt länge, tar nog 2-3 sek varje gång, jag får för mig att det blivit sämre eftersom... är tankpumpen besvärlig att byta, någon som vet? | |
|
Hej Låter misstänkt likt att din generator börjar ladda batteriet dåligt. Med tanke på att du alltid får igång den med kablar. Du har inte fått andra konstig beteenden så som kanske att batterilampan har börjat lysa en kort stund eller bara blinkat till? // Micke |
|
|
Jo det glömde jag skriva ;) åk till en bensinmack och låt dom mäta batteriet och se om det behöver laddas, om det e så, så fortsätt med generatorn och få den uppmätt på verkstad. //Micke |
|
| Hmmm, jo håller med om att det har med strömmen att göra på sätt och vis men om jag mäter så har jag 14,4 volt när bilen är igång...och just det faktum att den alltid går runt några sek innan den startar får mig att tro att det har med bränslet att göra...men den har alltid gått perfekt när den väl startat, aldrig ryckt eller stannat eller nåt sånt. | |
|
Ärgad kontakt någonstans, typ dålig jordförbindning mellan motor och kaross eller mellan batteri och kaross. Nästa gång du har problem, testa att sätta startkabel på ditt eget batteri och fram till kopplingspunkten framme i motorrummet. /Mats J |
|
|
Har du kommit någonvart i din felsökning? Har exakt samma problem som du! Har en 525d, (i stort sett identisk maskinellt med 530d.) Har dessutom urladdningar titt som tätt av batteriet. Böt förpumpen under förargolvet i våras och då funkade bilen felfritt i säkert en hel månad. På min senaste felkodsavläsning dök glödkretsen upp. Böt både glödstift och glödrelä, men vet inte om det gjorde varken från eller till. Bilen fortsatte att ladda ur sig och jag började då misstänka elfläkten framför kondensorn. Har bytt den också nu, så vi får väl se om det blir någon skillnad. Fortsätter denna följetong är det väl snart bara generatorn som återstår. Har precis som dig 14,4 volts laddspänning när bilen går. Angående startmotorns hastighet och gångtid antar jag att det är normalt på m57-motorerna. Min gamla startmotor började yla vid 23000mil, så den böts också ut i våras. Har inte märkt någon skillnad sen dess, men skönt att ha en ny startmotor i bilen. Köpte en från Skruvat.se för under 2000:- och den verkar ok. |
|
|
blir snart gråhårig av detta... jag hade bestämt mig för att det nog var nåt med glödningen, eftersom den inte vill starta på morgnarna men efter jag startat den med starthjälp så funkar det bra att stänga av och starta om den när den blivit varm. så har den varit senaste dagarna. men nu idag var det precis att den startade , och det först efter att harvat flera sek på startmotorn trots att den var ordentligt varm :( |
|
| Glödningen krävs tydligen för start, även vid varm motor och varm utetemperatur. Läste att det även har något med avgasreningen att göra. Det verkar som man kan "chocka" ett trasigt relä med extra batteri, men det går väl inte i all evighet. Bilen verkar dock kunna startas utan glödrelä om man bara nöter tillräckligt länge på startmotorn, men det brukar inte ett normalt batteri palla. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.