AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
13.823

Är M3 E46 den ultimata (sport)bilen?

Sida 5 av 6
si
470
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
Nej, inte mycket alls faktiskt. Ingen taklucka, inga elstolar, manuell växellåda, de små bromsarna. Den enda utrustning som väger lite är HK stereon. Det var M2an. M3an hade både taklucka och elstolar.Det jag pratar om gällande både min nuvarande M2 comp och min dåvarande M3 E46 är TJÄNSTEVIKT. Då räknas 90% full tank in samt en förare som väger 75 kg. Ett annat sätt att uttrycka det är transportstyrelsens vikt. Jag har inte vägt mina bilar. Men då min gamla bil var importerad så vägdes den vid ankomst till Sverige och hade således en vikt av 1630 kg i regbeviset.
bi
202
bikermike
M3 E46 SMG2 -02
M2 Competition -19 såld
Z4 M Coupe -07 såld
Volvo S60 T5 -02
Jag är beredd att hålla med Westersund om känslan i dom två bilarna.
Allt behöver inte vara så nytt och bra för att det ska vara roligt att köra bilen.

Tycker det är otroligt fränt att bara höra ljudet från en S54, sen kan jag förstå folk som inte är intresserade av mekanik och teknik att det är häftigare med M2 och dess prestanda (HK)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
bikermike, nu är du väl lite väl hård? =) Det är ju ingen direkt tvekan att M2 har mer avancerad mekanik och teknik än vad M3 E46 mäktar med. Det visar ju om inte varvtiderna samt effektuttaget ur en mindre motor. Turboaggregatet är varken omekaniskt eller otekniskt. Utvecklingen på bilarnas mekanik och teknik har absolut inte gått bakåt, tvärtom. Det du tänker på är kanske mer att om man inte uppskattar sugmotorer, högre varvtal och en mer analog körupplevelse osv så försvinner en del av M3 E46 charm.

Det jag tycker däremot man ska ha i åtanke är att M3:orna är ju 20 år gamla och 20 år gamla bilar är slitna på ett annat sätt än 5 år gamla bilar. Allt ifrån det estetiska invändigt och utvändigt till clipsen i inredningen, stagen, dämpare, fjädrar, m.m. Det är ju få av M3 E46 som är i samma skick som när de var nära nya.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Det ställer definitivt mycket högre krav och eftertanke att ta ut 343 hk ur en 3,2L sugmotor som varvar 8000 varv än 370 hk ur en 3L turbomotor som varvar max 7000. Sen är så klart chassit i M2 mycket bättre än E46 M3, framförallt bakvagnen. Framvagnen är fortfarande av MacPherson-typ men något modifierad med dubbla länkarmar istället för en enkel som E46 har.
bi
202
bikermike
M3 E46 SMG2 -02
M2 Competition -19 såld
Z4 M Coupe -07 såld
Volvo S60 T5 -02
Jag menar precis så som Westersund skriver, effekten ur M2 motorerna är inte på något vis imponerande för mig.
Däremot så är S54 en imponerande motor för mig och förmedlar en känsla som är svår att ersätta.
Jag vill ha en M2 för den passar in bra på mina behov nu men jag blev INTE imponerad när jag körde en. Jag föredrar en mer raw äldre känsla.

Z4MC är det bästa jag ägt/kört i M-väg och då har jag även ägt 3st M3 E46.

M3 E46 hade jag också kunnat tänka mig men finns inga vettiga kvar till vettiga pengar.

Letar M2 för fullt men trots det stora utbudet kommer inte rätt bil ut :/
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Nu är ju motorn en viktigt komponent i en bil, men absolut inte den enda.

Det är även så att turboaggregaten som idag tas för givet inte kom före förbränningsmotorn utan är en vidareutvecklad tekniskt och mekaniskt tillägg som adderats år efter att förbränningsmotorerna uppfunnits och innebär att outnyttjad energi som finns i avgaserna kan återanvändas för att höja effekten från motorn. Dvs, det är en vidareutveckling som gjort det enkelt att plocka ut effekt ur begränsad cylindervolym och därmed höjer det den tekniska höjden i sammanhanget. Innan turbon var 343 hk ur 3,2 liter en imponerad bragd. Med turbo är det inte direkt en bragd, dvs, den tekniska höjden med turbo är högre.

Personligen är jag ingen turboälskare, men som utbildad ingenjör i maskinteknik så kan jag inte säga att modernare bilar är mindre tekniska eller mekaniskt förfinade än sina föregångare. Det vore direkt felaktigt då jag vet hur mycket utveckling som går in i varje ny bil och motormodell.

Sen att all utveckling inte är det som stryker entusiaster medhårs är inte samma sak som att det inte är teknik och mekanik. Teknik kan också vara utveckling som gör produkterna markant simplare och billigare att tillverka men ändå ger samma resultat som en äldre avancerad produkt som inte använde ny modern teknik som nu finns tillgängligt.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Turbo är helt klar en av de viktigaste innovationerna inom förbränningsmotorområdet.
Den bidrar ju både till bättre ekonomi och högre effektuttag. Men tyvärr även av en del för entusiasten tråkiga bieffekter såsom dämpat avgasljud och idag litet, men ändå märkbar Turbo-tvekan. I vissa fall också en ganska tråkig effektkurva.
Jag kallar det "Turbo-tvekan" snarare än "lag" eftersom det är en väldigt liten men ändå märkbar bieffekt. Det går inte riktigt att mäta med känslan av en riktigt rapp sugmotor.
si
470
sirtobbe
Bmw 325i touring - 2008
Phoenix m3, hur skulle din perfekta m2 vara specad?
Vit/grå/blå N55

- manuell
- lilla skärmen
- manuella säten
- ingen taklucka

Dvs ingen extrautrustning :) så analog det går
si
470
sirtobbe
Bmw 325i touring - 2008
Du glömde en viktig aspekt. Som extra tillval finns aktiva säkerhetssystem som lane change warning. De vill man INTE ha. Jag är mycket tacksam att de inte finns i min bil.
si
470
sirtobbe
Bmw 325i touring - 2008
Jag har även tagit bort det fejkade motorljudet i högtalarna samt kodat bort den manuella lådans rev-match funktion.
Har letat ett tag nu men rätt bil kommer inte ut… var tom inne på comp ett tag men föredrar N55ans ljud
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Kan förstå din spec Phoenix, förutom gällande lilla skärmen. Stora skärmen påverkar ju inte negativt, men det blir mindre 116d-känsla. Det är ju ändå en skärm där hur man än gör och någon viktskillnad p.g.a. den är nog mindre än om du ätit lunch eller ej.
Hade gärna haft utan skärm helt. Den är bara i vägen. Har massor av skärmar hemma jag kan glo på ;)

Den är enligt mig i vägen och förstör intrycket :)
bi
202
bikermike
M3 E46 SMG2 -02
M2 Competition -19 såld
Z4 M Coupe -07 såld
Volvo S60 T5 -02
Jag gillade rev matching vid aktiv körning, på bana var det helt perfekt 🤩
si
470
sirtobbe
Bmw 325i touring - 2008
Borde vara enklare att hitta en manuell N55a med rätt spec då du har många fler att välja på. Compen finns i 35 ex i sverige med den manuella lådan.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Helt utan skärm kan jag förstå, men att föredra den lilla kan jag inte. =)

Såg en 218i Coupe från F22 i Tyskland som var utan skärm, visste inte att 2-serien gick att få utan, men tydligen. Gav en ren look, lite som E90 utan skärm.
gi
40
givetvis
BMW M3 SMG II -03
Har letat en m3a alternativt en m2 vad som skulle dyka upp och kännas bäst. Det slutade med en m3 som rullat 3700 mil. Helt magiskt bil. Men skulle helst haft båda :)
bi
202
bikermike
M3 E46 SMG2 -02
M2 Competition -19 såld
Z4 M Coupe -07 såld
Volvo S60 T5 -02
Grattis till en pärla, det var lite mil. Tyckte mitt köp var ok med 8700 mil när jag letade i höstas.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.