AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
13.821

Är M3 E46 den ultimata (sport)bilen?

Sida 4 av 6
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Kolla hur många G Gt-R:en tar i kurvan när man jämför med M5:

We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Kollade du på klippet själv innan du postade? Klippet lyfter upp den punkten som jag tjatar om, vikten av vikt. M5:an väger över 200 kg mer än GT-R:en, inte konstigt att den är sämre på alla punkter vad gäller prestanda. Sen att jämföra en familjebil med en sport bil känns lite udda. Viktigast av allt också, vilka däck använder bilarna och hur breda är dom? Det är självklart att GT-R:en ska vara snabbare/bättre och klippet lämnar en med mer frågor än svar.
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Jag tänkte mer på att den faktiskt drog över 1.4G i kurvan, det är en mycket hög siffra! När jag tittar på mina loggar när jag kör på bana med r-däck med lättare bilar och naturligtvis varma däck så är jag sällan över 1.2G.

We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Körde på Kinnekulle igår och hade över 1,3G i princip varje varv... med slitna däck (corden framme på höger framdäck) som är för "smala" för bilens kapacitet/vikt. Så allt är väl relativt.
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Jag tror vi bara får "agree to disagree" jag vidhåller att GT-R är en bil som är riktigt bra i kurvorna. 1.4G på gatdäck är bra!

En liten urspårning bara runt ringen, jag menar snarare att ringen gynnar bilar som klarar av att hålla uppe farten istället för att de har bra acceleration. CTR FK8 som exempel, den är ärligt talat rätt slö och på svenska banor är den inte så snabb då man ofta måste bromsa ner i låga farter. (Jag har haft en och tyckte inte den funkade så bra utan man fick stryk i acc ut från de föl flesta kurvor) På ringen där medelhastigheten är högre och där det inte bromsas lika mycket så är den däremot väldigt snabb!
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Ganska lägligt:

em
906
em3
M3 cab -03
Har inte läst i forumet på ett bra tag, men vill anknyta till en del, som inser att mer och mer power kanske inte är det alla söker.

När jag köpte M3'an, hade jag inte haft varken cab eller sportbil, det blev kompromissen som avgjorde, efter mer än 2 års sökande och funderande.

Idag är jag trygg och nöjd med mitt slutliga val, men det var långt från självklart då, för 7 år sedan. Nu, är jag kanske sugen på att gå upp lite i "näringskedjan", då tog jag ett jättekliv ( hade inte ens haft en BMW, men kört mormors 1600 från -64 med tveksam synk i vxl-lådan på 70-talet....).

Det finns ingen formel/algoritm, för vem som tycker om vad, olika referensramar spec:ar vad individer tänder på. För min del blir jag väldigt glad, varje gång jag vrider igång 6-an, och det är nog det som betyder det mesta.

Jag hämtade min för ett nästan skamligt pris, har förflyttat mätaren c:a 1500 mil från 9200 vid start. Säljer jag idag, går jag med kraftig vinst, även om vid vid ett relativt lågt pris. Men, jag tror att jag motstår frestelsen för pengar, så länge det är, för mig, en stor njutning att rulla en 150-200 mil per år i denna trevliga modell. Sannolikt blir inte "kicken" högre för mig, om jag uppgraderar mig till dagens klart mer potenta bilar med turbo......men, man vet aldrig....

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
em3

Håller helt med. har också haft lite tankar på att sälja men när man kör nyare bilar så - nej.
Inget klonk eller skorr eller muskelkämpande :)

Jag har bestämt mig att efter de här 11 åren med min så blir det tills 6 feet under för varje ggn jag kör den så ler jag.
Däremot inte sagt att jag köper en till - kollar på X5M men jädrar vad mycket "skummisar" det finns så jag börjar att tröttna och helt enkelt skiter i det hela och lägger pengarna på en större båt då min lilla gula fortfarande är som en spliff varje ggn man kör den ;)

Hade en Nissan GTR Nismo ed över en helg. Visst! A Beast men den saknar charmen som de flesta "nya" gör.

"Jag klimatkompenserar din miljöbil med min bensindrivna SUV"
BMW CS #05XXX

Gr
15
Grumme
Volvo XC90-08 3.2
Jag funderar på att skaffa en sommar-/ busbil inom ett par år, och då är M3 E46 ett av alternativen.
Min fråga till er är, finns det något bra skäl till att inte välja en cabriolet istället för en sedan?
Jag har inte tänkt köra den på bana. :-)
M3 e46 fick väl aldrig den hype som många trodde som många andra klassiker.
@Grumme: Cab är alltid trevligt om den mestadels skall rulla i fint väder. Gillar att man hör motorljudet bättre än i en coupe, så jag förstår absolut den som väljer M3 cab. Det man skall se upp med är att det kan strula med mekaniken och att suffletten kräver skötsel för att hålla sig impregnerad och fräschör. Men är den välskött (där mekaniken får jobba regelbundet) så är det inget som hindrar ett köp tycker jag.
Gr
15
Grumme
Volvo XC90-08 3.2
@Kristoffer_L: Tack för input! :-)
em
906
em3
M3 cab -03
# Grumme

Blev det något sommarbus i år? Om du tänker på M3 e46, finns ju både manuell och SMG (II). När jag för 10 år sedan började titta på en "galen" helt onödig men fantastiskt rolig grej, landade jag efter ett par år i en M3 e46 manuell cab. Jag var när att köpa en Litauern-fixad SMG, men hoppade av om råkade hitta mitt ex. hos en undanskymd vimpelhandlade söder om Stockholm. Den har visat sig vara i mycket god kondition, har nog inte sett mycket vinter och regn under sin livstid, och ffa. kanske inte så hårdkörd som en del coupéer kan var, den väger kring 170 kg med än coupe-varianten.........

I mitt fall var också kompromissen att äga både en cab och en sportbil, man får begränsa sig någonstans. Som du hör är jag oerhört nöjd med valet, ska lasta 100 kg äpplen från trädgården imorgon och åka och musta, vädret ok för en cab-tur :), annars finns ett volvoskåp att ta till......

till slut hände det ....förnuftet ger vika, och KÄNSLAN styr, trodde aldrig det skulle hända..
Gr
15
Grumme
Volvo XC90-08 3.2
@em3: Nej inte i år, och antagligen inte nästa år heller, men jag gillar att vara ute i god tid. Då hinner jag läsa in mig ordentligt, och har dessutom något att drömma om. ;-)

Ett problem är dock att jag har ju aldrig kört en M3, bara läst om att det ska vara en av väldens bästa bilar, och jag kommer ju att vilja provköra en innan jag bestämmer mig på riktigt. (Och det ska vara en manuell.)

Undrar hur det ska gå till? :-/

ca
84
campari
G81 M3 Touring
R60 Countryman S
Hade ju inte varit fel med en manuell E46 i garaget.
bi
202
bikermike
M3 E46 SMG2 -02
M2 Competition -19 såld
Z4 M Coupe -07 såld
Volvo S60 T5 -02
Jag sålde min M2 Competition och köpte en M3 E46 SMGll, så hoppas magkänslan var rätt.
si
470
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
De va ett udda beslut. Jag hade M3 E46 mellan 2008 och 2012, men har nu en M2 comp. Båda manuella. Hade aldrig bytat tillbaka frivilligt.
M2an har allt som min gamla E46 hade att erbjuda. Den är lika liten och smidig, har samma vikt (1630 mot 1640) men mycket modernare med idrive 6, musikstreaming etc och går MYCKET bättre. Ser egentligen inget som är bättre. Skulle vara ett lägre inköpspris då den är äldre. Jag ser mig själv som konservativ, men här måste jag få säga:

-Allt var inte bättre förr.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Inget udda beslut alls. Är M2 en bättre bil överlag? Absolut, ingen tvekan. Även om den är fantastiskt rolig att köra framkallar den inte samma känslor som en E46 M3 med dess råa känsla och överlägsna feedback till föraren. En E46 M3 kan man utnyttja bättre på vanlig väg medan en M2 börjar gå löjligt fort vid fullgas. En E46 M3 med bättre bromsar, riktig differential och uppgraderat chassi (bussningar, dämpare osv) håller riktigt bra än idag trots en 25 år gammal chassigeometri. M2 är alldeles för lätt att köra snabbt med, men det är ju lockande för den stora massan. Musikstreaming går att få till på en E46 M3 också.

It's more fun driving a "slow" car fast than a fast car slow.
L3
323
L33t
Bmw M3 -89
Bmw M3 -01
Som bruksbil och allroundbil är M2 klart bättre än M3 E46 ja. Liksom att den nya M2 kommer vara klart bättre än den första på vissa saker. Snabbare, bättre tech och så vidare.

Det handlar nog mer om vad man uppskattar och hur den används vilken man föredrar. Gjorde samma byte som bikermike och ångrar inget. Som ett rent helg och sommarnöje i mitt fall ger den mig mer glädje helt enkelt. Den analoga körkänslan, utseendet och ljudet.

Rent värdemässigt kan jag bara konstatera att sedan köpet 2020 har den ökat i pris. Tror det är väldigt lite skillnad idag mellan en lågmilad fin M3 E46 och en M2. Skulle gissa på att tiden är till den gamles fördel framåt här. Ser faktiskt vissa likheter med värdeutvecklingen som var med min M3 E30 men det är nog för tidigt att säga.

Var och provade senaste M240 nyligen i väntan på nya M2. Spontant så tangerar den min gamla M2 på många sätt när det gäller de saker jag uppskattade med den bilen. Utvecklingen går framåt.
bl
2.294
blixten
325i -88
sirtobbe, när jag ställer min manuella bil på fordonsvågen med halv tank visar vågen 1520 kg. Har du mycket extrautrustnig?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.