|
Sida 2 av 6
|
|
|---|---|
| +1 | |
|
För mig föll valet mellan E92 och E46 på E92 p.g.a. att jag ville ha prestandan och ljudet från S65an. Min första BMW var en E46a så inser ju att jag kommer få betala minst dubbelt mot för vad de idag kostar när jag blir tillträckligt gammal för att söka den BMW jag ska pensioners mig med. För mig var kravet sugmotor,, manuell och hydrauliskt servo, så där föll ju M2 bort. Varför E46 föll bort var för prestandan, vill köra original och inte ha sämre prestanda än en chippad 3,0 liters diesel... :-) Men jag gillar E46an som modell och landar förmodligen med en sådan på lång sikt. |
|
|
Intressant läsning, jag har alltid gillat E46. När jag bestämde mig i höstas för att byta ut min Z4M Coupe sökte jag en M3 E46. Hittade inte vad jag sökte, Vet inte vart alla pärlor står. Så det fick bli en M2 Competition med galet bra spec och historik. |
|
|
Som allroundbil är M2 svårslagen framförallt med DCT, rent prestandamässigt så känns det som att man hittat en sweetspot nu (oavsett version) där egentligen ingen behöver mer effekt. Ljudet är bra speciellt i N55 men S54/S65 känns såpass speciella att det inte går att jämföra tycker jag. Kommer definitivt att köpa en M2 igen sen. E92 var också den jag valde mellan när jag köpte E46:an, tror att en rätt utsorterad sådan kan vara snäppet vassare faktiskt totalt sett som ren körmaskin. Blir intressant att se vilken som står högst värdemässigt om 10år. Angående prestanda så är faktiskt skillnaden mindre än man kan tro. |
|
|
Kärran är med dagens mått gravt undermotoriserad, en VAG 2.0 TFSI i valfri bil är med lite putsad programvara en mycket piggare och snabbare upplevelse än en gammal sugis, hur mycket motorsport det än är. Ja, den går fint, mjukt och har mycket karaktär och ljud, men kör du en modern turbomaskin och sen sätter dig i en sugis, känns den hopplöst trött. |
|
|
Herregud, så du menar att en vag 2.0 tfsi är en roligare bil än en m3 med s54? Har du någonsin kört snabbt/gasat i kurvor? Eller tänker du mest på omkörningar vid 2+1 vägar? :) Sen har ju dessvärre m3 e46 blivit för dyr, just nu skulle jag nog vilja säga att m3 e92 tagit över den stafettpinnen. |
|
| TP_: Tråden handlade inte om pops & bangs och effekt utan varför man hellre kör en 20år gammal legend än en modern turboladdad bil. | |
| Legend eller inte, M2 är vägen framåt. Och detta kommer från en som körde M3 E46 i fyra år. Att ha rejält med vrid ända från botten gör körningen mycket mer avslappnad. Och jag tycker kombon turbo+manuell låda är perfekt. Har även haft en M3 E90 i fyra år. Manuell givetvis. Men skulle jag av nån anledning köpa en sån igen hade den haft DCT. På en sugis med toppeffekten vid varvstoppet är det bättre. | |
|
Har läst fler tycka att M3 V8 och DCT är BMW bästa/roligaste kombination. Jag gillar min manuella M2C |
|
| Då har både du och jag en ganska unik bil. Enligt biluppgifter. se ska det bara finnas 35 manuella BMW M2 competition i sverige. | |
|
En Chippad e888 kanske ger högre effekt än s54 i ungefär 1 minut, sen har den överhettat och får ställa ner laddtrycket så mycket att den antagligen har lägre effekt än original. M3E46 kan köras på bana med full attack i 30min problem med olje eller vattentemp. Små motorer med höga laddtryck är riktigt kassa vid hårdkörning. Varken min tt rs eller min CTR kunde prestera lika bra tider som min m3E46 efter 10min på bana. För många år sedan körde jag ett event på en flygraka med m3:an, det var många trimmade turbobilar där, Chippade golf r, Mazda 3 mps osv. Många av dessa var snabbare men var sedan tvungna att stå och kyla ner sig i en kvart innan de kunde köra igen. Körde vi två gånger på rad så vann jag varje gång. |
|
| sirtobbe, min är väldigt spartanskt utrustad. Så det är en M2 CSL som aldrig tillverkades. | |
|
Hur spartanskt? Min har de små bromsarna, manuella säten (dock M som är tyngre än standardstolarna), manuell låda, 788 fälgarna (som är lite tyngre än 437), harmankardon. Ingen taklucka. När allt är sagt å gjort 1640 kg tjänstevikt. Vill man komma under de så får man välja standard stolar, minsta stereopaketet, 437 fälgar. Då kanske du landar på 1625 kg. Sen går de ju att lägga på 763or och nåt lätt avgassystem så har knäckt 1600 gränsen........ |
|
| Din är lättare, jag har stora bromsarna. För övrigt verkar vi ha samma spec, galet tungt med moderna bilar. | |
|
Ingen köper en m3 e46 för hästkrafterna idag :) Snart är dom ju dessutom lika dyr som m2 så man får anta att dom som kör runt i en e46 har andra skäl än effekt och prestanda rakt fram där man mycket riktigt blir slagen av många bilar idag. Mina personliga anledningar är att det är en bil där jag uppskattar utseendet och känslan när man kör samt i och med värdeökningen senaste åren får betalt för att köra den. Det finns heller ingen rimlig konkurrent om man vill ha bakhjulsdrivet manuell och 300+ hästar förutom ev andra generationer m3. Sett till bilar under 350k kr |
|
|
Hej alla. Intressant diskussion. Nu har jag inte kört M3E46 men väl M4. Såklart är M4 en "raket" men också ett pingpong spel med massa grejer man inte behöver. Jag antar att M3E46 är "less is more" vilket för oss dödliga är roligare och utmanade. Ljudet i M3E46 är också helt _fantastiskt_ jämte de nya M-bilarna. Parallell till motorcyklismen: Jag har kört sporthoj de senaste 25 åren och där är det samma trend. Massa grejs i nya hojar; ABS, anti-wheelie, traction control i 3 axis, 5-15 olika körlägen, quickshifter upp/ner med autoblipper, 1300cc där man gör 160 km/h på första växeln, osv osv. Själv kör jag en Triumph Street Triple 675R 2009 med "bara" 120 hk, utan något "extra" bortsett Arrow helsystem för det fantastiska ljudet. Ett körläge, full kraft alltid, behöver varvas för att det ska vara "givande". Som en rolig trimmad moppe som är agil i spåret, där man känner hojen vara en förlängning av en själv. Jag hade quickshifter när jag köpte den men den monterade jag bort. Jag har provat många nya hojar med 180+ hästar men det är inte jättegivande om man bara kan använda 1:a och 2:a växeln innan man når Mach 1. Min gamla trajja måste plågas från 8000 upp till 16.000 rpm med planerade ingångar och utgångar i kurvorna för att allt ska "stämma". Det är ju det som är det roliga! Jag har alltid varit glad att åter gränsla min gamla hoj där man vet vad som händer och vad man har, till skillnad från de nya hojarna som är rymdraketer (men som såklart är mycket snabbare!). Det är inte nödvändigtvis givande att ha 1500 hk och 1000 Nm från tomgång. Stop-n-go fordon är kul när man är 8 år och man känner att det drar iväg (t.ex. Tesla ludicrous-mode) men inte särskilt givande för en som gillar att köra sportigt i kurvorna. Kanske börjar man bli gammal. Eller så är man "entusiast". :) |
|
|
:) |
|
|
iqbad; Ingen fabriksprestandabil med turbo lider av överhettning år 2021, trams. Kanske farfars 2.0 TFSI då som inte är ämnad gå fullgas hela tiden, men S54-ramlagrena gillar ju inte heller fullgas för länge, så ja. Nåja, nä, det var någon nöt här uppe som tagit något ur luften och tror jag tycker jag har mer glädje av en 2.0 TFSI. Det beror på, vill jag ha effekt och knuff samt sug i magen, ja, då kommer en 340hk 2.0 TFSI i t.e.x. Golf R ge mer av det. Känsla och ljud? S54B32, givetvis, inget slår ljudet mellan 6-8.2krpm ur en radsexa. Men det går inte att komma ifrån att turbomaskinerna får sugisarna framstå som tröttna och relativt orkeslösa. |
|
|
TP_: De flesta turbobilar med små motorer lider av överhettningsproblem, kanske inte vid inspirerad körning på gata, men absolut på korta banor (Side note: Alla tillverkare av häftigare bilar säger typ att bilarna tål att gå på ringen, men ringen har hög medelfart så kylning är ett mindre problem där). Styrsystemen drar fort ned på effekten för att unvdika för höga oljetemp och vattentemperaturer. Prova att köra en chippad Golf R på Sviestad i 20 min på full attack en varm sommardag så kommer du förstå vad jag menar. Jag har som sagt haft en Civic type R 2018 med ~380-400hk, samt en Audi TT-RS 2011 ~400hk. Civicen visar inte oljetemp men får hög vattentemp efter typ 5 varv i högt tempo (1.05-1.06 tider) fortsätter man då så stryper den effekten betydligt. Denna motor är ganska lik en EA888 och kör också med runt 2 bars laddtryck. Audin har trots en större motor på 2.5L och separat oljekylare också problem med hög oljetemp. Trots endast +5 grader i luften så får man betydligt reducerad effekt efter 8-10 varv på sviestad, ungefär samma tider som CTR:en. Min M2:a är något bättre (3.0l och relativt lågt laddtryck) men jag har sett att många andra får ganska hög insugstemp efter en stund också med en sådan. har inte hunnit plåga min så mycket än på bana. |
|
|
Sen kan man undra om några av de här bilarna är, för gemene man, tänkta att gå "på attack" 15 varv på racerbana. Detta är för mig inte ett kritierie för att vara en ultimat sportbil. Snarare kombinationen vardagskörning, inspirerad körning, karaktär och design, i kombination med prestanda du kan använda. Alla är vi förstås olika. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.