|
Sida 1 av 6
|
|
|---|---|
|
Har ägt och kört ett ganska stort antal sportigare bilar genom åren av olika märken. En tanke som har slagit mig när jag kör min nuvarande M3 (E46) är hur jäkla bra den är. Stolarna är sköna, 4 personer åker tyst och komfortabelt i den, den är tillräckligt snabb, den ser bra ut. Men framförallt så förvandlas den till en sjukt underhållande, lättfotad och snabb bil på en kurvig väg eller bana utan att ha några direkta uppenbara svagheter. Förr, låt säga från slutet av 90-talet samt äldre bilar så fanns det ofta något som man fick kompromissa med på lite roligare modeller. Ex. var bilen hård och hade bra väghållning, så var den jobbig vid vanlig körning eller så var motorn toppig alt. stark i botten eller så var det något annat. En kompromiss. I dagens bilar så känner man sig ofta lite bort-kopplad från själva körningen tycker jag. På något sett så har prylarna blivit viktigare än själva körkänslan. Bilarna blir allt tyngre samt har mängder med tekniska hjälpmedel på gott och ont. Den första bilen som jag provade där jag direkt reagerade på att den inte tagit nästa steg och blivit ytterligare lite förfinad rent körmässigt var när jag provade M3 E92 strax efter att den kom. Den var helt klart snabb men kändes tung och mer o precis. Inte lika kul att köra helt enkelt som förra modellen även om den var snabbare på allt. Såg detta klippet med en av mina favorit motorjournalister, Chris Harris där de diskuterar just detta och precis de saker som man själv har funderat på. Den teknologiska utvecklingen kanske nådde sin topp i mitten 00-talet där saker och ting blev "tillräckligt bra" och nu så pillar de bara vidare med tekniska lösningar som ingen direkt behöver på en sportbil egentligen (kolla bara på 1M). Vad tycker ni? Här är klippet, diskussionen kring M3 E46 vs M3 E9x börjar vid 4:36 om ni inte pallar se hela försnacket-teknik diskussionen. Länk | |
|
M3 E46 är en fantastisk bil på de flesta sätt så jag kan absolut instämma med det du säger. Den är jäkligt bra allaround. |
|
| Nej det är inte den ultimata sportbilen! | |
|
Chris Harris har nog provkört flest prestandabilar än vi samtliga här på forumet tillsammans, och har därför något att referera till som måttstock. Jag personligen håller med, det är bland den bästa kompromissen, samt "most bang for the buck" som du kan hitta. Den bilen som skulle kunna vara snäppet vassare fast inte lika prisvärd är 996/997 S möjligen. Sedan finns det andra intressanta bilar som tex Maserati Quattroporte Sport GT som börjar dala i pris, men är mycket skörare och inte lika driftsäker som E46 M3. Så summan av kardemumman så är det en helsikes bra bil, som är snabbare än det mesta samt med bibehållen tysk tung kvalité! |
|
| Håller med samtliga sålde min M3 för 3 dagar sen saknar den redan nu..E46an är enligt mig utan tvekan den snyggaste M3an BMW har tillverkat och den är fantastiskt på alla möjliga sätt. | |
|
Jag skulle inte kalla det den ultimata sportbilen, men den ger fantastiskt mycket för pengarna! Jag köpte precis min andra M3 E46, var länge inställd på att köpa en E92 men det fick bli en E46 pga. driftskostnader och just det faktum att den är mer basic. Det enda som jag inte är nöjd med på E46 är att den är lite undermotoriserad med dagens mått, men detta är ju lätt löst nu för tiden. Jag är sjukt nöjd med mitt val, trots att det är en 10 år gammal "dussinbil"! |
|
| M3 e46 i all ära, men M3 e92 är för mig den ultimata allaround bilen. | |
| Håller med Chris Harris (som är vad Jeremy Clarksson borde vara) i nästan allt. | |
|
Chris Harris on 1986 M535i. Länk |
|
|
Ni missar ju att det är en manuell man ska ha, ser att i princip samtliga sitter med SMG-lådan, och det är ju just det han sågar! Frågeställningen är ju inte direkt vilken är världens bästa sportbil (911 GT3 RS 4.0) utan huruvida tekniken faktiskt gör bilarna sämre (vilket han påstår). Så sitter man med en E46 M3 med SMG så är det ju ändå så fel det kan bli :-D |
|
|
Nja han hyllar M3 CSL (som bara finns med SMG) Precis som du säger så handlar det om tekniken gör bilarna sämre. Gör olika hjälpsystem och inställningar så att körningen blir roligare, och är utvecklingen på väg åt rätt håll? Sen så är det individuellt om man föredrar halvautomatisk låda anser jag. Kör man mycket bana som jag så passar SMG mig personligen bättre. Gör den bilen roligare att köra, nej inte direkt. |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Håller med att även om SMG är en manuell låda med en växlingsrobot så styrs mångt och mycket av elektronik och inte direkt mekanik. Det innebär att man måste förlita sig på att de som designar elektroniken också gör "rätt". Där finns ju en del att önska. Jag tycker iofs att alla lägen innan 6 är ganska buggiga medans läge 6 är mer "clean" och rakt på. Jag håller dock inte med om, som många andra, att han sågar SMGn. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05375 |
| M3 E46 är förmodligen det bästa BMW någonsin har byggt om du frågar mig. Ljudet från den raka sexan gav mig gåshud. Samtidigt praktisk och förvånansvärt låg bränsleförbrukning. Jag ägde en -05 CP tidigare, manuell givetvis. Det blir nog inte bättre än så... en vacker dag ska jag äga en igen :) | |
|
Ultimata sportbilen? ne... Ultimata bilen för någon som vill kunna åka fort / bekvämt / handla på ikea / semestra i europa med familjen / kör bana / osv osv men fortfarande bara ha en bil JA! Speciellt när man ser till priset. M3 e92, känns dock bättre på allt som inte har med att åka fort runt bana (ja den är snabbare, men är den roligare?) samt ekonomin blir genast mycket tyngre (speciellt vid banåka). Sen tycker jag personligen att m3 e9x känns "pluffsig" :D Porsche 911 har tyvärr för kasst baksäte (om man kan kalla det de) för kunna matcha m3. Tror dock att m3 inte kommer börja ÖKA i värde :) Dock så gissar jag på att dom nu är vääääldigt nära sitt lägsta pris... under 100k tror jag aldrig du kommer få en m3 e46 som inte behöver lagas/servas det första du gör efter köpet. |
|
|
Om 2-3 år har de finare exemplaren blivit ännu mer sällsynta och de nergångna ännu mer nergångna och fler mil, vilket kommer öka värdet självklart! Se på E36 3,0 år -95 tex. Min gode vän Jens köpte sig en random röd E36 M3 3,0 med runt 6-7000 mil på mätaren för 10 år sedan för 90.000:- . Idag får du slanta lika mycket eller mer för en likvärdig, så vist stiger dom finare exemplaren sakteliga i värde.. |
|
|
Harris har helt rätt i det han säger.. M3 E46 är ett komplett paket till ett relativt mycket bra pris. Och då ska man ha i åtanke att prisbilden i GB och USA är betydligt gynnsammare än här. Lite roligt dock att det är Amerikanen i klippet som säger att man väljer SMG II'n för att man inte kan växla.. Haha! Dom har ingen aning om att europeér växer upp med manuellt växlade bilar.. Nåja, så är det väl iofs inte så värst länge till.. |
|
|
M3 e46 har för låg effekt för att vara en ultimat sportbil. Allra helst är det vridet som är för dåligt!. Men, hade man från fabrik valt att kompressormata fråm början så hade det nog kunnat bli den ultimata sportbilen |
|
| Beolab > Kan hålla med dig om dom lågmilade exemplaren eftersom just dessa börjar bli allt mer sällsynta. Fenomenet med priserna på m3 e36 känner jag igen från när en bekant sålde sin för säkert 7-8 år sen, för 2 år sen köpt han en "ny" han fick då ge mer för den trots att den var i sämre skick och hade mer mil. | |
| Beolab, då fick han den tills sjukt bra pris för 10 år sen! När jag var spekulant på m3 e36 2002-2004 legade dom som jag kollade på kring 115-140K! Och då var de inga 6000 milare utan 12-15000mil! Fick 90000 för min 325 e36 coupe 16000mil -93 2002 eller om de var 2003! fick iof bra för den, men m3:an legade då högre ikurs för lågmilare! | |
|
Lyfter min 9år gamla tråd och vinklar om frågan något:) Är en M3 E46 den ultimata M-sportbilen eller vad tycker ni? Mina egna sportbilserfarenheter har sen inlägget skrevs breddats en del och troligtvis är svaret på min egen ursprungliga fråga något som tillverkats i Stuttgart. Har även avverkat ett antal Bmw turbomodeller (senast en manuell M2) men så i vintras köpte jag åter en M3 E46, med manuell låda denna gång. Det som hände sen är att M2:an bara samlade damm och inte fick många mil på mätaren (som rent helgnöje) och såldes. Visst M2:an är snygg, sjukt rolig, modern och en steg tillbaka till DNA:t men det var ändå något som fattades.. Varje runda i E46:an är ett tillstånd av ren glädje, den är inte speciellt snabb (med dagens mått) men ändå tillräckligt snabb, ljuden och känslan i bilen däremot är ren toppklass. E9x har nog i mitt tycke den bästa drivlinan och F80 har många uppsidor, sen så finns det ju 1M, Z4M osv. Klippet igen: |
|
|
M3 e46 är ju en av bmws bästa helt klart, men det finns ju en del irriterande grejer som behöver fixas för att den ska fungera någorlunda som sportbil. Dåliga bromsar med dålig känsla (flytande enkolvsok) väldigt seg styrning, en bakvagn som inte håller ordentligt. Själv tycker jag m2 är bättre och roligare. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.