|
|
|
|---|---|
|
Funderar lite på någon gång i framtiden om man känner för att byta motor och istället för byta till en likadan kanske uppgradera sig, isåfall vilka skulle kanske passa? Den som sitter i nu ska vara en M62TUB35 med en 5 växlad manuell låda. Kan man få ner en M62B44 eller kanske till och med en 4,6a som alpina har förfinat? Hade varit kul om man hade kunnat skohorna ner nåt annat! | |
|
Behövs inte skohorna, fysiska yttermått är samma på alla M62 oavsett slagvolym. Även S62an borde passa. Sen vad transmissionen håller för vet jag inte. |
|
| Varför ska du byta motor? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Den 5 växlade lådan är specad för vridmoment 320Nm. 4.4 =440NM EnM62TU 4.4 från 09/98 liter bör funka om du inte lastar lådan för mycket om du kan använda samma motorelektronik annars blir det knepigt med startspärrar nycklar och lås. En S62 får du aldrig genom bes. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Funderar på att byta för att den som jag har har snart rullat 27000 mil så den börjar bli lite sliten. Kan man sätta i en S62 om man använder den 6växlade lådan och uppgraderar bromsar plus hjulupphängning? och annan bakaxel givetvis |
|
| Drar den olja, har ojämn kompression eller några missljud eftersom du säger att den är sliten? En väl underhållen maskin kan vara i gott skick även efter de milen. Det finns många E39:or där mätaren visar runt 15-20´mil, men verkligheten är något helt annat. Men de rullar på ändå likväl. | |
|
Är den verkligen sliten? För 27000mil är verkligen inget att skriva hem om här har du en annan M62 som rullat mer än det dubbla jämfört med din Länk det fanns även en annan E39 (dock diesel/automat) som rullade 90000mil mer än vad din har rullat. Att byta till S62 är att be om problem, du måste hitta en riktigt dålig besiktningsman för att du ska klara besiktningen när du väl fått allt att lira vid ett eventuellt motor/lådabyte. Om du har stora problem med din 535a är det bättre att sälja den i delar och köpa en M5. Det är både enklare/billigare samt lagligt. Billigaste M5:orna som bytt ägare i år har gått för under 50tkr, riktigt vettiga för under 70tkr. Det kommer vara svårt att slå kostnadsmässigt. Stephan |
|
| Tror jag börjar att serva motorn med alla vätskor och stift o filter och sparar ihop till en m5a nån gång i framtiden, nu när jag kört med den lite så verkar motorn vara i bättre skick än jag trott, tickar lite men de beror på dålig olja (svart som tjära den som är i nu!) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.