AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.728

Garantier från handlare och blocket, är alla lika bra?

Undrar över de olika garantier som ges ut av bilhandlarna och blocket. Är alla bra eller är det stor skillnad på dem? Exempelvis finns dessa tre:

1. BMW Premium Selection (som borde vara bra)
2. Bilias 24 månaders Maxitrygg garanti
se ex:

Länk

3. Blockets försäkring, hur bra är den?

Anledningen till att jag frågar är att det skulle kännas tryggt med BMA Premium Selection men kanske är även andra garantier lika bra?

Nån som vet?

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag har erfarenhet av 3) och den fungerar alldeles utmärkt. Långt bättre än Solid, Svensk Bilgaranti osv som i stort sett inte täcker någonting när det verkligen gäller.

-------
//Lövet
Så den är alltså ungefär lika bra som de garantier som handlarna ger? Det låter ju lite för bra för att vara sant? :)
He
198
HenrikJ
320da -11
Läs villkoren och jämför själv:) Länk

Senast jag läste villkoren för Blockets begagnatförsäkring var villkoren rätt kassa. Min privata helförsäkring med maskinskada täckte mer och dessutom till lägre självrisk. Det var alltså helt bortkastade pengar.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det låter osannolikt. Maskinskadan på de flesta stora bolag upphör vid 100.000km (förutom Salus Ansvar). Då har du fortfarande bra täckning av BBF.

-------
//Lövet
He
198
HenrikJ
320da -11
Har varken tid eller lust att jämföra, men jag länkade i alla fall till villkoren :)

Inte alla:
Codan 15'
Dina 12'
SalusAnsvar 16'

Efter 15-16' kan det alltså vara värt. Eventuellt redan innan beroende vilket bolag och villkor man har!
HenrikJ: Jo jag kollade på listan men måste tyvärr erkänna att jag inte blev så mkt klokare. :)
Det är just det jag är rädd för, att allt ska verka bra till det smäller och då får man höra att det inte täcks av försäkringen. Då känns det som att man får mer trygghet genom en handlare (ex BMW Premium Selection) men det kanske är en falsk trygghet eller att man får samma sak från annat håll?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Codan tecknar inga nya försäkringar från och med 1 oktober. Hänvisar till Trygg Hansa istället.

-------
//Lövet
Men inte kan väl det skydd som man får genom maskinskada vara lika bra som en garanti från ex BMW?
Pi
96
PinnenX
325i-05
"Men inte kan väl det skydd som man får genom maskinskada vara lika bra som en garanti från ex BMW?"

Beror ju helt på vad som står i villkoren
Ja givetvis. Om man inte kan så mycket om bilar så är det dock svårt att avgöra vilka friskrivningar som är viktiga och vilka som är oviktiga. Därför denna tråd.

Verkar inte vara så många som använt sig av garantierna. Betyder det att BMW bilar alltid funkar!? :)
Dr
296
Dr Bilfåne
Varierar ständigt.
För fullständighetens skull bör nämnas att även BMW originalförsäkring räcker till 12.000 mil (vid nyteckning sedan ett antal månader tillbaka). Sedan är det som vanligt vid denna typ av frågor; folks erfarenheter skiljer sig åt. T.ex. är jag mycket nöjd med Solid. Och de två gånger jag hade behövt utnyttja Blockets var villkoren naturligtvis formulerade så, att just dessa fel inte täcktes vid aktuellt miltal. Förvånad, någon?

OK, inte exakt vad TS efterfrågade, men ändå...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.