|
|
|
|---|---|
|
Funderar på att köpa en begagnad X5a. Det kommer ju som alla säkert vet en ny modell nästa höst (vår?) Nån som vet hur det påverkar andrahandsvärdet på bilarna av den gamla modellen? Ett exempel är ju tex 5 serien som kom i ny modell för något år sen, hur mycket rasade de gamla bilarna då? Tack! | |
|
Brukar ta ca ett år (till dess att nya modellen börjar bli vanlig på begmarknaden) innan det blir något större ras på föregående modell. |
|
| Ju nyare årsmodell desto mer påverkas priset. Dvs att plocka ut en ny X5:a ett par månader innan den nya lanseras brukar inte vara en jättebra idé. Dock kan det kompenseras något med rikliga rabatter från ÅF. En faceliftad E70 tror jag kommer stå sig hyggligt ändå. Det är trots allt en viss skillnad att lägga 400 000 på en begagnad och 750 000 på en ny. | |
|
Ja problemet är ju att om man vill köpa en begagnad X5a till ett rimligt pris så är det ju ca 3 år kvar tills de första bilarna i den nya modellen blir 2 år. Gissar att det inte brukar ramla ut så många 1 år gamla på begagnat marknaden vilket gör att de troligen kommer att vara dyra. Det jag inte kan lista ut är om man köper en faceliftad 2010 nu (kostar nu ca 450), vad är den då värd om 2-3 år? Är det rimligt med 50 tkr per år i värdeminskning eller kommer det att vara mer iom modellbytet? Nån som kan gissa? :) |
|
|
Nja jag skulle nog säga att när det kommer ut en ny modell så är det ju främst att det då kommer ut rätt många relativt bättre begagnade av den äldre modellen som gör att utbud och efterfrågan hamnar i obalans och att därmed den äldre modellen sjunker i pris. En hel del av de som har den äldre modellen vill ju "byta upp sig" till den nyare. Därför är det ju som ovan sagts en rätt dålig affär att idag köpa en ny X5, om man inte avser att behålla den rätt så många år. Själv bytte jag bl a av det skälet nyligen bort min X5 -12. Kommer kanske istället gå på en äldre 09-10-a, där värdefallet blir betydligt lägre i kronor. Så att köpa en 09-10-a är ju ingen direkt dålig affär idag skulle jag säga, allt annat lika. Däremot så blir ju fallet i kronor mer betydande på en 11-12-a. Det lär ju komma en hel del nytt på "nya" X5 har jag hört, men vet inte mera exakt. Själv funderar jag på att importera en 09-10-a från Tyskland där utbud och utrustning samt priser är bättre än här. /Anders |
|
|
En 5 år gammal X5 kostar idag ca 300tkr, så det låter ju rimligt. Möjligen något mindre pga generationsskiftet. |
|
|
Med känsla: Är priserna så mycket bättre än i Sverige? Tycker att när jag tittar lite snabbt så är skillnaden inte så stor, kanske max 10%, och räknar man då in omkostnader etc så blir det inte så mycket kvar. Nu tittar jag iof bara på BMW Premium Selection, kanske är det det som är "felet"? Håller med om 09-10, känns som att en tre år gammal bil borde vara bra värde. Håller man den då i tre år så är den troligen nere på runt 250 tkr, med lite tur så blir inte värdeminskningen så mkt mer än så... Japmax: Håller med det låter vettigt, så runt 15% eller 50 tkr per år. Iof mycket pengar men man förlorar ju på alla bilar... :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.