AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.646

Koppling la av idag :( 525itouring-01

il
26
illbatten
525i Touring -01
Hej!
Efter en körning på ca 20 mil idag skulle jag vända åter hemåt då min koppling efter en rätt aggresiv omkörning helt lade av! fick rulla in åt sidan och undersöka lite men fattar noll av koppling/växellåda så jag fick köra hem ca 20 mil utan koppling!!! fråga mig inte hur jag lyckades men nu sitter jag hemma och oroar mig för bilen.

Kopplingen går att trycka ner men blir tokstum när jag har ca 5 cm kvar till golvet. Känns som jag skulle ha typ en gummibussning som tar emot närmast golvet. Den svampar lite där nere men är helt ur funktion. På hemvägen på 5ans växel rusade även motorn upp i varv vid belastning.

Vad är detta och vad göra??
låter som urtrampningslager med gaffel har rasat och hamnat sett och därav din stumhet. försök titta på utsidan av motorn vid kopplingskåpan och se att det inte är urtramningskolven med styrstag som hoppat av eller kommit fel på utsidan - innan man börja riva isär motor och växellåda.

att kopplingen slirar vid hög moment på motorn tyder också på att kopplingen är slut även om det teoretisk också kan beror på att den trasiga urtrampningsgaffeln fortfarande pressar lite på lagret och kopplingen spänns inte ihop med full kraft.

oavsett så måste du dela motor och växellåda för att byta koppling och urtrampninglager med tillbehör - man byter _alltid_ båda oavsett om det är koppling eller lager som man har problemet med, då jobbet kostar mycket mera än ingående delar
il
26
illbatten
525i Touring -01
Ok tack för svaret...nån ide på pris? Tänker inte åka till nån flådig bmw verkstad men då är det väl iaf något som en duktig mekaniker fixar...
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag tycker det låter lite som ett svänghjulshaveri då det kom så plötsligt. Det är ett dubbelmassehjul som har flera delar som kan haverera.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej.

Du kan kontakta Bil&Elservice i Örebro imorgon, de är duktiga allbilsmekaniker och har meckat mycket BMW.

Går bilen att köra eller behöver du kanske bärgare?

Lycka till!

Asken
il
26
illbatten
525i Touring -01
Ja bilen kan köras om man rycker i växlarna med rejäl känsla. Låter inte svänghjulshaveri lite väl grovt...borde det inte smällt till när det paja och skulle det inte låta illa under körning om man ens kunde köra då? Fast jag vet ju som sagt var inte nåt om koppling...
Sitter de en slavcylinder på dessa bilar?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, det är hydraulisk koppling med en slavcylinder som påverkar gaffeln.
Kanske den som läcker?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tror inte det. Då borde pedalen gå lätt ner i botten. Nu verkar det som om något tar emot. Kopplingen eller svänghjulet, vem vet. Något har "skramla sta" så att säga. Blir nog att plocka bort kardan och ta ned lådan och se vad som döljer sig.
il
26
illbatten
525i Touring -01
Tackar för alla hjälpsamma människor som vill hjälpa till! Har beställt tid på en välryktad verkstad i lindesberg och har tid den 10e oktober. Han tyckte det verkade mest troligt att urtrampningslagret gått sönder och det hindrade kopplingen att gå rillbaks helt vilket kan förklara att han slirade på växeln lite. Återkommer med svar när jag hämtat ut bilen...men fortsätt gärna spekulera så får vi se vem som har rätt ;)
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Ett dubbelmassesvänghjul brukar falera på det sättet att "halvorna" glappar upp sig så att det blir ett stort spel. det kan visa sig t.ex. som att bilen hoppar på dragläget och/eller att det vibrerar på olika varvtal.

BMW byter koppling OCH svänghjul på fyra timmar så arbetet ska väl inte behöva kosta så att man svimmar om man väljer en verkstad med skaplig timkostnad. En komplett kopplingssats med urtrampningslager är inte särskilt dyr ens på BMW. Svänghjulet däremot kostar över 6000 spänn, billigast jag sett på nätet var 480 euro för ett original. Om det inte är "slappt" eller blåanlöpt behöver det inte bytas. Är det bara milt blåanlöpt går det att svarva.
il
26
illbatten
525i Touring -01
Hej alla glada!

Hämtade ut bilen idag...dom hade bytt allt i kopplingsväg då lagret var dåligt och lamellerna helt slut. Dom sa att svänghjulet såg bra ut som tur var. Hela jobbet var klart på straxt under 4h och kalaset gick på 5000kr...surt sa räven men har fått åka skoda i en vecka nu och det var inte heller nå kul. Tack alla som engagerat sig. Case closed.
il
26
illbatten
525i Touring -01
Oj...strax under 5h skulle det stå!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det låter väl som ett helt ok eller tom bra pris tycker jag!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.