|
|
|
|---|---|
|
Har mer eller mindre bestämt mig för att chippa min 330XI -06 efter många diskussioner med både företagen själva och andra som valt att chippa bilen. Men, frågan kvarstår för mig, vem ska få äran att utföra jobbet? Det finns flertalet som erbjuder tjänsten i Sverige och jag skulle väldigt gärna veta vem som anses vara mest seriös när det gäller detta? En polare åkte till en mindre seriös snubbe för ett tag sedan. Han körde in sin bil i ett skjul som mer såg ut som en vedbod, åkte sedan därifrån 3500:- fattigare och bilen var precis densamma, inte en droppe mindre bränsle drog den och den hade absolut ingen karaktärsskillnad. Vill ej råka ut för ovanstående. Tacksam för svar! | |
|
Varför vill du ha ett chiptrim till din BMW? Det är en sugmotor och du får inte ut någon märkbar skillnad i effekt på en sådan, däremot ökar du risken för problem i framtiden. Jag hade personligen låtit bli, det är en annan sak med turbobilar på vilka man får väga risken för problem mot nöjet med en betydligt högre effekt. //Bjersér |
|
|
Du får samma svar som alla andra som frågar.. Det är bortkastade pengar att chip-trimma/mappa en sugmotor! Inte alls omöjligt att bilen tom kommer att gå sämre.. Köp en 335 istället, den har turbo och kan trimmas hur mycket du vill. ------- Min bil suger inte... |
|
| Det är totalt meningslöst att försöka trimma en 330i. Det kostar mer än den marginella effektvinst som fås dessa insugsmotorer. Hade bilen haft en turbomotor hade du fått något för pengarna men så är inte fallet. | |
|
Som jag skrev. Efter vida diskussioner har jag valt att göra denna motoroptimering. Har varit i kontakt med BMW åf och dom själva hade mer än gärna erbjudit motoruptimering om det varit "okej" som ÅF att göra detta. Vissa bmw-modeller har blivit programmerade för att klara svenska kraven i vissa aspekter. Jag har själv fått bekräftat av motoroptimerarna själva och BMW-åf att en motoroptimering på bmw 330motorn med 258hk kommer att avsevärt minska bränsleförbrukningen och ge mig en betydligt mer behaglig motorkaraktär. Samtidigt som motorn kommer att "må bättre". Jag ber er som förstår att en motoroptimering inte alltid görs för att få ut mer motoreffekt ur bilen att ge mig seriösa svar. BMW-åf var väldigt bestämd då han bad mig göra mitt yttersta för att finna den mest seriösa motoroptimeraren på svensk marknad. Av diverse anledningar. Han kunde heller inte rekommendera någon då det skulle vara motsägelsefullt IOM att han var ÅF. Tack på förhand |
|
|
Dravel.. Klart att en åf kan tipsa dig om en bra firma, jag har haft många bra diskussioner om optimering med min åf. Du går såklart som du vill, men bilen kommer säkerligen inte att må ett dugg bättre av en "optimering". Möjligen om du ökar bränsleförbrukningen lite.. ------- Min bil suger inte... |
|
|
z4mmy: Det är som sagt din bil och dina pengar. Problemet är nog att vem du än frågar på detta forumet om trimning kommer ge dig i stort sett samma svar som vi har. Ett tips är att söka på diverse amerikanska BMW forum, men jag är rädd för att även de kommer ge dig samma svar som vi har. Vad du än gör lär du inte få mycket lägre bränsleförbrukning. Om det är vad du är ute efter har du köpt helt fel bil. |
|
| Om du mappar bilen så kan de ju kanske vara värt! Då mår ju både du och bilen bättre! Men ett chip är gjort efter 1 bil! ALLA motorer är olika därför är de ju en vild chansning att chippa! Varvstopp och fartspärren försvinner väl vid chippning? De kan ju ses positivt av vissa, inte av mig dock. | |
|
Givetvis är det en mappning jag menar, chiptrim heter det ju men det är ju en motoriptimering numera. Tror inte det finns eller ens går att montera ett chip i dagens bilar. Det handlar om en motoriptimering där man mappar om bränsleflöde/varvtal/tändtider osv. Jag har redan fixat tid. Kommer även genomföra bänkning bara för att överbevisa alla disbelivers. Motorerna är i regel alltid nedjusterade för att klara vissa krav i olika länder. Jag har fått lovat att minimum 15 hk extra kommer visas på papper och det handlar om dl/mil mindre i förbrukning. Jg skulle tom få bänkningen gratis om effektkurvans ökning vid 6600 låg mindre än 15hk mer än innan mappning. Återkommer med update :) |
|
|
Hehe.. Det är rätt, stå på dig och tänk possitivt :) Det är kanske inte omöjligt att få ut de där 15 hp extra, iaf på veven.. Frågan är om du känner av det? Får man fråga vad 15 hp kostar till en sugmotor? Sen att du samtidigt skulle få ner förbrukningen med minst en dl/mil.. Tja,, lycka till med det! Jag vill inte dissa dig, men jag vet ändå lite om trim. Jag har ungefär 450 pållar i min bil. Det är ca 150 mer än original och har kostat mig knappt 20.000kr. Men då har jag bytt lite mer än nödvändigt, bara för att vara på den säkra sidan :) ------- Min bil suger inte... |
|
|
Bilen skulle bli mer lättkörd och det skulle bli annorlunda motorkaraktär. Det jag skulle märka av mest skulle tydligen vara bmws vanliga "kick" som kommer kring 3000rpm. Den skulle inte kännas på samma sätt, den skulle dra jämnare hela registret. Well, timme will tell! Bränsleförbrukningen blir spännande, min morbror hade en 325 -04 som han ecotrimmade, han såg skillnad på förbrukningen. 7500:- totalt men jag har 55mil enkel väg att åka också! 1500:- kanske jag slipper stå för om bänkningen visar 14 hk! Haha |
|
|
Z4mmy: Dom lär ju tveaka datorn/bänken så det står 15 hk trust me! Det är enkelt att justera om bänken så den visar en effekthöjning på 50hk om dom vill utsn stt dom ens lyft på huven. Om du ska vara på säkra sidan så är med på plats samt ber dom att bänka bilen innan och efter mappning, annars är det ingen ide att bänka den efter alls, då du inte vet hur många hk du hade frpn början på hjulen! Vilken firma är det som ska hjälpa dig? Är det i stockholm, så har jag varit hos samtliga motoroptimeringsfirmor om du har frågor. Lycka till! Skriv gärna i tråden om resultatet sedan vore kul. Fredrik |
|
| z4mmy: Hur gick det, fick du ut mängder med hästkrafter som du blivit lovad? | |
| Har ännu inte blivit av! Har haft alldeles för mycket strul med bilen. Den står hos bmw åf för tillfället också. För endast ett par dagar sedan vart det vattenpumps haveri. Hoppas på att få tillbaka bilen imorgon 28-12-12... Har dock visat denna tråd för min kontakt för motoriptimering. Hon utlovar fortfarande märkbar skillnad, framförallt i bränsleförbrukningen, så jag återkommer! :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.