|
|
|
|---|---|
|
Köpte mig en E39:a häromdagen och upptäckte i dag att tändingslåset troligtivs inte är som det ska. Radioläget är borta. Det ska vara följande lägen: 0: Av 1: Radioläge 2: Tändning på 3: Start Mitt är: 0: Av 1: Tändning på 2: Tändning på 3: Start För att stoppa motorn så krävs alltså läge 0 i stället för läge 1. Lägena i låset känns distinkta och precis som dom ska. Vanligt fel? Byta lås som gäller eller vad ska man göra? Mvh Chrille aka. Chriz Loud | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det är väl kontakten på baksidan av tändningslåset som bör bytas i så fall. 500-600 spänn om jag inte minns helt fel. Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Börja med att ta ut kontakten och rengör den noga, det gjorde susen för mig och tog inte lång tid. Det är värt ett försök i alla fall. MVH Jonathan |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nja att rengöra den är oftast enbart konstgjord andningen enligt vår vän Folke som testade det innan han fick byta den i allafall. Det är inte värt besväret att mickla 2 ggr när den inte kostar skjortan. Kan ju vara så att någon tidigare ägare försökt med detta och inte fått ihop den riktigt rätt också. Iom denna felbild ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack för tipsen jag ska plocka isär och kolla lite. Felet är ju inget direkt som stör mig men om det börjar så här så kanske bilen en dag inte går att starta och då ångrar man sig nog att man inte kastat ett öga på det tidigare :D Mvh Chrille aka. Chriz Loud |
|
DU men hallå NU får vi tänka till lite, notera att även airbagsystemet aktiveras i radioläget och det kablaget har du kortis i, här kan det vara farligheter. Kan ju vara så att kablaget får + matning pga kortslutningen därför byglas radioläget över. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Mycket smart Hasso! Suveränt!!! Jag kollar detta. Mvh Chrille aka. Chriz Loud |
|
|
När jag ryckt ur säkring nr. 40 (Airbag) så fungerar tändningslåset som det ska. Vad lär vi oss av detta? Ligger den brända/skadade kabeln emot + eller mot jord? Mvh Chrille aka. Chriz Loud |
|
|
Jag får säga att det ändå inte funkar som det ska när säkringen är ur.. Radion startar inte för ens man vrider om till tändningsläge. P-ljuset och instrumentbelysningen tänds dock som de ska i läge I med ljusvredet i på läge. Mvh Chrille aka. Chriz Loud |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.