AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
10.326

Vilken av dessa är bästa köpet?

Sida 3 av 4
Verdi
Nej, verkligen inte... Är nån av oss? ;-)

Sen har jag väldigt svårt att bestämma mig också.
Verdi
ps. Ni kanske tror att ni bestämmer där hemma, men det gör ni inte. :p Allt ni gör är med era fruars/flickvänners godkännande. Vissa kvinnor gillar fina bilar och då är det ju inga problem. ;-)
jo du har nog rätt så rätt där Verdi :-)

/Anders
He
25
Henrik NF
X5, 3.0d -10
Om man behöver utrymme tycker inte jag att det är någon idé med halvmesyrer. Kör på X5 istället för X3 är mitt tips. Jag bytte nyligen från en F07 GT till en X5-10. I GT:n fick barnvagn och liggdel plats i bagaget och luckan kunde stängas med lite milt våld. I X5 är det bara att lassa in grejerna och en hel del ytterligare bagage utan att behöva leka tetris.

Hur bagageutrymmet fungerar i praktiken är avgörande, inte hur många mjölkförpackningar som går in i teorin.
Nackdelen med bagageutrymmet i X5 jämfört med ex. vis F11 är längden. Har man ex. vis behov av att få in en liggvagn med chassi, så får man ofta bruka lite smärre våld för att stänga luckan om man inte vill ställa ex vis ett skitigt chassi på högkant med risk att den smutsar liggdelen. Annars är ju höjden suverän. X3 går helt bort då den är för liten tycker jag.

OT Henrik, hur upplever du 30d motorn? Räcker den i X5? Har själv bara kört 40d motorn.

/Anders
He
25
Henrik NF
X5, 3.0d -10
Håller med om att F11 är en bättre laståsna. Jag hade hellre köpt en F11, men det blev en X5 eftersom jag bytte privat. Vi har en av de mindre barnvagnarna på marknaden (Teutonia Fun) och den går in med marginal på längden i X5.

Jag kom från 535d i F07 (299 hk) och trodde att jag skulle bli besviken på trelitersdieseln i X5, men faktiskt inte. Jag tycker att den räcker till helt OK. Jag skulle t.o.m. beskriva den som pigg, men det är kanske mest jämfört med mina förväntningar :-)

Den här biltypen blir ju aldrig någon sportbil.
Verdi
Tack och lov är liggvagn ett minne blott för vår del för den här gången. Så det där absoluta behovet av stor golvyta är inte lika prioriterat. Men vi får väl förhoppningsvis minst ett barn till iofs. Fast då har vi väl bytt bil igen. :)

Men vi hade en ligginsats i vår vagn som man inte behövde ta loss. Emmaljunga City Cross. Var bara att fälla ihop och lasta in som den var. Gick riktigt bra i E91:an.

Har faktiskt kikat lite igen på F07:an som står hos Tisnar. Har du haft nåt med dem att göra, Anders? Men det kanske inte är en så praktisk modell för en barnfamilj som en X5?
Nej Verdi, vet bara att de köper in en hel del företagsbilar som de sen säljer. Antagligen köper man från någon handlare och/eller finansbolag. Säkert seriösa men känns lite "vimpelvarning" ändå. Jag skulle nog skippa GT modellen i ditt fall, men lite svårt att veta vad era verkliga behov ligger? Du velar rätt friskt mellan en rad olika modeller, allt från S4 Avant, Cayenne, Touraeg, Q7, X5, X3, F07... :-)

Oftast har jag de senaste åren köpt Touring av flera skäl:
1) alltid skönt att ha ett bra lastutrymme
2) alltid lätt att sälja när man vill byta
3) bättre andrahandsvärde

Henrik: Intressant att du tycker 30d motorn räcker när du ändå kom från 535d GT. Har ju haft 30d motorn i 530d F10 och den gick ju kanonbra, även om jag blev ÄNNU mera förtjust i 535d. Sen har jag ju kört en hel del 40d i X5 också. Verkar ju skilja marginellt i förbrukning och ser man i Tyskland så är det lite blandat hur det skiljer i prisbilden mellan 35d och 30d. Oftast bara 20 tkr + - några procent.

Vi har i januari behov av att få plats med en liggvagn Emmaljunga Duo och den gick med nöd och näppe in i X5 men med glans i F11.

/Anders
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Fast om man inte vill ha ex. företagsägda BMWs så har man mindre än 20% av marknaden att välja mellan. Sannoiikt kommer Tisnars bilar från märkeshandlarna. Dessa säljer vidare i stort sett allt som är äldre än 1-2år.

Sen ska man veta att mycket av det som står hos BMW är demobilar samt ex hyrbilar från Sixt och Mabi. Vet inte om det är bättre direkt...

-------
//Lövet
Verdi
Anders,
Vad som är ett verkligt behov och vad som inte är det är svårt att säga när det gäller bilar. Jag kan ju tycka att jag behöver det ena och det andra, men det är subjektiva behov. Objektivt skulle vi alla klara oss med nästan vad som helst. :-)

T ex: Jag vill gärna ha AC men jag _behöver_ det inte. Osv.

Skulle gärna ha t ex en välutrustad F11 530d/535d xDrive också, men de är sjukt dyra än så länge. Funderat en del på MB E350 CDI men gillar inte riktigt designen och inredningen. Men de är sjukt stora i bagaget.

ps. Visste inte att du var/ska bli småbarnsfar också. Får gratulera. Men visst har du äldre barn också? Eller är det barnbarn på g rent av?

Lövet,
Novation verkar dock sälja en hel del äldre bilar också. Typ Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Kanske ett sthlms fenomen då för kolla på Bavaria i Solna eller Segeltorp. Finns knappt några bilar äldre än 1-2 år. Personer jag vet bytt in bilar som är runt 3år 10.000mil har hittat dessa sedan hos helt andra handlare.

-------
//Lövet
Verdi
Lövet,
Jag vet, när jag var till Solna och köpte min allra första BMW så sa säljaren att visst, han kunde byta in min 5 år gamla Audi men till ett dåligt pris eftersom de skulle sälja den vidare till en annan handlare. Tror han sa att de hade det som policy. Tror gränsen gick vid 3 år och/eller 10 tusen mil. Eller om det var 2 år... Rådet var iaf att sälja den privat, vilket jag gjorde.
Ja du har helt rätt Verdi, jag har både äldre barn och väntar en nykomling till familjen i början på januari.

Är det någon som har bra koll på var man bäst försäkrar en importerad X5? Gjorde en test på Länk som ju är en import och det blev bara tre träffar på försäkringspremier, resten var man tvungen att kolla manuellt genom telefonsamtal till Insplanet. Priserna låg mellan 14 och 25 tkr/år för mig, rätt höga premier minst sagt.

/Anders
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Har ni problem med barnvagnar kan jag rekommendera Babyzen YoYo. Det är en sittvagn med liggläge, 4 hjul och fälls enkelt så den blir så liten att den går som handbagage! Tillverkas av Recaro och bara det tilltalar en med bil-intresse. ;) Ser ut ungefär som en Bugaboo Bee-2 men även handtaget går att fälla.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Handlarna brukar dessutom aldrig vilja ha in några andra märken i hallen. Jag hade en 1 år gammal audi med 1200 mil på mätaren som också kunde bytas in, men skulle säljas vidare till någon handlare i nätverket. Ska man göra ett inbyte gäller det att ha en ny bil av det aktuella märket, alternativt byta in hos en märkesoberoende handlare.

Med Känsla: Du kan oftast inte få priser online på privatimporterade bilar, men vad jag vet så har de flesta samma pris för svensksålda och importerade bilar, men du måste som sagt ringa för att få en prisuppgift. Jag har körde Trygg-Hansa på min senast importerade bil (3-4 år sedan) och de funkade väldigt bra, och till samma pris som för en svensksåld.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Synd att man inte får in en vettig barnvagn i en 997:a. Barnstolen får plats perfekt om man tar ut dynorna bak! :)
Verdi
Funkar inte för den bilen men jag har ju min importerade 330 på företagarnas försäkring. Länk

Har hört att det inte är den bästa försäkringen men helförsäkring kostar bara 5000:-/år oavsett vilken bil det är så länge den ligger under 250hk.

Hittar du en bra och billig försäkring även för 286hk-varianten så får du gärna tipsa. :)
Verdi
Hittade en F11 530d -11 som ser fin ut för en rimlig peng. Dock har den gått väldigt långt. Länk

Köpvärd?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Många mll på kort tid sliter inte så mycket. Däremot kan det bli lite svårare att få en vettig maskinskadeförsäkring.

-------
//Lövet
Verdi
Hur menar du? Gäller maskinskadegarantin bara till 10 000 mil även om bilen är så ny?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.