|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Om du inte behöver 7-sits och står ut med designen tror jag Cayenne är bättre än X5 på det mesta. ------- //Lövet |
|
|
Då kan man lika gärna köpa en Touareg och spara 100', för det är ju trots allt "samma" bil, eller en Q7 och spara 50'. >>Verdi Visst går det, men du vet inte hur mycket den såldes för. Han kanske inte fick mer än 250? |
|
|
Verdi: Nya X3 är rymlig som ett Herculesflygplan jämfört med E91. Provsitt en och du lär se :-) men jag håller med att bilen du länkar till känns lite snikig. Och måste man ha komfortstolar är X3 att glömma, även om jag tycker sportstolarna är bekväma med mina 190cm och 89kg. Annars gillar jag X5 skarpt, tycker den trots sin ålder fortfarande är den snyggaste SUVen på marknaden. |
|
Verdi |
Lövet, Kollade blocket i min del av landet (Uppsala + angränsande län) och hittade dessa. Touareg: Länk + Billigare än en Cayenne. + Sticker inte i ögonen på folk som en Cayenne kanske gör. - Det är en folkvagn. - Den ser rätt trist ut. Audi Q7: Länk + Aningen billigare än en Cayenne. + Bättre utrymmen? - Det är en Audi. - Jag gillar inte designen vare sig in- eller utvändigt. Gillar fortfarande X5:an bäst... Marin, Sant. Men den kändes rätt prisvärd ändå på nåt sätt. Kristoffer_L, Jo, jag vet. Skulle säkert räcka till storleksmässigt om man bara vill. Men när det gäller SUV:ar så lurar man sig lätt. Har ingen erfarenhet av X3:an men väl av farsans MB GLK som ju är i samma storleksklass som X3:an och den rymmer aningen mindre packning i verkligheten än min E91. Vet det eftersom vi packade över allt ur min bil en gång och då blev den fullare än vad min var. (barnvagn, barnstol, resesäng, leksaker, våran packning osv osv...) Man upplever dock GLK:n i övrigt som en mycket större bil. Så även om X3:an säkert kan vara större än GLK så lär det inte vara så sjukt mycket större packutrymme än i en E91. Det som jag stör mig lite på med E91:an är: - Aningens för små stolar. Sitter bra men inte perfekt och de ger en aningen klaustrofobisk känsla. - Rätt högt vägljud med 18" RFT-däck. - För litet packutrymme. Nu när vi ska åka nånstans för övernattning måste vi packa även i framsätet. - För litet utrymme i baksätet för större barnstol. Framstolen blir nästan oanvändbar. - Något slö växellåda. |
|
Marin: Även om bilarna till viss del är baserade på samma bas så upplevs de absolut inte likadant på vägen. Det är större skillnad än man tror. ------- //Lövet |
|
Verdi |
Såg nu att jag blandade ihop er när jag svarade. Lövet, vad är det som Cayenne är bättre på? Väghållning? Komfort? Utrymmen? Terrängegenskaperna kvittar för min del iaf. |
|
Den vita Cayennen diesel är riktigt bra prissatt. Normalt sett brukar dom kosta norr om 400'. |
|
Verdi |
Lite sugen på den vita. Men har ändå svårt att se mig själv i den. Om ni förstår vad jag menar. Den är lite brackig på nåt sätt. Den signalerar nåt jag inte kan stå för. Plus att den definitivt sticker i ögonen på folk. Det gör kanske en X5 också men på ett lite annat sätt. |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Plus att Cayenne är tokfula. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05375 |
| Facelift från -08 tycker jag är riktigt snygg. | |
|
Håller med om att faceliftade Cayenne är snyggare än den nya modellen. Tycker tyvärr också att de sticker på tok för mycket i ögonen på folk. Jag skulle tycka det var jobbigt att köra runt i en Cayenne, tyvärr. Frågan är då hur X5an står sig, tycker ni att den sticker i ögonen på samma sätt som Cayenne? Jag tycker inte det, speciellt inte nu när man kan köpa E70 begagnade för ett relativt sett lågt pris. |
|
|
Verdi: Jag har själv haft E91 och vet hur extremt klaustrofobisk och opraktisk den är som familjebil om man är lång. Som referens har vi idag även en A4 Avant som har aningen djupare bagegeutrymme men smalare. Säger inte att X3 är en perfekt laståsna men rejält mycket rymligare IRL än en E91 kan jag lova dig att den är. Ytrymmesmässigt är den lika stor som första generationen X5 enligt någon tidning som mätt upp den. Annars om utrymme är viktigt skulle jag ändå fundera på en Touareg - jag gillar den och du behöver inte känna dig som en ägare till ett antal sunkiga kvarterskrogar när du kör runt i den :-) |
|
Verdi |
Och där såldes den på Novation också... Trist. Får väl hålla utkik efter andra objekt. |
|
Om jag någon gång skulle få för mig att köpa en Porsche så är nog Cayenne den sista modellen jag skulle välja och Touraeg är ändå en folka. X5 är ju klart snyggast i klassen om den har sport- eller M-sport paket. Varför vill du byta Verdi och hur prioriterar du de olika kriterierna i bil valet? /Anders |
|
Verdi |
Gillar E91:an men det finns ju en del saker jag retar mig på. 1. Utrymmet i baksätet för en bakåtvänd barnstol. Finns väldigt få modeller som gör att man kan utnyttja framsätet för andra än kortvuxna personer. Och då känns det dessutom som att man köper en mindre stol som inte är så komfortabel för lilleman. 2. Bagageutrymmet. Ska vi åka nånstans där vi ska övernatta så måste vi packa i HELA bilen, inklusive framsätet. Är under all kritik även om vi klarar oss. Men med större barnstol så minskar ju utrymmet i framsätet också. 3. Vägljudet på grov asfalt är väldigt högt jämfört med min fars MB GLK. Blev förvånad faktiskt när jag körde den. Sen dess har jag retat mig på det litegrann. 4. Stolarna är aningen klaustrofobiska för mig som är 190cm/87kg. Ska jag sitta bekvämt blir det lite trångt bakom mig till och med för min fru på 162cm. Bättre komfort och mer utrymme är egentligen det jag är ute efter. Kan offra en hel del prestanda för jag kör rätt lugnt. Vet inte vad jag tänkte på med S4:an. :-) Provkörde en X5 förra sommaren innan jag köpte E91:an och gillade modellen. Dock inte just det exemplaret. Tyckte den var lite skabbig och bromsarna kändes lite konstiga. Annars gillade jag att sitta högt och jag är dessutom lite frälst på 4wd. Håller med om att X5 är snyggast i klassen. Kanske ska försöka importera en lämplig från Tyskland istället? |
|
Verdi: Menar du att båda bilarna du länkade till försvann på ett dygn och att du inte köpte någon av dem? Ett tag trodde jag att du köpt båda två. :) |
|
|
Den på Novation var bra prissatt så inte så konstigt den försvann snabbt. /Anders |
|
|
Fördelen med X5 är väldigt bra innerutrymmen och åker din fru i bak så kommer hon älska allt space! Sen åker man ju rätt högt och man känner sig rätt trygg när man kör i mörka skogar så här års, ja kör på vägen alltså men genom skogar menar jag. Var själv ungefär fem meter från att krocka med en utspringande älghona i onsdags i en F10 och kände direkt att jag då föredragit att sitta i en X5. /Anders |
|
Verdi |
smurfkungen, då känner du inte mig. Jag får idéer hela tiden som aldrig fullbordas. Men nu känns det ändå som att det drar ihop sig. Skulle vara skönt med en "fullstor" bil. Tror det börjar sjunka in hos frugan också. ;-) Anders, Jo, jag vet. Jämfört med de andra på blocket låg den bra till. Men det dyker väl upp fler får jag hoppas. |
|
Är du inte Karl i ditt hus Verdi? :))) /Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.