|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
Verdi |
Privat -08:a för 275 000:- Länk -09:a hos Novation för 334 700:- Gemensamt: Samma motor, samma färg, dragkrok, motorvärmare, svensksålda, helskinn. Fördel -08:an. Priset. Vinterdäck ingår. Fördel -09:an. 14 månader nyare, säljs av firma jag litar på, komfortstolar, navi pro, hifi mm. |
|
En X5 utan ex.vis både komfortstolar och navi är rätt kall. Den på Novation ser fin ut, har själv tittat på den. Hyggligt pris. Den du länkade till har fel spec och går därför bort. Sen beror det ju förstås på vad du värderar. Pris? Utr? Skick? Historik? /Anders |
|
|
Välj -09a om du är beredd att betala extra för utrustningen. Du kommer inte få tillbaka pengarna när du säljer bilen. Utrustningshetsen här är enorm men min erfarenhet är att gemene man (för det är han som kommer köpa bilen sen, inte nån forumentusiast) ser bilen som "välutrustad" om den har skinnklädsel och xenonljus. Komfortstolar osv det vet de inte ens vad det är. Angående garanti så kan du få exakt samma trygghet på privatbilen om du ber säljaren lägga till Blockets Begagnatförsäkring. ------- //Lövet |
|
|
Det jag menade är att prisskillnaden är motiverad dels pga mätarställningen, sen att det är en seriös åf som säljer (för bilen är ju ändå varudeklarerad och kontrollerad som en privatsåld bil ej är) samt utrustningen. Finns sannolikt inte många X5 utan navi. Hade en "kollega" här på AP som för nån vecka sen skrev till mig om hur svårt han hade att sälja sin X5 utan navi och bad om råd. Så det är flera än "forumentusiasterna" som gillar utrustning Andreas. Men Blocket garantin är bra, det lade jag till när jag precis sålde min M3 cab. Men köparen visste iofs inte något om det så jag var tvungen att påpeka att han fick den iom att jag ändå måste betala den och när vi gemensamt gjorde en varudeklaration på deras blanketter, men jag tror ändå för vissa att det hjälper. Även om det som i mitt fall känns surt att betala 1200 kr för något som köparen inte ens visste han skall få... /Anders |
|
Verdi |
ps. Länken till -09:an. Länk |
|
Det som jag saknade på den bilen var väl isåfall Bluetooth som inte står med och jag tror den saknar det. Har man vant sig vid detta är det jobbigt att vara utan tycker jag, annars har den ju allt du behöver, även värmare ex vis. Sen borde kanske Novation ändra lite i sina annonser... välkommen till våra nya lokaler...de har ju funnits där ett antal år nu... /Anders |
|
|
Den som står hos Bmw åf har ju adaptive drive vilket jag tycker är ett riktigt fint tillval däremot vet jag inte hur kostsamt det är att byta stötdämpare på sådana exemplar. Navigationen från -09 är väl kanske ingen dealbreaker men komfortstolarna är åtminstone ur eget personligt perspektiv värda varenda krona. Hur gick det med S4an? |
|
Verdi |
Tack för svaren. Verkar som att den dyrare bilen är mest intressant trots allt. 15% värdeminskning på ett år ger ju stor del av skillnaden. Komfortstolar är något jag personligen skulle värdesätta. Jag är dock tveksam till att köpa en bil som snart gått 10 tusen mil. Dessutom en modell som är utgående med allt vad det innebär av värderas. Samt att konjunkturen ser ut att vika igen. (fast det kanske är positivt för begmarknaden?) S4:an ja. Den idén är skrotad av diverse anledningar. Bland annat det här med konjunkturen och att modellen börjar bli till åren. Plus en del privata anledningar. |
|
X5 utan navi proff, sportpaket och panorama är ganska svårsålda. Min 3,0SD -08 ligger ute för 298' och den är riktigt het. Får 2-3 bytesförlag varje dag, men än så länge ingen köpare utan byte. mvh Marin |
|
Verdi |
Det dryga är att företagarnas försäkring bara funkar för bilar med max 250 hk. Det verkar omöjligt att hitta annan försäkring under 15k. Fick 23k hos originalförsäkringar på en sd t ex. Hos företagarna är det drygt 5k per år. Rätt stor skillnad för 51hk. Därför letar jag i första hand 3.0d. |
|
Verdi, det är av samma anledningar du ställer dig tveksam till köp som gör att bilen kostar därefter. En ny X5 med lite utrustning hamnar ganska lätt kring 800k. Man kan inte både ha kakan och äta den. Marin, vad tillför egentligen sportpaketet? |
|
|
Det viktigaste är sportstolarna . |
|
Verdi |
bunf, Sant. Men jag tyckte jag gjorde ett klipp av just de anledningarna när jag för drygt ett år sen köpte min tyskimporterade 330xdAT -08 som hade gått 8200 mil för 219'. Nypriset på den var ändå drygt 600' brutto om man köpte den i Sverige. Nu har den gått 10600 mil och är väl rätt iskall på marknaden är jag rädd... |
| Helt klart -09:an. | |
Verdi |
Marin, hittar inte din bil på blocket. Eller har du nåt samarbete med ultimate cars? |
|
Länk kanske? ------- //Lövet |
|
| Japp, det är den. | |
|
Jag skulle valt 09:an på Novation helt klart, jag tycker också en bil som X5 skall ha mycket lull-lull för att komma till sin rätt. Annars kan man ju lika gärna köpa en simpel X3 ;-) |
|
|
nja det är ju rätt stor skillnad på utrymmena på X5 och X3, vore det inte därför så skulle jag också gå på X3 som är modernare modell. Nackdelen med X5 kontra ex. vis F10/11 är kvalitetskänslan i materialvalen invändigt. Det knirrar och knarrar även på en nästan helt ny bil, vilket det inte skall göra i en bil som kostar nästan 700 tkr och nästan 900 tkr helt ny. Amerikanska BMW håller tyvärr sämre kvalitet på det viset än tyskbyggda (reservation där för nya X3 som jag aldrig kört). /Anders |
|
|
Hmm mitt inlägg innehöll lite ironi... Nej knarr skall man inte acceptera, de fåtal X5 jag åkt eller provkört har förvisso känts solida. Tycker annars BMW generellt deklinerat lite i byggkvaliteten jmf med när E39 och E46 var nya. Antar att det blir effekten när produktionskostnader ses över... |
|
Verdi |
Kristoffer_L, Gillar inte gamla X3:an och nya modellen är för dyr. Intressantaste exemplaret verkar vara den här vita. Länk Men då får jag en 2-litersdiesel och en bil som trots allt inte är särskilt mycket större än E91:an. Ingen navi och definitivt inga komfortstolar heller. :) På pluskontot är att den är modernare och förmodligen håller värdet bättre, samt att den går snålare. ps. Den privata är såld nu iaf. Så det gick att sälja en X5 utan komfortstolar och navi. ;-) pps. Har sett att det finns en del relativt billiga Porsche Cayenne diesel med, vad jag gissar är, Audis 3 liters diesel på 240hk. Skulle ju passa mig perfekt med tanke på min 250hk gräns. Fast, är det inte helgerån med en Porsche diesel? Gissar att kvaliteten är hög osv. Men hur är Cayenne som bil jämfört med X5:an i övrigt. Tycker X5:an är snyggare men samtidigt vanligare och därmed lite tråkigare. Ex på Cayenne Diesel: Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.