AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.904

Behöver jag koppla bort batteriet vid avställning?

Visa användare
625
Sjoling
BMW 330CI M-TECH II
Hej,

Jag har hört ett rykte om att det inte är bra att koppla bort batteriet under vinterförvaring eftersom det kan
bli fel med minnen å sånt. Stämmer detta eller gäller det bara på nyare bilar?

Jag har själv en e46 03a och ska ställa av den i dag =)
Co
61
Cove
BMW 335Ci -09
Funderar på att ställa undan min 335 09:a under vintern med. Kan vara bra och veta.

Tar gärna emot andra tips för vinterförvaring om det är något annat man bör tänka på.
Du behöver inte koppla loss batteriet. Kopplar själv inte loss det. Vissa får strul med att de inte kan öppna diverse dörrar som tex bagaglucka.

2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,
anlutningarna till batteriet behöver inte lossas. Däremot så behöver batteriet underhållsladdas med jämna mellanrum. En CTEK-laddare kan med fördel användas för ändamålet. Bra är att inte stänga huven. Om bilen blir strömlös går det att komma åt att ladda batteriet genom anlutningarna vid motorn.

Mvh H
Visa användare
625
Sjoling
BMW 330CI M-TECH II
Tack så mycket! får bli laddare då!
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag kopplar alltid bort batteriet på min 323-00

BMW CS #5206
Koppla bort det om du inte ska ladda det.
Men batterier ska laddas fullt då och då och det är ett utmärkt tillfälle att ladda upp batteriet.
Har du en ctech så går den att lämna på hela tiden och vill man inte ha den på dygnet runt så hade jag ladda fullt kopplat bort det, sen hade jag laddat det fullt igen innan jag tar ut bilen.

Det kommer inte hända något på en 03:a vadsom sker på en 09 kan jag inte svara på, men vad ska hända?
Bilen går ju alltid att öppna med nyckel.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Det är helt rätt att det går att låsa upp bilen med nyckeln. Förutsättningen är bara att låscylindrarna inte kärvar, vilket är vanligt när endast fjärrupplåsningen används. Ytterligare ett tips är att smörja upp låsen och testa att de fungera att använda med nyckeln.
Gällande batteriet så bör det laddas minst 2-3 ggr under vinteravställningen (dvs varannan månad).

Mvh Håkan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.