|
|
|
|---|---|
|
hej har precis köpt en jättefin bmw 523ia -98 den har rullat 27.000mil och har haft samma ägare sen 2004, uppfattade killen som hade bilen väldigt "pedant" och ingen som skulle busköra bilen är fläckfri under huven och invändigt kan nästa skruva i den utan att bli skitig. Kollade kylarvätskan i morse och då var det nästan tomt i expansionskärlet. Var bra nivå när jag köpte den i torsdags. Fyllde på en skvätt och har kört lite idag och då var det nästan tomt igen. Bilen går jättebra och tempmätaren har legat stadigt hela tiden DOCK sjönk tempen lite vid långkörning? Den ryker vitt ur avgasröret men bara ibland vad jag märkt. Kan det vara ett läckage som gör detta? har ej varit någon pöl under bilen eller lutar det åt toppen? är extremt less på bilar som jävlas och trodde verkligen att jag fått tag på en bra bil nu men inte det. Känns lite jävligt då jag blir pappa om ca 30 dagar och köpte bilen för att ha en schysst familjebil nu när barnet kommer :( Hjälp uppskattas!! | |
| Kan vara en trasig topplockspackning, är nästan säker på det då den ryker vitt. | |
| tycker den borde ryka vitt hela tiden isåfall | |
|
Kankse. Hur ser oljan ut är den mjölkig? |
|
| Har du tur så kankse det bara är vattenpumpen som måste bytas. | |
| den ser bra ut brun och inget klegg | |
|
Lukta på kylvätskan, tag ett avgasprov i denna. Om det finns en spricka som ger öppning mellan kylkanal och förbränningsrum så kommer det höga förbränningstrycket att trycka ut gaser i kylvätskan, inte tvärtom, det är bortåt 40ggr högre tryck vid förbränningen jämfört med ute i kylkanalerna. Vitrök är ganska säkert vanlig kondens, det samlas mycket kondensvatten ute i avgassystemet. Inte ens när man medvetet sprutar in vatten i förbränningsrummet på de motorer som har detta system så bildas rök (vattenånga). Expansionskärlet kan spricka och läcka, kolla detta. Kolla även så att påfyllningslockets övertrycks och vacuumventil är OK. Fallande temperatur vid plankörning kan bero på trasig termostatfunktion, ett par plastdetaljer inne i termostathuset brister av fjädertrycket och termostaten stänger därefter inte helt. FP |
|
| tack för svar folke ska kolla på det. det jag är lite kluven över dock är vart vattnet tar vägen... blir ju inte blött någonstans men det kanske dunstar bort av motorvärmen eller så... | |
|
Det är övertryck i kylvätskan, 1-1,5 bar, när motorn är varm. Det är säkert då det tränger ut, dunstar bort osv. När du står stilla är det inte säkert att det blir blött nånstans, allt beroende på var felet sitter osv. Sprucket eller läckande termostathus är en möjlig plats för läckage. FP |
|
|
okej okej känns lite tråkigt för bilen är jättefin ska ska felsökas i morgon nu när du säger det så tror jag det var lite blött i skarven mellan "vita och svarta" plasten på expansionkärlet tidigare. Bilder på bilen finns här om någon är nyfiken: Länk |
|
| kan inte se att läker någonstans... nån som har något tips för att lokalisera läckan ? | |
|
Det beror förmodligen på att det bara läcker ut vid driftsvarm motor när det är övertryck i systemet. Eller att det kommer på ett "osynligt" ställe, och som sagt bara vid het motor och det avdunstar ganska omgående. Om du kör motorn helt varm och stänger av allt, lyfter huven och spanar/lyssnar, kanske det hörs något pys de närmaste minuterna. Så snart motorn kallnar så sjunker övertrycket, verkstäderna använder en pump för att ta upp trycket och därmed hitta läckor osv lättare. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.