AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.335

lackera dekorlister i trä

Hej!

Är sugen på att lackera innerlisterna i trä i bilen som som ser gubbiga ut och dessutom är spruckna i lacken på något ställe. Skall man slipa de lite matta, sedan lägga på någon form av primer (vilken?), sedan lacka i önskad färg och därefter ev. klarlack?
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Jag har gjort det på min e39, tycker det blev mycket bra har efter 5år kommit lite mikrosprickor som syns i vissa vinklar vid startkt solljus.

Före jag bestämde mig för att måla mina så sökte jag efter andra liste på ebay.
Aluminium och liknade kostade ca 200€ och trä kostade ca 50€ för en sats, så jag tänkte att det är värt ett försök.

Så här gjorde jag
-demonterade alla lister
-Mattade ner ytan
-Putsade av ytan med aseton eller liknade
-Grundfärg
-Målade med sprayfärg modell bättre
-Klarlack modell bättre

/// Kristian
Okej, men 5 år är väl okej! vad använde du för grundfärg? typ plastprimer eller något annat?
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Är det inte lättare att foliera listerna?

-------
//Lövet
Joo där sa du något! Vart kan man köpa foliering någonstans? Det går att montera utan att behöva speciella verktyg / giftig lim osv antar jag?
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Säljs självhäftande film exempelvis på eBay Länk

-------
//Lövet
Ja där fanns en del! Dock nästan bara kolfiberimitation, jag är lite allergisk mot sådant, ska det vara så ska det vara på riktigt ;) Men kanske går att hitta enfärgade ark också. Hur blir finishen då? det korvar sig inte i vecken osv?
Efter lite efterforskande verkar det ju vara nästan lika jobbigt att applicera sådan (iaf de jag kollade på), som ett lackeringsarbete. Sedan kanske typ Plastidip skulle kunna vara ett alternativ, om det hade funnits i rätt färg... Men vet inte riktigt hur finishen är på sådant..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.