|
|
|
|---|---|
|
Funderar på att framöver montera dragkrok, finns ju en del att välja på, dryga 15k till auk BMW känns inte aktuellt... Sen finns ju dragkulan och dragkrokslagret som med monterar till halva priset... Funderar även på GDS då jag har en vän som är bilmekaniker som kan hjälps till... Olika alternativ finns ju dock Länk på kroken, och såga i bilens spolier har jag ingen lust med. Nån som har koll på vilka som det krävs på och vilka som det inte krävs på? Har sökt monteringsbeskrivningar men utan framgång | |
|
Såga? När jag köpte X3an saknade den dragkrok men luckan för denna fanns på plats. Således har det aldrig sågats eller något i bilen utan en avtagbar krok monterades bakom befintlig lucka, men det kanske endast gäller en LCI? //Bjersér |
|
|
fredrik_wt: Jag rekommenderar en dragkrok från Westfalia. Westfalia levererar BMW original avtagbar dragkrok. Enda skillnaden är att den är svart och inte silver som BMW original är. Beträffande utsågning så byter du enbart ut plastdetaljerna i den bakre stötfångaren. Du kan köpa täcklocket för dragkrok med mer från din närmsta auktoriserade BMW återförsäljare. Länk |
|
|
Här finns varenda dragkrok du kan tänka dig: Länk ------- //Lövet |
|
|
När jag tänker efter har jag nån typ av lucka där med faktiskt... Vad är LCI för övrigt? Följdfråga, om tar t.ex en fast westfalia, hur fungerar det med backsensorer? De störs inte av kroken... Har egentligen helst fast, dels vet jag vart den är, det är billigare och det skyddar mot andra som backar på bilen (vilket redan har hänt, precis där kroken skulle skyddat om den funnits där.) Tack för länken med Sk original elsats framför universal är väl att föredra? 7 eller 13 pol? Verkar som de flesta är 7pol på kärror man hyr... |
|
| Intressant för övrigt att Thule var så mkt billigare än t.ex westfalia, så är det ju inte i Sverige (så stor skillnad) Thule framstår ju som budgetalternativ... Det stället verkar bara ha ett alternativ på,fast krok med. | |
|
fredrik_wt: Fast dragkrok? Personligen hade jag valt en avtagbar dragkrok dels då förberedelserna i stötfångaren är gjort med hänsyn till en avtagbar dragkrok och sen är det skönt att kunna ta bort. Mycket möjligt att en fast dragkrok också passar i "hålet". BMW säljer en formgjuten balja som den avtagbara dragkroken förvaras i. På så sätt lär du inte tappa bort den avtagbara dragkroken. Fördelen med en BMW original elsats är att du nog får så att bilen varnar för trasiga lampor på släpet. Jag hade valt ett 13-polig uttag. Dels då det är den nya EU-standarden och sen levereras fler och fler nya släpkärror med 13-polig kontakt. LCI (Life Cycle Impulse) innebär ansiktslyftning (facelift). |
|
|
Tack för svar... Ja det får väl bli avtagbar, köper man westfalia så borde ju originallådan passa då, känns vettigt. Tack för all input... Har någon en en monteringsbeskrivning så lägg gärna upp en länk, skulle vara intressant att se hur många steg det är o hur mkt som behöver monteras ner o var fästen sitter osv |
|
| Vet inte om jag är så mycket till hjälp på din fråga,men jag tror du måste göra någon sorts kodning och de fick jag göra på min bil när de monterade dragkrok. De var tvungen att göra det på en verkstad som hade service av bmw... | |
| Vinterbo: Det beror på vilken elsats som används. BMW original kräver garanterat ett besök hos en auktoriserad BMW serviceverkstad, men då fås en hel del extra funktioner. På vissa modeller får DSC (antisladd) ett tillägg som gör att pendelrörelser på släpvagnen förhindras, dvs. om det börjar åla (gunga kraftig i sidled) pga släpvagnen kommer bilen automatiskt att stabilisera upp släpet. | |
|
Lurat lite mer på detta, i länken som lövet postar finns ju även elsatser, är dessa att klassa som original? Jag får för mig det när jag ser texten och priset jmf med andra. Fråga nr två som är lite avgörande, har kollat på youtube på andra bilar, hittar inte X3, där är det liksom bara att plugga in elen ungefär under bakluckan när man rivit spolier osv. En vän sa dock att han fick dra el från panelen framme på sin e46... Då låter det genast väääääldigt jobbigt. EEHRMM... *host* SAAB 900ng set. |
|
|
Lyfter min egen tråd... Finns ju ett antal dragkrokar från demonterade bilar, t.ex. denna original Länk komplett med elsats. Jag ringde och frågade lite om det här med elen, då sa de "det här är problemet med BMW, antingen får man löda in alla kontakter i befintlig el - men då bör man vara bilelektriker eller väldigt kunnig. Annars får man köpa ny "matta" men då får man dra från fram och det är mkt jobb" så de här original elsatserna innebär att man ska dra skiten från panelen? alt löda eller hur ska jag tolka det? verkar väldigt krångligt, hänger inte med alls i begreppen. Har hittills inte saknat drag, mer en "bra att ha grej" men är det så mkt styr med det så skiter jag i det. |
|
| Jag anlitade dragkulan för installation av fast krok, han drog en ny tråd till någonstans under ratten, det tog honom ett par timmar inkl fika som jag bjöd honom på. Min var en X3 E83 -04 | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.