AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.306

Fundrar på att köpa 5 serie från år 06. Vad ska man välja?

Sida 2 av 2
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Precis, helt lönlöst eftersom att jag har helt rätt i vad jag skriver.

Det handlar knappast om endast ett tändspolebyte som du fått gratis. Du har kört över 100 N53+N43 motorer, inte så vanligt att en privatperson hanterar den mängden bilar. Du har ännu inte svarat på hur länge bmw:s (din) utlovade garanti på bränslesystemet i N53 kommer gälla. Klart att det luktar skojare. För övrigt verkar Lars316 ha endel erfarenheter vad gäller facelift och N53. Stämmer hyfsat med vad jag lyckades ta reda på utan att köpa bilen.
la
76
lars316
Peugeot 207 -10
530e xdrive -20
Repationen av min 523:a med N53 motorn som gått 4500 mil kostade över 40.000:- och då var bilen nästan 3 år gammal. BMW tog inget av kostnaden utan det fick min maskinskadeförsäkring ta, dock med en självrisk på 25% så vart ju kostnaden betydande ändå. N53 motorn är en mycket tveksam konstruktion som kan bli en riktig fälla för begagnatköparen. Rosten på bagageluckan vid samma mil och ålder gick däremot på garanti. Min tidigare E 61:a hade inte några motorproblem men den upplevda kvalitetskänslan på denna modell var under all kritik, karossen på E61 modellen är lika vridstyv som en gisten träeka, det knakar och knäpper överallt.
(gäller även facelift) Nä nån fler E61:a blir det garanterat aldrig.
He
198
HenrikJ
320da -11
Okej. Detta blir mitt sista, kamelen.
Om det är någon som ska svara på något så är det du. Jag, Andreas, Stefan och Bjerser väntar på vettiga svar från din sida.
Det skulle stå över 10 bilar, men nu när du uppenbarligen har hakat upp dig på det är det lite komiskt. Har du gjort misstaget att köpa bil från Linus och låter det gå ut över andra? :D

lars316,
Tråkigt att du haft otur med bilen. Normalt så brukar självrisken på maskinskadan vara en fast kostnad på ca 3000kr. T.ex SalusAnsvar 2 000 – 3 500kr, gäller upp till 16000mil/8år.

Som sagt även kostnadsfritt utbyte av tändspolar numera: Länk
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Synd att tråden skulle ta den riktningen...

N53:ans brister är rätt kända vid det här laget - undertecknad var en av dem som drabbades 2007. Efter den uppgradering som gjordes för samtliga 07-09-modeller så torde problemet vara betydligt mindre än tidigare, kanske rent av löst. Att brukare av dessa bilar förlorat pengar och även tilltron till märket är beklagligt, men inte underligt. Jag fick kämpa själv rätt länge för att få ÅF och BMW att ta sitt ansvar, men till slut gick det. Och den bil som jag fick/köpte istället; en lika dan men av årsmod 2010 går nu fantastiskt bra.

Tillbaka till OT och de inledande frågorna; 258hks-motorn är klart piggare än 231 hk-varianten, som enligt min mening inte alls kom till sin rätt i E6x-serien. Förbrukningen är dessutom mer eller mindre densamma. Först när N53-motorn kom mars 2007 så sjönk förbrukningen med en deciliter, trots något högre effekt (som inte märks så mycket).

----
BMW CS #6212
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Att karossen på E61 skulle brista i vridstyvhet har jag aldrig läst någon annanstans än i inlägget ovan, och varför ljud från inredningen vissa upplevt i sin E6x skulle vara ett tecken på dålig vridstyvhet i en modell känd för fina vägegenskaper och bra säkerhet får jag inte riktigt ihop.

Vår E61 LCI och två bekantas 525i och 535d E61 (Innan facelift) jag tillbringat en hel del tid i är knäpptysta invändigt. Jag kan hålla med om att materialvalen i de äldre exemplaren bitvis känns något billiga för att sitta i en BMW men det handlar likväl om yta och upplevelse inte om faktiskt dålig kvalité "under ytan".

E61 är kanon, det är få andra bilmodeller som kombinerar så många fina egenskaper till en så komplett helhet som modellen har. Kvalitén och driftsäkerheten verkar även hög, vår E61 har redan hunnit med cirka 18.000mil på kort tid utan problem. Bakluckan fick bubblor på det för modellen klassiska stället vid bakrutan, det kan jag ta när BMW bytte hela luckan fritt på garanti.

Det är alltid tråkigt att läsa om de som haft problem med sina bilar, jag anser dock att E61 är en modell att rekommendera.

Svaren HenrikJ efterlyser kan man alltid vänta på men jag vet inte om jag vågar ha så höga förväntningar på den punkten? ;)

//Bjersér
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
HenrikJ
Förstår att du ger upp. Du har ju fel. Ingen koll helt enkelt.
Vad gäller din föreslagna försäking hos salus ansvar kostar den premien mig 19400kr/år. Klart att maskinskada går att köpa för pengar. Premien är givetvis helt orealistiskt dyr anser jag. Frågade varför det är så dyrt, hon sa att det är en motorstark bil och att salus ansvar har en policy angående den hä rtypen av bilar. Vesta som jag har idag kostar 7600kr/år. Skillnaden är maskinskada utgår vid 10k mil. Kanske salus ansvar har endel kostnader för just maskinskada på dessa bilar? Antar att du inte har någon koll här heller på priser precis som dom 100bilarna som nu plötsligt blivit 10. Eller kanske det blivit färre än 10 nu?

Håller med lars316 att kvaliten är genomgående låg på dessa bilar. Chassiet knakar o knirkar som det gjorde i min 9-3 aero. Tycker dock att det är lite mysigt när det knakar o knirkar lite men så var det absolut inte i min E39. Att man sedan inte kan öppna bakluckan när det är kallt är ju också sant. Efter att jag bytte kablarna till bakluckan så använder jag numera baksätet när det är kallt ute. Men det är ett minimalt problem sålänge man inte har barnvagnen med. Rosten är det minsta problemet, alla nya bilar rostar ju ganska fort om man tittar nära på dom.

Det stod faktiskt en artikel i DN och vi bilägare för några år sedan om den låga kvaliteten på just bmw E60/61.I bilprovningen hamnar dom riktigt dåligt till också tyvärr ( E39 hamnade i topp för några år sedan!). När Teknikens värld testade E60 så var den ju inte bättre än volvo v70 heller. Nej, E60/61 kommer inte gå till historien som någon lyckad modell det är jag helt säker på.

Tror och hoppas dock att F11 är ett lyft på alla fronter. Att bmw lever upp till sitt varumärke, annars får det vara.

Står dock fortfarande fast vid att år2006 eller 2010 av E60/61 var dom "minst" problemfria åren. Alla andra år var det mer eller mindre katastrof på olika sätt. Dom bilarna kommer bli galet billiga på andrahandsmaknaden om kunderna får veta hur det ligger till.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
kamel2: Att skriva 100 istället för 10 är väl inget att haka upp sig på - det kan hända den bäste att man trycker dubbelt på en tangent...

/Masten
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
kamel: "Står dock fortfarande fast vid att år2006 eller 2010 av E60/61 var dom "minst" problemfria åren. Alla andra år var det mer eller mindre katastrof på olika sätt. "

Hur var det med detaljerna?

-------
//Lövet
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Jag är fortfarande lika fascinerad över att Kamel2 inte sålt sitt måndagsexemplar han inte ens vågar öppna bakluckan på än trots minst ett år av gnäll här på Autopower. Jag har retat mig på, tröttnat och sålt bilar för betydligt lindrigare orsaker som en fem år gammal Mercedes med rostiga dörrar och nekad garantiåtgärd till exempel.

Och jag skall uppenbarligen ha låga krav enligt den gode kamel eftersom jag är nöjd med en fullt fungerande E61 som varken är av årsmodell 2006 eller 2010, varför de nu skulle vara annorlunda.

//Bjersér
He
198
HenrikJ
320da -11
Kamel,
Var det där det bästa du kunde åstadkomma på två veckor:D Ditt inlägg är i vanlig ordning substanslöst. Du förtjänar dock ett plus i kanten för att du för en gångs skull nästan lyckades hålla dig till sakfrågorna.

Antagande 1. " Klart att maskinskada går att köpa för pengar. "Antar att du inte har någon koll här heller på priser" "..".
Resultat för min E61 530iA xDrive 272hk:
Dina försäkringar, X kr. Milbegränsning maskinskada 12 000 mil
Länsförsäkringar, 2X kr 10 000mil
SalusAnsvar: 2X kr, 16 000 mil
Försäkringspremien hos Länsförsäkringar är alltså dubbelt så hög som för Dina försäkringar, trots sämre villkor gällande milbegränsningen för maskinskada. Försäkringspremien hos Länsförsäkringar och SalusAnsvar är nästan på kronan densamma, trots skiljda villkor gällande milbegränsningen för maskinskada.
Slutsats: Påståendet är felaktigt.

Antagande 2. " Står dock fortfarande fast vid att år2006 eller 2010 av E60/61 var dom "minst" problemfria åren. Alla andra år var det mer eller mindre katastrof på olika sätt"
Slutsats: Påståendet sakar helt substans och kan således negligeras såvida inte någon form bevisning kan återges på ett tillfredsställande sätt.

Antagande 3. " Eller kanske det blivit färre än 10 nu?"
Jag har för det första ägt fyra 5-serie E60/E61, två av dem äger jag just nu.
Dessa bilar har varit helt problemfria. Inte ens problemen med bagageluckan på E61 har drabbat mig.
Jag har i övrigt kört över tio E60/E61, samt ett flertal E90/E91 med såväl N52, som N53.
Slutsats: Nej, min erfarenhet gällande E60/61 och N53 är uppenbarligen större än din.

Kamel, jag rekommenderar dig att sälja ditt måndagsexemplar och lägga din energi på något meningsfullare. Det finns säkert massor av andra bilforum som mer än gärna skulle vilja ta del av din "kunskap" ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.