|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Vill helst ha en 4x4. Diesel tror jag. 530? 525? Skillnader? Förbrukning? Bättre eller sämre årsmodeller? Prisklass typ 150000 eller så. //Anders | |
|
Varför från 2006? Uppdatering av motorer gjordes 03/2005 och facelift samt ännu snålare motorer 03/2007. Om du absolut måste ha en diesel så skulle jag köpa en facelift som har lägre skatt och förbrukning ,men det blir rätt tajt med din budget. Det brukar dessutom vara dags för turbo- och/eller partikelfilterbyte när de närmar sig 20'mil. 530i 05-07 258hk och 530i 03/07-10 272hk är trevliga bilar. Har både en E60 530i M-sport 258hk och en E61 530Xi facelift 272hk som drar ca 0,85-0,9l/mil blandad körning. Helt okej med tanke på prestandan och vikten. Båda är automat. Här kan du se skillnader och förbrukning: Länk |
|
|
Hur fungerar det där med partikelfilterbyte? När jag köpte min 520d stod det 17000 mil till byte, 7000mil senare står det 12000mil! Jag har ännu inte hört någon som bytt filtret, däremot rengjort det. |
|
| Det beror helt på körstil. Många korta sträckor och tung högerfot så räknar den ner snabbt, det omvända så räknar den ner långsamt. En bekant köpte en 320d som gått knappt 20' och trodde att han hade gjort ett kap, men några hundra mil senare var det dags för partikelfilterbyte för ca 15000kr på BMW. Turbon gav upp inte så långt efter:) | |
|
På faceliftade bilar finns inget bytesintervall alls. Finns ingen nedräkning i iDriven. (Därmed inte sagt att det inte kan behöva bytas ändå om man har fel körstil) ------- //Lövet |
|
|
07 kom nya motorer i bensinaren och därmed kom en massa nya problem som fanns med fram tom 09. Så om du inte vill byta injektorer, tändspolar, bränslepump ( typ 30-40k kr att fixa och det är inte säkert att det fungerar ändå) eller så ska du välja senast 06 eller 10 och senare. Mitt råd är att undvika benson E60&61 07-09. Om du ska ha en diesel kan du räkna på byte av partikelfilter och skatt. Då ska du köra bra långt för att det ska vara värt en diesel. Ska du köra så långt så är det fel att köpa en sån gammal bil. Alltså är diesel helt värdelöst förutom det härliga vridmomentet och låga bränsleförbrukningen. |
|
|
Hej igen, Om du ska ha bilen under en 5års period: Räknade precis ut att du behöver köra ca 1300 mil mer per år för att den förminskade bränsleförbrukningen ska ge en verklig besparing på grund av den ökade reparationskostnaden för nya motorn. Jag baserar beräkningen på ett bensinpris på 15kr/liter samt att den nya motorn drar 3dl mindre/mil samt spridar-bensinpump-tändspole byte för 30k kr. Köper du en diesel så måste du köra 1500mil mer per år baserat på skatten som är ca 8000kr mer/år mot bensinsaren samt ett byte av partikelfilter ( 15k kr) under en 5-års period att att den drar 5dl mindre/mil än bensinaren. Besäkningarna ovan är väldigt optimistiska i verkliga fallet måste man nog köra ännu längre. Men man kör ju inte bmw för att det är billigt direkt. |
|
|
kamel, skojar du? Min före detta E61 523i -08 hade gått över 17000mil när jag sålde den. Aldrig något som helst problem med något av det som du beskriver. Har fn en 530Xi med nya motorn, inget problem där heller. BMW byter för övrigt helt kostnadsfritt tändspolar, och även andra delar på drabbade bilar. Det är bara att ringa till BMW och boka tid även om bilen inte har några symptom. Det finns även något som heter maskinskadeförsäkring som gäller upp till 15-16' mil och har en självrisk på ca 3000kr om det mot förmodan skulle vara några andra problem. Dina beräkningar med reparationskostnader på 30000kr är helt tagna ur luften. De nya motorerna lanserades som sagt i samband med facelift i mars 2007 och inget annat. Det finns alltså 07:or med båda gamla och nya motorn. |
|
|
kamel: Ibland resonerar du som en. Bara för att du har drabbats av problem innebär det INTE att det är en kostnad som man ska räkna med. Jag har haft 2st av "problemmotorerna" och de har inte kostat mig en krona utöver service! ------- //Lövet |
|
| Och det skiljer inte 8000 i skatt. En 530 dx ligger på 5000 en utan x ett par tusen lägre. | |
|
Dessutom är jag nyfiken på vilken E61 det skiljer 5dl/mil mellan motsvarande bensin och diesel. En 530d kostar 7000:- per år i skatt (Årsmodell 2006) och en bensindriven från samma år kostar 2500:-, så 4500:-/år skiljer det inte 8000:-. //Bjersér |
|
Karl-Hilding |
HenrikJ: Hur upplever du skillnaden på LCI 272 hk och 258/265 hk. Själv har jag bara kört en kortare sträcka med en 530 -04 231 hk. Och även ägt en 330 men det är ju inte samma sak. Mao aldrig provat 05-07 530 prefacelift. Ser fram emot svar! |
|
Karl-Hilding, Upplever skillnaden mellan 231hk och 258hk mycket större än 258hk vs 272hk. I mitt fall är det E60 M-sport vs E61 med xDrive. Hästkraftsökningen med nya motorn äts upp av Touring och fyrhjulsdrift, så 258hk E60:n både känns och är något piggare prestandamässigt. Möjligtvis är även motorljudet på den äldre något vassare, eller så inbillar jag mig :) Är mycket imponerad av förbrukningen på 272hk motorn. Den stod på 0,90 när jag köpte bilen och är en vecka senare redan nere på 0,86, dock nästan bara långkörning. Skulle komma under det om jag nollade den helt. 258hk drar marginellt mer, trots att det är det en bakhjulsdriven sedan med några hk färre. |
|
Karl-Hilding |
Tack för svaret! |
|
HenrikJ Inte säkert att man tar en bmw orginal försäkring som har maskinskadeförsäkring upp till 15k mil utan väljer en betydligt billigare försäkring utan maskinskada ( <10k mil). Orginalförsäkringen kostar ju kring 15k kr på år för vissa. Köper man en bil för 150k kr så har man troligtvis en ganska begränsad ekonomi. Andreas Man kan alltid ha tur och ha en bil som håller fint under en period. Men i det långa loppet så behövs det mer än tur. Mitt sätt att resonera kommer från min erfarenhet och kunnande inom området. Den som vill veta felen som N53 motorn är utrustnad med kan kolla begagnat guiden, söka på N53 här på forumet eller på andra forum så finns en hel del att läsa om fel i bränslesystemet. Endel har fått goodwill andra har en maskinskadeförsäkring men endel får betala själva, ju ändre bilden blir desto mer från egen ficka blir det väl. Trenden från bmw är mindre goodwill. Den enda som kan göra reparationen billigare är väl när andra verkstäder kan göra samma reparation, dom tar inte lika hutlöst betalt som bmw gör. 30k kr för att fixa dom sakerna hos bmw är nog helt realistiskt. Min personliga uppfattning är att bmws N53 motor är en skitmotor för att vara utvecklad av bmw. Den felar på ett sätt som bmws motorer aldrig gjort tidigare. Den hackar och stånkar kan man säga. Vilka andra tidigare motorer från bmw gör så? Så mitt råd till den som ska köpa E60/61 är att köpa en som är tillverkad från januari år 2006, alltså precis innan motorbytet. Undvik 04-05, inte för att motorn var dålig men det var en massa elfel på första årgångarna. Men har man pengar så ska man köpa en 2010 eller F10/11 istället. |
|
|
Otroligt mycket svammel från din sida. Jag upprepar: "BMW byter för övrigt helt kostnadsfritt tändspolar, och även andra delar på drabbade bilar. Det är bara att ringa till BMW och boka tid även om bilen inte har några symptom". Angående försäkringspriser och maskinskadeförsäkring så behöver du också läsa på, för inte mycket av vad du skriver stämmer. Jag har haft 3st bilar med N53 och en med N43. Har även kört över 100bilar med de aktuella motorerna . Själv? Vilka elfel syftar du på? Och exakt vad menar du skulle vara skillnad mellan en bil tillverkad 03/2005 jämfört med en tillverkad 01/2006? |
|
| Kamel2 har helt rätt i vad han skriver. Jag är själv en inbiten BMW fanatast som ägt 10 talet olika BMW modeller varav 2st E61:or ( en -05 & en 07B ) men värre skitbil än faceliftatde E61 finns nog inte på marknaden. Jag har haft alla " typfel" som N53 motorn har + några till, detta ihop med den felkonstruerade baklucka som man ej får öppna i minusgrader samt en hel del annat ( rost och elfel ) gör att man inte törs behålla bilen efter nybilsgarantins utgång. Obs allt detta innan bilen gått 4500mil! | |
|
HenrikJ Är du en bilförsäljare..."inga problem, alla garantier gäller" Priset på försäkring är mina egna priser jag fått: 1320kr/månad helförsäkring 1500mil hos bmw orginalförsäkring. Jag har ingen skadehistorik men är under 40år. Har varlt en annan försäkring som kostar 8700kr/år istället. Men med sämre villkor för maskinskada. Jag anser att det är helt orimligt att du skulle ha hunnit köra över 100 bilar med N52 och brukat dessa under en längre tidsperiod. Att köra en bil genom ett garage eller av en båt eller upp på någon ramp är ju knappast något problem. Men att köpa en bil för 150k kr och köra denna under några år och kanske lägga 10-15k mil till på mätaren, det är ju då som man får reda på svagheterna. Det är ju delvis det tråden handlar om. Tror inte på att bmw har satt livstidsgaranti eller obegränsade mil på alla komponenter som ingår i bränslesystemet på N53. Det låter som en ren myt eller önskedröm kanske. Här är lite villkor om maksinskada från några försäkringsbolag andra än bmw orginal (if). Tror du behöver lästa på lite och här kan du börja läsa lite: motorskada: <=8år eller =<10k mil. Länk motorskada: <=8år eller =<10k mil. Länk Det här betyder alltså att en 07 eller 08 eller tidig 09 som körts över 10k mil inte har någon maskinskada eller nybilsgaranti hos bolagen jag tittat på. Tidiga modeller 2004-05 hade bland annat problem med en kabel som går från batteriet fram till motorn. Den blev defekt efter en tid på ett antal bilar och behövde bytas och det medförde många arbetstimmar=dyr reparation. I januari 06 uppdaterades kabeln och sattes i produktion enligt ett TM från bmw som jag hittade på nätet. Jag ser ingen mening i att leta igen vart jag noterade det här i samband med att jag köpte min 06:a för några år sedan (det är ingen myt). Men trådskaparen har ju 150k kr att handla bil för så igentligen var det onödigt att ens nämna modell 2004-05. |
|
|
Haha. Du verkar inte vilja läsa vad jag skriver. Har själv fått samtliga tändspolar utbytta helt gratis på en bil som inte var köpt på BMW och hade gått nästan 15000mil. Har du överhuvudtaget ägt, eller kört en bil med N53? Min fd E61 med N53 hade som sagt gått över 17000mil när jag sålde den. Länka gärna till dokumentet. Har fått batterikablar utbytta kostnadsfritt på BMW enligt en återkallelse, men det har gällt både LCI och pre-LCI. Du har som sagt dålig koll på försäkringar. Några exempel: Länk Länk Länk |
|
|
HenrikJ Du måste vara en modern bilskojare, Linus bil eller liknande. Där finns inga problem. Som dåtidens hästskojare. Om du syftar på den senaste återkallningen i våras med en kabelisoleringsdelalj som blivit felmonterad på vissa bilar så är det givetvis inte den som jag syftar på. Orkar inte gräva mycket i dina försäkringar men dina.se har 12k mil vilket inte heller är något vidare. Salus ansvar är nog bäst på den saken men är säkert dyra och tids nog passerar man även 16k mil på mätaren. Det enda som du vill förmedla är att bmw tar allt på garanti. Vilken bmw du haft skulle inte vara såld av bmw från början? Vem har då tillverkat och levererat bilen från början? Varför skulle jag äga en N53? Varför skulle jag köra en sådan? Om jag nu gjort det, ja du har troligtvis kört minst 98st N53 mer än mig. Vad det nu spelar för roll. Den motorn är inte intressant på grund av bristerna den här och dom ju väl kända. Ibland är det bättre att invänta nyare generationer av motorer. |
|
|
Skön slutsats att jag skulle vara en "hästskojare" för att jag som privatperson lämnade in min bil för ett kostnadsfritt byte av tändspolar pga en återkallelse. Jag åsyftar såklart att jag inte köpt bilen på en BMW-åf. Ledsen att jag inte kunde förklara så att t.o.m. du förstod vad jag menade. Verkar lönlöst att "diskutera" något med en imbecill som uppenbarligen har komplex för något. Sista inlägget från min sida. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.