AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.542

Klarar business stereon bättre högtalare?

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Vill byta högtalarna i bilen då dom är helt värdelösa.
Men klarar stereon av att spela kraftigare högtalare?
Vet såklart att ett steg är de ända rätta om man vill få ut maximal effekt ur högtalarna.
Till en början är jag nöjd om stereon klarar av att spela dom hyfsat bra.
Visst klarar den, men definiera gärna vad "kraftigare" är. Att den tål högre effekt? Inga problem men du får inte ut nåt högre eller kraftigare ljud men en och samma effekt in som tidigare.
Betydligt bättre är dock att högtalaren har högre känslighet än den gamla om du ändå byter upp dig.
Om två olika högtalare (eller system) har en skillnad på 3db i känslighet så innebär det halvering eller dubblering i effekthänseende. En högtalare med t.ex 87dB angiven känslighet kräver dubbelt så hög inmatad effekt än en som anger 90 dB känslighet, för att prestera samma ljudstyrka, när övriga parametrar storlek, lådans volym osv är desamma.
Man inser snart att det inte är någon idé att bry sig om att det är 80 eller 110W (bara ett exempel), bättre att fokusera på vilken effekt som kommer ut i bilen, rent akustiskt.
Många (handlare inte minst) penetrerar ner på enstaka watt eller 10-tal watt osv.

FP
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Utan att veta om vad det är för siffror på originalen så vill jag ha någon med lite kraftigare upphängning. Originalen känns ungefär som papper när man känner på dom.
Vill att det ska vara 2-vägs också.

Tips på märke/serie som passar rakt av? Många har ju något högre monteringsdjup än original.
Ska plocka ut allt och mäta sen, tänkte mest om någon vet sådär på rak arm.
ps
130
psoon
528i -00
bmw 1800 -64
Antar att det är en e46 det ska sitta i. då är det 6" i dörrarna. Jag hade dock monterat 5,25" med hjälp av en adapterplatta. Det finns många olika högtalare för alla plånböcker på www.BRL.se

Det är 6" i hatthyllan också om det är en sedan.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Det är i touringen det gäller nu.
Så de är alltså 6" som sitter där? trodde det var 5,25:or. Varför ska som vara så jobbiga? :)
Då måste man ju använda en platta som du säger som kommer göra plasten ännu mindre där.

Kommer bli några billigare sorts högtalalare då det inte känns värt att köpa några dyrare då man iaf inte kommer få ut tillräckligt med effekt. Fast på samma gång är mycket bättre än original.
ps
130
psoon
528i -00
bmw 1800 -64
Här är en länk för en adapter, som man enkelt skulle kunna göra i tex mds eller liknande.

Länk

Känns som 5,25" borde vara mer lätt drivna när 6" över lag, eller har jag helt fel? Är inte så insatt i högtalare så.
Haas, köper du 5.25or rekommenderar jag dls 425.

Länk

Det är ett kanonpris för de lirar på bra och är relativt lättdrivna!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.