|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, Nu sitter jag här och är lite halvless på min BMW 335iA som inte vill som jag. Lämnade in den på Steg1 Optimering via OBD uttaget, igår körde jag ca 35 mil långkörning men blev ändå rätt hård emelanåt, bilen gick kanon. Parkera den i garaget gick och la mig, nu när ja skulle starta den imorse så var den segstartad och när den starta lät bluddra den precis som de var för lite bensin eller inte gick på alla cylindrar. Men försvann efter 30 sek ungefär. Körde en mil sen skulle jag göra en kickdown så börja den bluddra igen, och gula motorlampan tändes och effekten reduserades och då gick den rent igen fast slött. Starta om bilen den gick bra igen, lampan släcktes, sålänge jag gjorde sakta accelerationer. SÅfort ja skulle dra på börja den blöddra igen och lampan tändes och den gick fint igen. även på full gas i reduserat läge. Nu står bilen hemma igen och nu släcks inte reduserad motoreffektlampan. den är igång varje gång jag startar bilen. Någon som har en aning om vad det kan va? känns som det är något med turbosystemet. kanske bara någon vacumslang eller något som hoppat av? Någon som har en ide? ska ej börja mecka med den ringer dom på måndag. Men något jag bara kan kontrollera som typ någon slang eller liknade? Tacksam för svar | |
|
Jag tror inte det är någon slang utan något annat har havererat. Vad är det för årsmodell på din 335a? |
|
|
2007:a Kan tillägga att jag var nere i garaget och starta om den 3 gånger sen slocka lampan och om jag accelererar som en kärring och låter automataren växla vid typ 1900var i varje växel kan jag komma upp i 100 utan att den går illa sålänge jag ej drar på för då går blödddrar den och det anmärkningsvärda är när den väl börjat blöddra går de inte enns köra lugnt längre, då måste jag starta om bilen så vipps är det borta igen ända tills jag accelererar hårdare. Indikerar det i något speciellt ? |
|
|
Vem har optimerat den? Vad får du för felkod? Det finns ganska mycket info här på forumet om att trimma 335i.. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Autodepån hässleholm Jadu, ingen aning om hur man kollar felkoderna. bara gula motorlampan om reduserad motoreffekt som tänds. Dom två frågetecknen för mig är 1: när den väl börjar "bluddra" "hacka" så slutar de inte inte ens på tomgång föränns jag startat om bilen 2: Det hände över natten, hade ingen symtom eller liknande när ja parkera den i garaget inatt. 3: vid reduserad motoreffekt kan ja varva gasa hur ´mycket jag vill utan den går orent Vad det indikerar på vet jag inte. Ska kontakta dom på måndag. tänkte om det kanske var något enkelt som ni kunde hjälpt mig lösa utan dom |
|
|
Googla "HPFP failure" det skulle gissa på... |
|
|
Länk exakt som den blev när han fick igång den så var min i morse med, men kan engelska så bra, om den blir så vad är felet bensinpumpen? tyckte han sa typ "fuck fulepump eller något" MVH |
|
|
Kolla felkoderna. Troligtvis nån tändspole som spökar. Mvh |
|
|
Jag bor också i Hässleholm. Autodepån skulle aldrig få röra min bil.. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Kolla videon jag länkade till i tråden jag startade i våras: Länk Låter absolut som samma fel. Pumpen tröttnade väl när den insåg att det fanns ett gäng nya pållar som också skulle matas. |
|
| Exakt precis likadant gör min!, måste va bränslepumpen, min har passerat 11.000mil nu | |
|
shirack: Att motorlampan tänds och bilen börjar gå konstigt kallas för "Limp Mode", det är en form av felsäkert läge där den stänger turbo och om jag fått rätt information även kan stänga av cylindrar om det är fel på dem. Utan felkod är det ganska svårt att veta vad som är felet och felkoderna plockar du ut via ODB-uttaget (du kan alltså inte läsa dem i färddatorn). Jag hade fel på en spridare för ett par veckor sedan och fick ungerfär samma fel. HPFP är den engelska förkortningen för bränslepumpen. Jag skulle gissa att det kan handla om något kring bränslepump, insprutning eller tändning men utan kod är det svårt att säga. Kan var så enkelt som ett dåligt tändstift. Det kan också vara något fel i trimprogrammet som orsakar det. Det vore intressant att veta vilket trim som Autodepån lagt på den. Med många trim får du ju även möjlighet att läsa ur och rensa felkoder själv. /DJ |
|
| High Pressure Fuel Pump? | |
|
qsacage: japp det stämmer. /DJ |
|
|
har sökt och läst väldigt mycket om, High Pressure Fuel Pump. och verkar som alla symtomer stämmer enligt text och videor. som en föregående skrivare skrev att nu när den fått 60 pållar mer och om den redan var halvsliten så gav den kanske upp? Läste lite i andra trådar med att det är vanligt fenome att pumpen rasar Trimmat som otrimmat. Men ska ge dom ett tips påp måndag att jag tror det är den som spökar så får vi se vad dom kommer fram till, Jag har bara hört väldigt gott om Autodepån i mina hemtrakter iafall, tror bara det är något som inte orkade hållas helt längre Nu till en annan fråga, har fortfarande garanti på bilen, kan BMW se att den är optimerad och vägra ersätta pumpen? Jag pungar gärna ut pengar för en ny pump så att bilen kan gå bra igen, men om bmw kan stå för kostnaderna så hade det ju inte varit helt fel, någon som vet hur det ligger till där? |
|
|
Vill dom så kan dom se det men med en steg1 flash så är det inte så uppenbart. Strulande bensinpump kan arta sig på många sätt men jag kommer ihåg just det du sa att den limpar vid minsta lilla gaspådrag. Dock ingen dyr historia att fixa, jag betalde 3300:- för en ny pump + några timmars arbete av en polare. |
|
|
Simon76... Kanske inte röra,men titta på:) Länk |
|
|
shirack, Jag uttalade mig lite klumpig innant. Jag har ingen anledning att misstänka att autodepån skulle vara oseriösa på något vis. Menade bara att jag endast skulle välja de största/mest beprövade till min bil.. Så fort de kopplar upp sig till OBD-uttaget så ser de vilken felkod du har. Det låter som sagt som HPFP eller en tändspole. Bianca, Ja, de kan få se hur det ska se ut, men inte röra ;) ------- Min bil suger inte... |
|
|
Hmm, hur gick det till? Lite klumpigt innan, skulle det stå.. Edit-funktion tack. ------- Min bil suger inte... |
|
|
shirack: Problem med HPFP var väldigt vanliga i USA, där bytte de alla på goodwill. Problemen har inte alls varit lika vanliga i Sverige, en del säger att det beror på bränslekvalitét. Med 11000 mil på mäteren tror jag inte att du får någon ny pump på vanlig garanti/goodwill. Har du begagnatgaranti? BMW kan alltid se om bilen är trimmad men man kan göra det olika svårt för dem. Ser de en trimkod är det ju uppenbart, om bilen uppför sig som original och inga koder finns måste de bli jävligt misstänksamma för att börjaa kolla. De kan inte bara neka garanti, en del stolpskott nekar till och med felsökning, läs följande tråd som är rätt färsk och från Skånetrakten: Länk /DJ |
|
|
Japp, men vad tror ni är smartast, låta autodepån kolla bilen först och låta dom byta pumpen eller vad det nu är som är slitet och ta den kostnadssmällen. Eller ska ja snacka med BMW direkt då min 3 månaders garanti ej gått ut än? Frågan är ju om dom kan se den är optimerad? och isåntfall vad händer då. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.