|
|
|
|---|---|
|
Jag tyckte att det så konstigt ett tag o sedan förstod jag att det gick sönder eller slutade funka AC. Det blir ingen "effektiv" och blåser inte ens under 70 km/h, bara varmt luft. Frågan är hur jag ska göra? Ska jag följa ett mekatips: Länk ett annat tips om freeze-spray Länk Ska jag börja med freeze-spray? Bilen är 118d | |
|
Går det att koppla in mellan dom? Slangen med mätare: Länk och Dust off -spary på biltema: Länk Det måste vara R134a-spary... |
|
|
Om det slutar att fungera plötsligen pga. brist på köldmedel så kan du börja med att leta efter läckor - det slutar liksom inte helt plötsligt en dag och det fungerade dagarna innan utan någon anledning. Mao. följa alla ledningar och se om det finns dammiga fläckar av olja, är det fortfarande tryck kvar i systemet så kan man prova med såpvatten eller läcksökarspray efter punkter som bubblar sakta - där har du läckan - och fixas samt vakumsugs innan du ens funderar på att fylla upp... med 80% sannolikhet så är det din kondensor som börjat att läcka pga. korrosion och stenskott och det är ingen ide att fylla på innan det är åtgärdat då om du fyller nu så kommer det bara hålla några få dagar. --- System som är många år kan man behöva efterfylla så småningom pga. naturlig läckage - men i dessa fall så slutar det inte att fungera över några dagar utan du har haft ganska dålig och långsamt allt sämre men dock fungerande kyla i någon eller ett par somrar söker du på R134a i forumets sökmotor så finns det långa trådar angående AC. |
|
|
Uhmm Jag har känslan att kondensorn gick sönder... Om det är så så kan jag inte göra det så hemma. Bara att lämna in service. Frågan är var det som är billigast... Bilen är 2010.... Gäller det försäkring? eller goodwill hos BMW? Jag vill inte höra att det hamnar ockerpris... :D |
|
|
hur långt har bilen gått? om den inte gått för många mil så kan det gå på maskinskadan på bilförsäkringen. självrisken brukar bero på hur långt den gått. om det är kondensorn som gått så brukar det inte funka. börja med att kolla att den verkligen har läckage på den. på min la acc:n av och gav bara varmluft i vintras. när de provtryckte systemet var det helt. vid felsökning sa de att kompressorn var trasig. det var dock en rutten firma jag lämnat in bilen till. det som var felet var ac styrenheten med knapparna i konsollen. efter byte av denne fungerade ac:n igen. |
|
| 2010? BMW har två års nybilsgaranti så om den är köpt i Q4 så ska det väl gå på detta om inget annat (självrisken är dock 6200kr). Men man tycker ju att en sådan här sak borde BMW ta på goodwill, gör dom inte det, leta upp en annan BMW ÅF/verkstad. | |
|
Jag hittade en... Är det bra? Någon som har gjort? Länk |
|
| Läser du inte tipsen ? Du måste hitta läckan innan du fyller och nästa fråga ska du fulfylla en 2 år gammal bil ? Ok på en 10 år gammal där gasen försvunnit över tiden men du måste ha ett stort läckage nånstans | |
|
Det är bara 2 års gammal bil. Ja vet men jag vill samla olika tips först o sen jag fattar ett beslut :) Jo kom på en sak... borde jag kolla upp med relä. Men vad är det för relä som jag vill titta på bild nånstans på internet, och hur det ser ut. Värmefläkt alltså. Jag anar att det är något relä eller säkring... (Det verkar trasig värmefläkt också, men över 100 km/h ger bara småblåser varmluft) Jag tänkte att köpa en relä/säkring o se o prova om det funkar.. om inte, då lämna jag in service. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.