|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
IF, BMW Originalförsäkringar och SalusAnsvar har inga direkt skillnader på premier för sv-såld och import däremot finns det ibland ökade krav på de importerade som att man måste skicka in ett intyg på att inga nycklar är på vift. Ibland är även självrisken för maskinsskada högre för importerade. Jag har faktiskt själv vid ett par tillfällen fått en något lägre försäkring för min importerade än en motsvarande sv-såld jag kollat upp på bolagets hemsida. Men som ovanstående skriver så finns det också bolag som tar ut rejält mycket mer för en importerad... ___ //Ulf |
|
|
Folksam gör ingen skillnad inte för mig iaf Ha deT |
|
| När jag hade LF tog dem mindre betalt för den ena och samma för den andra jämfört med en sv-såld så att behöva betala 7tkr mer låter helt otroligt! Stephan | |
|
Skrev fel ovan...SalusAnsvar ska vara Solid som inte gör någon skillnad. Vet ej vad som gäller för SalusAnsvar. ___ //Ulf |
|
| Samma bil är inne på Blocket fortfarande. Men det ser ut som om den är nyinsatt! Varning för denna troliga Lihuania import! | |
| If maskinskade försäkring har ett påslag på 20% vid skada om bilen är importerad | |
|
niklas100: och det har du läst var? Vad jag vet så är det inget påslag vid skada däremot så är det dubbel självrisk för direktimporterade bilar. Beroende på ålder och mil så ökar då självrisken med 1500kr eller 3000kr. ___ //Ulf |
|
|
Fick PM om bilen i annonsen: 2012-01-23 193 807 km 20803 D 13 2011-08-22 176 745 km 20803 D 29 2011-05-10 162 536 km 20803 D 130 2009-07-08 84 512 km 20810 D 24 |
|
|
Sjukt kul att det är en JURIST byrå som säljer bilen! Kan någon maila dem om att vi har koll på bilen? //Anders |
|
|
DMG437 DMG 437 Skruvad? Länk //Anders |
|
|
Jag tror den där "juristbyrån" har flera bilar med skumt förflutet. Finns ju en annan tråd aktuell idag där de nämns. Länk __________ Mvh Grelle |
|
|
E61'an som nämns i en annan tråd, Länk 2012-01-23 193 807 km - [LÄNK] - WBAPX91020CU60043 - DMG437 - Angivet: 10500mil |
|
|
Länk Länk och "biverksamheten" Länk |
|
|
Programmer hittade inte ifs villkor på nätet men om man tittar på BMW orginalförsäkringar så har de dubbel självrisk vid maskinskada Så om vi tar en e61 med 10500 mil så har du en självrisk på 30% Så låt säga att motorn rasar och det kostar 60000 kr på märkesverkstaden att fixa så får du betala 18000 kr för en svensksåld och 36000 kr för en importerad ganska stor skillnad således vet inte var du får 1500 kr i självrisk ifrån däremot |
|
| Blockets begagnatförsäkring som kommer från if har en extra självrisk på 20 % av skade beloppet så skulle man jämföra där samma scenario så skulle den svensksålda kosta 1000kr i självrisk och den importerade 13000 kr | |
|
niklas100: procentuella självrisker är något som BMW Originalförsäkringar har infört men frågan är hur många andra bolag som har detta? Men det är självklart du då räknar på detta exempel... IF, Volkswagen försäkring och Solid har alla fasta belopp dock olika beroende på miltals- eller åldersgränser och oftast med tillägget att dom är dubbla om importerad. Jag har min E61 i Solid och dom har 2000kr i självriskt upp till 8.000 mil och 5000kr upp till 12.000 mil. Inget skillnad för import. På IF så täcker dom normalt bara upp till 10.000 mil men dom har nyligen skapat Stor Bilförsäkring som täcker längre och där är självrisken 10.000kr och det dubbla vid import. Har bilen gått under 10.000 mil så är det 3.000kr eller 6.000kr för import. BMW Originalförsäkring känns som ett dåligt alternativ för alla som har bilar som rullat över 5.000 mil oavsett sv-såld eller import. Det man vill försäkra sig för är de riktigt dyra reperationerna. Blockets (IF) regler ser jag inte som relevanta då dom behöver gardera sig för att inte bli en allmän sponsor för diverser bilreperationer. Det räcker ju att köpare och säljare har lite rymligare samvete så kan ju en trasig bil bli lagad för en mindre kostnad. ___ //Ulf |
|
|
Anledningen till att jag tog BMW org försäkring är att du refererade till dem tidigare Men överlag så har du sämre villkor för import jämfört med svensksåld så läs det finstilta noga om du överväger en import den billigaste försäkringen är inte alltid den bästa |
|
|
Nu har jag mailat till honom om hans BMW, se vad han svarar=) Tror det är riktiga skojare... |
|
|
Haha ja det verkar vara en samling "trevliga" personer detta. De tycks tidigare jobbat med: SNI, Huvud- och binäring 49320 - Taxitrafik Ganska långt steg från juristyrket... Sen sadlade de om till jurister med inriktning: Bolaget ska bedriva juridisk uppdragsverksamhet, personaluthyrning samt handel med och förmedling av fordon samt idka därmed förenlig verksamhet. Hyr ut personal, kör taxi och kränger lite bilar. Allt med minskande omsättning: Ekonomi BOKSLUT 2010 2009 2008 Omsättning (Tkr) 0 1 690 2 847 Förövrigt söker de också läkare och om någon har problem med svenska pratar de också: "Vi talar även arabiska, ryska, farsi samt samtliga centralasiatiska språk.". Kort och gott ingen jag skulle göra affärer med, varken bilar eller något annat. Pajaser och bedragare! |
|
|
Fick ett samtal från nån halvfigur innan som hotade med "rättsliga åtgärder" om jag inte tog bort hans mail som jag hade kopierat in. Orkar inte liva med med dessa slags personer så jag tänkte plocka bort inlägget men hittar inget sätt att ta bort det på? Någon som vet? Jag hoppas verkligen ingen handlar den BMWn av dem.. eller någon bils alls för den delen, räcker ju med att googla lite så kommer man hit och får läsa sanningen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.