AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
9.156

X5 vilken storlek har du på dina vinterdäck och var har du köpt fälgarna?

Sida 1 av 2
Tittar på att köpa en beg X5. Behöver då köpa till vinterdäck. Vilken storlek har ni och har ni några tips på var man kan köpa fälgar. (orginal BMW)

Hos handlaren är fälgarna väldigt väldigt dyra som alla vet. Finns det något bättre ställe att köpa dem på?

Tack på förhand!
Modellen som jag tittar på är E70 ca 2008-2010
kan rekommendera dig att köpa 22" däck hos Gummihuset, betydligt billigare än mindre profil och sen söker du replica fälgar.

/Anders
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Kör 18" på replica på vintern. Michelin Alpin för SUV. Funkar OK, men det finns säkert klart bättre. Köper du replica, se till att de har hål för bultarna som är tillräckligt stora för låsmuttrarna. Mina har har för små så de funkar inte med den nya varianten som har en hylsa som skall gå utanpå muttern. Den gamla med splines funkar med alla fälgar.
Med känsla: 22!? Låter väldigt stort, påverkar det körkänslan på något sät, och hur blir greppet på vintern?

Robert J: Kan ingenting om replica tyvärr.Ser de ut som bmw fälgar men är fake antar jag? Hur är det med kvaliteten, är det något man märker av?

Någon som vet om storleken påverkar gerppet etc på vintern, dvs får man bättre grepp med 18 tum än 20 tum osv?

Tack!
Kärde på 22" förra vintern och det var absolut inga problem. X5 är så stor så den sväljer lätt den dimensionen. Det är dubb då, sen beror det förstås på om du vill ha dubb eller dubbfritt. Replica betyder att de inte är original men ser snarlika ut som BMW fälgar i detta fall. Viktigt är förstås att kolla var de är tillverkade. En hel del tillverkas i Tyskland och Italien och har väldigt bra kvalitet, andra i Asien med betydligt sämre kvalitet.

/Anders
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Jepp, mina ser ut som BMW original och kan vara tillverkade av samma fabrik som gör originalen. Men det står Non OEM på insidan så de är inte "äkta" så att säga.

19 och 20" skulle jag inte säga något om på en X5, funkar säkert mycket bra. Men jag tycker det mer beror på bredd och framför allt vart man normalt brukar köra. Vår körs mest på fuktig asfalt men även några gånger per år till Norrlands innersta skogar. Då känns 18" helt OK även om de i sidled känns lite i mjukaste laget för en så tung bil som X5.
Någon som har ett tips på var man kan köpa replica fälgar av bra kvalitet till X5 E70?

Siktar nog på 19 eller 20 tum som ni säger, kör mest i Stockholms innerstad. Nya hos handlaren kostar ju galet mycket, intressant att se vad de kostar som replica.

Nån som har tips om vilka däck man ska välja? Jag förstår inte riktigt skillnaden. siktar på dubbfria vinterdäck, 19 eller 20 tum.
19" dubbfritt funkar på x6, har ett par 5-eker original med bra sommardäck som du kan köpa och lägga på vinterdäck.
PM:à vid intresse.

München
Jag har 21-tums vinterhjul med 295/35 runt om, Pirelli Scorpion.

Men det rekommenderar jag inte, däcken i 21-tum är dyrare än 22 och 20 tum då det är en ovanlig dimension. Jag skulle sikta på BMWs original femekrade 19-tumsfälgar, de är snygga! Eller 20-tummarna från 4.6is, de har jag också haft som vinterhjul en säsong. De hade dock Hankook dubbfria vinterdäck, och de var "sådär".

Pirelli Scorpion dubbfria är däremot riktigt bra !!
Om du kan vänta cirka tre veckor så kommer jag sälja en omgång 20" original M-sport fälgar med bra sommardäck.

/Anders
denna typ av fälgar
Länk

/Anders
Hur många mil / År kör ni med 20" sommarhjul? Köpte nya i våras och har 5mm kvar bara på dem.. Antar att tung bil, X-drive käkar däck?
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Jag kör på BMW 19" orginalfälgar med Nokian Hakka 7 SUV dubb.
-M
257
-Martin-
2010 X5 35d M-sport
Jag vill ha så "smala" och så mycket "ballong" som möjigt så jag kör på 18 tums femekrade original (köpta på BMW Nacka) och Hakka SUV dubbfria 255/55 (köpta på Nordendäck). Tänker i år montera "spacers" bak för annars ser det ju för jäkla mesigt ut med skärmbreddarna...
Samma problem har jag.. ser inte klokt ut med 18" och breddarna..
-M
257
-Martin-
2010 X5 35d M-sport
Ett av många svåra I-landsproblem man har... :)
Med känsla: Har inte köpt bilen än, när det blir av så hör jag av mig så får vi se om du har kvar dem.

München: Samma sak där, jag återkommer när bilen är införskaffad.
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Jag håller oxå med om breddarna...
Vad har ni för spacers på era och vart beställer ni dem? Hur många mm behövs till mina 19" 255:or tro?
-M
257
-Martin-
2010 X5 35d M-sport
Jag kör med 30 mm spejsers bak (per sida) för att få likvärdiga avstånd mellan skärmkant och däcksida runt om. Beställde här:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.