AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
3.489

X5 vad skulle ni föredra, ålder vs mil

Tittar på att köpa en beg X5.
Väljer mellan flera olika men två som sticker ut är:

2008 - välutrustad ca 5300 mil. I trafik 2008-04
2010 - välutrustad ca 8600 mil. I trafik 2009-11

Det skiljer alltså ca 1,5 år mellan bilarna och ca 3500 mil.
2010an är ca 30 tkr dyrare. Frågan är vilken ni skulle föredra och varför?

Båda kommer med garantier från handlare.

Tack på förhand!
länka bilarna så är det lättare att kommentera

/Anders
2010an

Länk

2008 är via en kompis kompis så den finns inte på nätet tyvärr.

Tack!
väldigt bra spec på bilen tycker jag, det går säkert att pruta lite till på priset tror jag, sen beror det på hur mycket du själv kör. Se till att få en bra garanti isåfall för den passerar ju snart 10000 mil. Sen beror det ju också på vilken budget du har och vad du prioriterar och hur du kommer att använda bilen.

/Anders
Hade gått på 2008an.. Maskinförsäkringen försvinner vid 10 000 mil. Den är rätt skön att ha med en bil som X5, då det kan kosta mycket om något havererar...
Med känsla: Jag kör ca 1500 per år. Anses 10 000 mil vara något speciellt, dvs brukar saker gå sönder då?

Iggeman: Har inte koll på maskinförsäkringen, vad gör den?

Det jag är lite rädd för med 2008an är att den om 3 år är 7,5 år gammal
Det jag är lite rädd för med 2010an är att den om 3 år har gått ca 13 000 mil
:)

Den stora frågan antar jag är dels vilken som håller bäst tills dess och dels vad som är värst av de två alternativen ovan.

Tack!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Maskinförsäkringen betalar nästan allt som går sönder fast det inte borde ha gått sönder (dvs sånt som inte är slitdelar). TryggHansas t.ex. är mycket bra o täcker även komfortelektronik.
Vilken du väljer beror ju givetvis även på skicket, hur de har servats osv. Jag skulle också antagligen ha valt den som har nästan 5000 mil kvar till 10000 mil enligt ovan, allt annat lika. Antar att båda har 30d motorn, vilket mig veterligen är samma motor i båda bilarna. Kikar själv efter en X5 -08-10 men kommer antagligen isåfall att importera en från Tyskland då urvalet är betydligt större och många har gått mindre än de som ligger ute på Blocket här, där flera ligger på tok för högt enligt mig.

/Anders
He
198
HenrikJ
320da -11
"Maskinförsäkringen försvinner vid 10 000 mil"
Fel. Maskinskadeförsäkringen som det heter, gäller upp till 10, 12, 15, eller 16000 mil beroende på försäkringsbolag. Skulle aldrig använda mig av ett bolag som har så dåliga villkor att maskinskadeförsäkringen upphör redan vid 10000 mil
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Köp den du tycker mest om dvs följ hjärtat.
Miltalet kvittar - likaså årsmodell.

Du betalar i prinip lika mycket, sett över tid, för båda. Lägre miltal äts upp av årsmodell vs årsmodell äts upp av högre miltal.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05375

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
HenrikJ: Jag skulle aldrig välja bolag utifrån hur länge maskinskadan gäller utan att kolla vad den täcker! Trygg Hansas t.ex. är mycket omfattande men upphör vid åtta år/10kmil. Man får byta då det behövs så man varje år har bästa skyddet. :)

Tips på bolag med bra omfattning o lång giltighet på maskinskadan?
He
198
HenrikJ
320da -11
marin849,
Med tanke på din bils ålder är det kanske dags att löpa något nyare om du vill ha en gällande maskinskadeförsäkring:) Trygg Hansas "Trygga Mil" gäller förövrigt upp till 15000mil/8år om du köper bilen på vissa bilfirmor. Det tar inte lång tid att jämföra försäkringar och villkor via internet, det är upp till var och en att göra en individuell bedömning för respektive behov. Exempel på bolag som har maskinskadeförsäkring som gäller efter 10000mil är Trygg Hansa (15’ mil, via utvalda bilfirmor), Codan(15’), Dina försäkringar(12’), SalusAnsvar(16’) mfl.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
2010an lärt. Två år färre kallstarter och vintrar betyder mycket mer för skicket än 3000 mil.

-------
//Lövet
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Lätt

-------
//Lövet
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Även jag skulle satsat på 2010an

//Stefan

Mina bilar:Länk
Då ber jag om ursäkt, trodde 10 000 mil var lika hos alla bolagen.. men som föregående har jag Trygg Hansa och de har 10 000 mil / 8 år. Täcker mycket elektronik som en del X5or haft lite strul med..
Om du har möjlighet kanske det vore idé att lägga på några kronor och gå på en 40d LCI istället. Kolla även om de tidiga modellerna av X5 e70 dras med några barnsjukdomar.
Lycka till!
bunf: Den närmsta 2010an 40d som jag hittar kostar tyvärr 480, det är ganska många kronor till. :) Men det ser ut som en fin bil. Vad står LCI för?

Har också Trygg Hansa, då får jag ta och kolla upp hur länge maskinskadeförsäkringen räcker. Den låter ju som en bra sak att ha.

Med känsla: Jag har tittat snabbt på bilarna i Tyskland men priserna verkar inte skilja så mycket? Som du säger så får man däremot kanske lite mer utrustning och framförallt fler att välja på, men det känns också som att det kräver lite mer arbete. Eller vad tror du?
Fr
205
FredrikNacka
530xDA Touring M-sport -13
LCI - Life Cycle Inpulse... det som brukas benämnas "facelift". i BMWs fall ofta bättre och snålare motorer, lägre förbrukning och därmed lägre skatt... bra att ha i åtanke vid val av bil.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.