AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.977

Drog för hårt med mutterdragaren på centrummuttern till stötdämparen!

Visa användare
149
dre
F31 320d -16
Efter försök vid dämparbyte att få ihop nya dämparen så skulle jag dra fast centrummuttern som trycker ihop allt och drog för hårt. Toppen till dämparen gick av i gängorna och nu har jag lyckats få på muttern på kvarvarande gängor till toppen av dämparen och funderingen är denna.

Muttern fäster i 2-3 gängor av den kvarvarande toppen och kan detta hålla med tanke på belastningen? Kan snurra lite på fjäderfästet för hand. Ska det sitta bomfast eller kan detta funka?

Är inte bara att hämta en ny dämpare då den är beställd ifrån Tyskland :/

Funderingar om detta tas tacksamt emot :-)

gO
1.407
gOry
335i Touring
Bara köpa en ny! Hade inte känt mig säker om den bara hänger på 2-3 varv!
Är det fram eller bak? Varför använder du mutterknackaren?? Köp stötdämparverktyg istället!
pe
47
peetaah
E30, projekt -89
E36 318I -94
E46 330ci -01
Du kan testa att slipa ner gängorna helt och göra nya, mindre gängor. Nu vet jag inte vilken dimension du har på gängorna sen tidigare, men om du har M12 så kan du t.ex göra om dem till M10. Väldigt tidsödande arbete men vill man så kan man.

Tycker det känns onödigt att slänga en helt ny, fungerande dämpare.

Med vänliga hälsningar.
Peter

Död åt Hyundai!
fz
119
fzmoto
Z3 1,9 1997
320iA Touring 2007
Om pinnen är hel och bara gängorna förstörda tycker jag du skall svetsa ihop det. Men leta reda på nån som kan svetsa, helst en rörsvetsare, dom vet vad dom sysslar med.

Calle

Visa användare
149
dre
F31 320d -16
gOry: Som sagt inte bara att köpa ny. Men frågan är vad som händer om det släpper, egentligen inget mer än att dämparen mister funktionen vad jag har tänkt. Ungefär som en trasig dämpare ala cykelpump. Fast sitter den ju och vart ska den ta vägen?

Finns en hel del som det funkat för med muttermaskin, men i mitt fall så skulle jag i efterhand gärna använt mig av ett stötdämparverktyg. Ska ju dras cirka 70nm så det går ju snabbt med muttermaskin men jag råkade hålla för länge helt enkelt. Trött och feltänk på hög nivå.

Visa användare
149
dre
F31 320d -16
Jag håller med dig, ganska dyrt om inte annat :-)

Grejen är den att toppen av kolven med gängor gick av så hälften av gängorna finns kvar. Hade jag råkat rensa gängorna "bara" så hade jag definitivt provat ditt förslag. Jag lyckades få på 4 gängor varav 2 halva. Dragit med momentnyckel så det sitter med lite över 60nm. Pratade med en BMW mek som trodde det kunde hålla så jag får prova och se. Vet inte ens om det går att få tag i de dämparna igen.

Här är en bild som man kan se "lite" av hur det ser ut.

Länk

Länk

Mvh André

Visa användare
149
dre
F31 320d -16
fzmoto: Ja det hade vart ett bra alternativ. Möjligen att det går att svetsa "ihop" mutter och bult nu när det är åtdraget, fylla igen så att säga garantin att det inte lossnar infinns. Men då är det ju att få upp det igen vid nästa byte :-)

/André

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nja, det är inte bara stötdämpningen som går förlorad när en kolvstång i ett McPherson-fjäderben utan hela hjulupphängningen fallerar om den går av. Hjulet viker sig ock hänger endast kvar i bärarmen. Därför är det ingen del som lämpar sig för bondreparationer. Att svetsa i en trycksatt gasfylld cylinder skall man också göra med försiktighet. Enda chansen är att demontera fjäderbenet och låta kolvstången pysa ut i sitt yttre läge så att det finns rejält med längd att kyla kolvstången med våta trasor etc. En ny bult med svarvad halv v-fog och svetsning med en slaggande rörtråd eller pinnelektrod el. likn. skulle kunna gå. men då har du anlitat en svetsare och kronorna har runnit iväg. Synd på en ny dämpare, javisst. Men än mer synd att åka omkring med en halv-lambolösning i hjulupphängningen. Chansa inte!
Visa användare
149
dre
F31 320d -16
Anders-72: Jag lurade mig möjligen om detta pga av obehaget att lägga mer tid och pengar.

Men jag tar till mig vad du skriver, ska kolla om jag kan få tag på en ny dämpare. Det är antagligen inte värt att chansa på "bondreparationen".

Känns alltid bäst att veta att grejorna är i ordning än att fundera och chansa.

we
289
werpa
e30 325ic -87
e46 330iA -01
Borde det inte räcka med 3gängor?

Bilens tung ligger på fjädrarna så även om du skulle mista centrumbulten till dämparen, den vid topplagringen så kommer inte fjäderbenet rasa ner för det,

Möjligen om man kör över ett hopp så bilens hjul "svävar fritt"..
we
289
werpa
e30 325ic -87
e46 330iA -01
Använd gäng-låsnins cement. och slå fast muttern, ungefär som drivaxlarna, fast dämparen då.

Så borde den inte kunna åka någonstans.
Jag håller med Anders-72. lossar muttern och kolstången dras ur läge så kollapsar fjäderbenet.

När fjäderbenet fjädrar ut hastigt (ex. när hjulet passerar en grop) kommer bulten i fråga att ta upp en kraft (returdämpning) nästan motsvarande den kraft som sammanpressar fjädern innan utfjädring. Det kan m.a.o. röra sig om relativt stora krafter (om än kortvarigt). Jag skulle inte lita på tre gängor.

mvh/ Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.