|
|
|
|---|---|
|
Besiktade nyss min 525 -96, den har M50-motorn med vanos. Alla avgasvärden var åt pipan: CO: 1,1 (0,5) HC: 380 (100) CO 250:0 1,4 (0,3) Lambda: 0,95 (0,97-1,03) Bilen är nyservad med olja, filter, tändstift, luftfilter. Jag varmkörde ca 10 minuter (gasade på rätt bra) + att besiktningsgubben körde en sväng också. Hjälpte inte. Bilen verkar gå lite "fett" då den ryker även när det är varmt ute, går bra i övrigt och drar inte orimligt med soppa, ca 1,2 80% stadskörning. Däremot smårycker den om man ligger på jämn gas vid typ 1500 varv. Var ska jag börja felsöka/byta? Lambdasond, katalysator? Tempgivare? Fick även nedslag på "ABS-indikering ur funktion", dvs ABS-lampan lyser inte när man startar bilen. ABS:en funkar som den ska. Kan man ha så tur att det är lampan som gett upp? Eller kan det ha med givarna att göra? Sen fick jag nedslag på spricka i vindrutan också, bilen är bara trafikförsäkrad...lite less just nu | |
|
Börja med att kolla så ABS-lampan är hel i instrumenthuset. Jag gissar på kass lambdasond med de symptomen, bilen går fett enligt ditt lambdavärde och då påverkas de andra avgasvärdena också. |
|
|
Skulle också misstänka dålig lambdasond. Man kan kontrollmäta (voltmäta) sonden om du demonterar den och bränner på sensordelen med gaslåga - det finns rätt bra instruktionsfilmer på t ex Youtube om hur du skall göra. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Instämmer! Lambdasonden sitter långt ner på M50 o blir förgiftad i svensk fiskörning. På brorsarns förra bil hade någon tom byggt om placeringen. Dessa bilar ska besiktas på sommaren när man har en chans att hålla katalysatorn varm mer än en minut efter stopp. :) |
|
|
Japp, börjar med att byta lamdasond så får vi se. Blir att plocka isär instrumenthuset och kolla lampan till att börja med, vad kan det tänkas bero på om det inte är lampan? |
|
| 670 kr ink frakt från Tyskland för en Bosch-Lambdasond, klart fördelaktigt att handla därifrån! Kostar ca 1500 på Mekonomen här. | |
| Hur ska ABS-lampan bete sig? Såg just att min lampa visst tänds, lyser ett kort tag (ca 2 sek) efter att man vridit på tändningen | |
| Den ska lysa vid tändning på o sen slockna, för att visa att lampan fungerar. | |
|
Lampan är en lysdiod som knappast går sönder. Om den tänds och släcks när man vrider på tändningen så är självkontrollen OK och systemet i drift. Om den aldrig tänds eller om den lyser konstant så har du ett fel, och då får du även anmärkning vid besiktning. Har du läst av felminnet? Detta är den första åtgärden, annars famlar man i blindo. FP |
|
| Då måste min lampa ha lagat sig själv under natten, fint med såna fel :) Allvarligt så är det ju lite mysko, eller så kan det vara så att jag skrämde igång den när jag försökte köra ett självtest på instrumenteringen. Man håller in check control-knappen och vrider på tändningen | |
|
Lysdioden är nog frisk, snarare något med styrningen till den. Ev. fel och orsaker ligger kvar i felminnet, bara att läsa av. Det är vid dessa tillfällen som felkodsystemet är guld värt, att felsöka ett intermittent fel som kanske visar sig nån gång per vecka kan dra iväg ordentligt i kostnader. FP |
|
| Ja det vore nog bra att få ev felkoder kollade, finns dock ingen här på orten som gör det. Ska börja med att hålla koll på lampan och se om den funkar/inte funkar när jag startar bilen. | |
| Ja det vore nog bra att få ev felkoder kollade, finns dock ingen här på orten som gör det. Ska börja med att hålla koll på lampan och se om den funkar/inte funkar när jag startar bilen. | |
|
OK, har kollat lite noggrannare hur lampan beter sig: När jag startar bilen "första gången" lyser den alltid, men om jag vrider av tändningen och direkt vrider på den så lyser den inte. Men, om jag väntar typ 10 sekunder och vrider på igen så lyser den. Beteendet är konsekvent, dvs den gör alltid på samma sätt. Vore kanon om någon kunde kolla på en E34 hur den ABS-lampan gör, min förhoppning är ju att den gör på samma sätt. Vore MKT skönt att slippa felsöka en sån här grej... |
|
|
Jag skulle säga att du har normal funktion på lampan, och systemet också om du har ABS-funktion som det skall osv. Gjorde besiktningsteknikern möjligen också en stopp/start på tändningsnyckeln så är ju saken klar eller hur? Jag spekulerade hela tiden ovan på att det rörde sig om E39, för E34 har jag inte så bra info att komma med. FP |
|
| Ja, på besiktningen gjorde killen "av/på". Tycker också att det känns som att det är normal funktion faktiskt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.