AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
509

Att se upp med på 750?

sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej.

Tänkte för första gången köpa mig en BMW.
Jag hadde tänkt mig en 750 1988-1992 ca, men jag behöver veta vad man bör se upp med vid köp.

Har hört en massa skräckhistorier om just 750 och sett allt för många säljas som skrot i bilbörserna, så därför är jag tacksam för lite tips .

ha de bra.

Björn. N
li
1.959
liste
535i -89
Ja du, var ska man börja...? 750 är givetvis en kalasvagn, men det är så oerhört mycket som kan bli så oerhört dyrt. Det enda jag kan rekommendera rakt upp och ner är att köpa en så ny bil som möjligt, se till att det endast är EN ägare på den, att serviceboken är så full att man blir mörkrädd och att bilen är i ypperligt skick (INGENTING är "ur funktion" eller "bör fixas"). Satsa på en 750iAL, d v s med länge hjulbas. Dessa bilar är oftast mer utrustade.
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
annars så kan du söka på forumet efter info. Det har diskuterats massivs om dessa bilar och vad man ska se upp med.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
"INGENTING är "ur funktion" eller "bör fixas". Det billiga lockande priset kan säga allt. Tro bara inte att du kan gå och köpa en 750 för småpengar för då har du allt fix, kanske inte syns på utsidan eller när du provkör den. Kommer kanske upp efter ett tag då efter att du har köpt den. Tro inte att säljaren kommer att säga allt som "bör fixas" eller är "ur funktion". Mycket kan bli dyrt på 750. Ska du ha en av de senaste modellerna så får du nog lägga ut en hel del pengar för att få någon vettig.

//Schnitzer
Visa användare
225
zaharald
750iaL -92
520i -89
ha inte bråttom, provkör flera, du känner om den går som den ska! testa den rejält, nu menar jag en rejäl tur med acc från start, hårda inbromsningar mm, känn efter, finns det vingel, obalans, vibrationer, oljud
M-test (ett krav) den säljare som inte går med på det har ju garanterat nåt att dölja

lycka till!

zaharald
Hu
382
Husse
Bmw 730ia -93 V8
Det är bättre att köpa en så billigt som möjligt, det finns ju kraftig prutmån på dessa bilar. Inget säger att en dyr 750 krånglar mindre, ex vid köp av en för ca 35000 kr så är ju inte det nån större katastof om ett "dyrt fel skulle uppstå, i värta fall kan man ju sälja bilen som skrot.
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Att köpa så billig 750 som möjligt är INTE en bra ide. Även om inköpspriset är lågt som Husse säger är det ju förlorade pengar om bilen säljs som skrot eller reservdelsbil.

För hur underbar en BMW E32 eller E38 än är när den fungerar. Lika hopplöst jävligt är det om man ska börja lägga ner pengar på reparationer eller akutåtgärder för att hålla den igång.
Även om du är duktig mekaniker själv..så kostar det i delar mm. Att lägga 30-40.000 kronor i reparationer på ett vrak går blixtsnabbt.

Lyd de andra råden och köp en bra bil som du noga har undersökt istället. Det är inte en sparbössa ens då du köper.

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Sail, du är nog den första och enda som verkar förstå detta.

//Schnitzer
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Tack för alla råd, kommer att gå försiktigt tillväga :O)

Ha de´
Skalman

44
Döhn
750i -89
320 -84
Tja, köper man en bil som är 10-14 år gammal så finns det med få undantag en del småfix. Jag köpte en billig 750 (24kkr) och den står mig hittils (ett år senare) i 35kkr. Förutsättningen är att du har normala kunskaper i att skruva med bilar. En 10-14 år gammal bil är ett hobbyprojekt. Kan du inte skruva själv kan däremot även småreparationer kosta mycket. Mitt senaste jobb exempelvis. Dåligt stödlager och trasiga växellådsfästen.

Stödlager 500kr
Balansering kardan 800kr
växellådsfäste 111kr/st
Div avgaspackningar/fästen/gummin ett par hundra.
+Många timmars arbete på ett garagegolv men det är gratis eftersom bilar är min hobby (har även en Pontiac GTO -69 cab) Ovanstående arbete hos en BMW verkstad kostar 8-10kkr. Egentligen är det inte svårare på en BMW än vilken bil som helst.

Skruva själv eller köp nyare.
Hu
382
Husse
Bmw 730ia -93 V8
Vad jag menade är att man ska köpa en till synes fin 750 så billigt som möjligt, ej uppenbara rishögar. Har sett fina med bra historia för 45000, 55000 kr med prutmån. Håller helt med Döhn inlägg. Har själv två Lincoln i mitt Verkstads garage en -68 och en -93. Tror nog jag klarar av att hålla en 750 i liv, det är nog mycket lättare med delar till den också.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.