|
|
|
|---|---|
|
Hej kära AP kamrater, jag skulle behöva lite hjälp med att klura ut vad det är för fel på min Z3:a. Symptomen är: Oregelbundna stunder så börjar motorn bludra och gå ojämt, den går inte på alla cylindrar. Men det räcker med att stanna motorn och starta den så går den fint igen. Jag har läst av felkoder med hjälp av carsoft. Följande resultat: ECU Information: Part Number : 1430844 Module : MS42.0 Hardware No : 01 Software No : D6 Diagnostic Index : 60 Coding Index : 00 Bus Index : B0 Production Date : 03/99 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Status: ERROR -> Read the error memory...! Fault Code : F25 25 Oxygen sensor heater : Sensor 1 Sensor 1 (cylinder 1-3) - oxygen sensor heating - cables to the oxygen sensor - Final stage of the DME control unit Fault Code : F238 238 Misfire detected : cylinder 1 Fault Code : F240 240 Misfire detected : cylinder 3 Fault Code : F239 239 Misfire detected : cylinder 2 Kan någon inteligent person tolka detta åt mig vore jag Tacksam. Jag har googlat och läst lite, men vill vara säker innan jag går vidare med detta. | |
|
Oxygen-sensor, är det katalysatorns givare? Konstigt att du får misständningar på 3 cylindrar.. Finns det ngn gemensam nämnare till de tre? Det är väl separata tändspolar till bmws sexa? Eller gäller det bara M-bilarna? Min Z3 M har separata tändspolar. Annars vore ju tändspolen en vild gissning, Om inte oxygen-sensorn är katalysatorn, så är det väl luft-mätaren (om det är luftmassemätare på den motorn?) men felaktig luft/bränsleblandning ger väl inte misständningar? |
|
| oxygen-sensor verkar vara katalysatorns givare, och då är frågan om misständning kan ge felaktiga avgasvärden? verkar på sätt och vis rimligt; så har du en 4cylindrig motor (de har inte separata tändspolar vad jag kan se,) så hade jag börjat med tändspolen och eventuellt tändstiften, | |
|
Oxygensenor = lambdasond! Sitter två sonder (en i respektive grenrör) framför katalysatorn och två sonder (en i respektive avgasrör) efter katalysatorn. De efter katalysatorn är diagnossonder som kollar att avgasreningen fungerar. De som sitter i grenrören är de som i kombination med diverse andra sensorer och givare, ger signal till motorns reglering av bränsleblandning. En inte allt för vild gissning är att lambdasonden i grenröret för cylinder 1-3 är defekt och ger fel värden till motorstyrningen. Kan ju vara ett kabelbrott eller dålig kontakt till sonden. Kontakterna sitter ju lite dumt till om man får oljeläckage eller liknande! Hur ser det ut visuellt vid kablaget/kontakterna till lambdasonderna i grenrören? Vad är det för bil? Hur långt har bilen gått? Hur ser stiften ut? När byttes stiften? Vad är det för stift? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för tips! Jag är inne på samma spår som Johan B. Ville dock höra med er om jag var helt på fel spår. Jag ska försöka kika ikvl på lambdasonden i grenröret etc och se hur det ser ut. Stiften har jag inte kollat på, och vet ej när de är bytta sist, så det skadar nog inte att byta dem först i förebyggande syfte? Men om det var stiften så borde jag väl inte få en sådan felkod? Bilen i fråga är en Z3 2.8 -00 13000 mil. |
|
|
En fråga.. Hur räknar man cylindrarna, börjar man framifrån eller bakifrån? dvs är Cylinder 1 längst fram lr bak? |
|
|
"Hur räknar man cylindrarna, börjar man framifrån eller bakifrån? dvs är Cylinder 1 längst fram lr bak?" Ingen som vet? |
|
| Ettan längst fram. | |
|
Uppföljning gott folk för den som är intresserad! Lambdasond i grenrör är bytt, och bilen verkar funka som den ska! Skönt! Det var alltså den gamla som spökade och orsakade detta lustiga fel. |
|
| Kul att det löste sig! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.