|
|
|
|---|---|
|
Min jakt på en billig E46 328 går vidare, jag har nyss provkört en billigt e46 328 - 00. Lyssnade lite på motorljudet, verkade hyfsat ok - lät bra när man varvade motorn, på tomgång tyckte jag det var något "ovanligt ljud" - dock något ej något metalliskt ljud" efter en stunds lyssnande går jag bak och tittar på avgaserna, de är mycket tydlig vit rök, mer gas -> mer helvita avgaser (gissar det är ca 15 grader ute). Provkör bilen - tycker bilen går helt ok, dock tar det väldigt lååång tid för temp-mätaren att gå till "normalvärdet samt att den rör sig lite (väldigt långsamt) +/- några grader från normalläget (90 grader). Kollade avgaserna när jag kört en stund, då såg de normalt ut. frågor: 1, vit rök på sommaren - är det vanlig kondens - eller är det ett tecken på något bekymmer. 2, skumt med att det tog mycket lång tid för temp-mätaren att komma upp i normaltemp - vad skulle de kunna bero på ? 3. Fladdrig temp-mätare känns inte bra, kan det vara någon packning/spricka ? - det som kan talar emot tycker jag är att bilen gick bra. Är ovanstående inget att oroa sig för eller är detta början på framtida reparationer?, kan säga att bilen uppges gått mindre än 20 k, hade fräsch inredning och förarstol. Hade ca 1,5 cm växelspaksglapp (3an), dock tyckte jag växlarna var aningens tröga att få i, men absolut inga skrap eller några oljud dock. | |
|
1. Kan vara kondens även på sommaren. Kolla om du har vitt glegg på oljestickan eller under på undersidan av oljepåfyllningslocket efter du har varmtkört bilen ordentligt. Gör även ett kompprov för att se så packningen är hel. 2. Om den tar lång tid på sig att gå upp i temp kan termostaten vara kass. Att tempmätaren vandrar lite kan vara en kombination av dålig termostat och luft i systemet. Tröga växlar kan bero på rostigt växellänkage. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.