AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.288

Larm

Lo
29
Lotta
BMW 325i-93
Tänkte fråga om någon vet om det är svårt att sätta in larm själv,vet någon om det är fördraget,har en 325i-93,vet att det finns i vissa andra bilmärken
Jo
233
Jomu
528iA Touring -00
Hej Lotta,
att montera larmet själv är INGEN bra idé. De flesta försäkringsbolag kräver att det är gjort av en godkänd larmmontör. Inget monteringsintyg - inget godkännande från försäkringsbolaget.

Joachim
Lo
29
Lotta
BMW 325i-93
Okej! Tack för ditt svar/Lotta
Ga
122
Gabbe006
318iS Coupe -94
Är du lite bevandrad i bilelektronik, har kopplingsschema på bilen, gillar att skruva bort halva inredningen, så visst kan du installera det själv. En firma jag snackat med sa såhär: "Köper du larmet av oss och installerar det själv så ska vi besikta installationen, ser det bra ut skriver vi på intyget". Det kan ju vara ett sätt att tjäna en slant om man gillar att mippla själv.
Fi
240
Fidde766
328iC -95 "speciale"
Hejsan Lotta, jag har nyligen kopplat in ett Carguard 950S i min 328 -95 och visst går det att göra det själv om man är kunnig inom elektronik och absolut inte har bråttom. Men det krävdes lite lödning och ganska mycket sökning efter rätt stift och sådär. Jag kommer nog aldrig att koppla in ett larm i en bil igen själv.. Det var nämligen så tidsödande. Men gillar man och pula och sådär så är det helt klart en bra erfarenhet att ha gjort det.

Mitt tips är att låta en firma göra det åt dig, då vet du att det blir godkänt också..

Lycka till..

/Fidde
Lo
29
Lotta
BMW 325i-93
Tack kompisar! Funderar lite till,kanke kommer med mera frågor snart.Eventuellt Bmw orginallarm
Jo
233
Jomu
528iA Touring -00
Hej igen,
det är sant att det GÅR att installera själv, frågan är om försäkringsbolaget godkänner det. Mitt försäkringsbolag godkännde det inte. Ursäkta om det var ett vilseledande svar.

Joachim
Lo
29
Lotta
BMW 325i-93
Tack allihopa!!Jag hoppar nu över installationen för jag har fått ett bra pris på ett defa larm så jag tror att jag ska vara nöjd./Lotta
Jag kan informera om att det är HELT OKAY enligt Folksam att installera larm själv. Det är inte alls omöjligt. Jag har själv installerat ett KombiGard Bilalarm som är godkänt av Stöldskyddsföreningen (SSF), detta är kravet från Folksam. Att jag själv monterade detta är inget som spelar Folksam någon roll. Jag tror poängen ligger i att jag borde vara den som är mest intresserad av att ha larmet fungerande.

Visst tar det lite tid, ett kopplingsschema över bilen behöver man då inte (men det underlättar säkert), med mätningar kan man komma långt och det är inte särskilt svårt ("kommer det ström eller inte ur den här kontakten", är frågan).

Mitt larm kostar 1600kr inkl moms i butik.
xp
126
xpoze
BMW 1993 MUGELLO ROT
Hej Lotta.

Jag har ett Gemini 7049 (touchgard) till salu.
Larmet är godkännt enligt SSF senaste standard, TFFN 801. Det har också inbyggd immobilizer (2 krets), centrallåsstyrning, glaskrossensor och siren.
Kodsändarna har rullande kod. Paniklarm samt komfortstängning är inbyggt.

Svensk bruks- och installationsanvisning ingår.
Ett års garanti.
Helt nytt. Aldrig monterat.
Sälj pga felköp.

Pris 1995:- BVSA.
Kan skickas.
jw
9
jwassis
325 tds Touring-97
Hej Lotta!

Prata med ditt försäkringsbolag du kan få bättre pris genom dom. Jag har Länsförsäkringar och jag gav 3500:-
med immobilizer. Det skulle kosta 2500:- utan det.

Mvh Johan

Lo
29
Lotta
BMW 325i-93
xpoze!!Tack,men jag har redan beställt larm.
Lo
29
Lotta
BMW 325i-93
jwassis!!Det lät väldigt intressant men jag har redan beställt ett larm,men det gjorde mig väldigt nyfiken att jag nog måste ringa och kolla./Lotta
Sh
76
Shankey
BMW 325I E36 -92
BMW 325I E36 -91
Jag vet att era inlägg är ca 2 år gammla..
Men för er som läser,,,
Har man minst en halvförsäkring så sänks inte premien så mycket bara för att man har ett godkännt larm.
Har man ett icke godkänt larm måste man vara säker på att man inte uppgett att man har lam i sin bil.
Att ha ett icke godkänt larm minskar hur som helt inbrott och det lönar sig för dig.
Men se då till att försäkringsbolaget inte tror att du har ett "godkänt" larm.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.