AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.182

Bytt vattenpump och den bara kokar

La
75
Lasse740
BMW 745d
Jag har bytt vattenpump på min 740 e38 -99
Fyllt den med glykol och vatten men efter en stund så bara kokar den, även lossat övre slangen på lylaren och fyllt den vägen upp till topp, testat att låta den gå ett tag tills thermostaten öppnar sen går det en stund och då börjar det spotta och fräsa i expansionskärlet och till slut så är det som en spottande vulkan.
HUR luftar man dessa bilar, känns som att det är en redig luftficka någonstans.
H J Ä L P !!!!!!!!!!

KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Hej Lasse!

BMW är ju som bekant kända för att vara svårluftade. Jag skulle föredra att använda vacuumåterfyllning av hela systemet (som vi har på jobbet), alternativt vrida på en tryckpump på expansionskärlet och lufta med övertryck. Det är också bra.

Har Du inte tillgång till någotdera, så ställ bilen i hyfsat uppförslut (nos uppåt:-) och lufta med hjälp av naturlagarna. Det funkar, men kanske inte lika bra o smidigt!

Mvh
Anders

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Se till bilen står plant eller i lite uppförsläge. Skruva ur luftningsskruven, fyll på expansionskärlet tills det slutat bubbla i luftningshålet och rinner över. Skruva i skruven och tillbaka med locket till expansionskärlet. Klart!
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
knepigt att du inte får det att fungera. Jag har bytt motor i bilen o vid senare tillfälle även v-pump samt att jag haft läcka så jag har luftat min 3ggr helt utan problem.

Jag har fyllt i övre kylarslangen så mycket det går och sedan fyllt exp kärlet. full värme i bilen loss med luftnings skruv och sedan startat upp. Varva till maskinen rejält så det blir bra cirkulation och sedan dra åt med lite varv på motorn när det rinner ut vätska utan luftbubblor i.

Har aldrig haft några som helst problem med att få ur luften. En fundering är ju om cirkulationspumpen på värmeventilerna fungerar? om den inte funkar så kanske det är där problemet sitter.

La
75
Lasse740
BMW 745d
Hur kollar jag om den funkar och var sitter den ?

Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Subaru Impreza STI Type R -00
Så här luftar man de här bilarna enligt denna länken vilken jag också följde

Länk

Jag hade inga som helst problem efter att ha bytt det mesta av kylsystemet i min bil.

Man ska alltså låta cirkulationspumpen gå utan att starta motorn först.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Överfyll inte expansionskärlet för nivån med kall motor.
Kör cirkulationspumpem 10 minuter med maxvärme inställt på displayen och några fläktsteg på i tändningsläge.
Kolla nivån efter det starta motorn låt den gå nån minut varva upp den till 4-4500 rpm npgra ggr. Kolla sedan nivån och fyll på till rätt nivå. medans motorn går till nivå för kalla motor !! Överfyller du så expanderar vattnet när det bli varmt och då trycker den ur sig en massa vatten ungefär som när det kokar.
Sedan är det bara att vänta tills termostaten öppnar tar väl nån halvtimme eller så.
V8 är enkel att lufta i jämnförelse med sexorna.
Notera har du latentvärmeaccumulator så är det en annan procedur med trycksättning av systemet för att lufta ur den.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
225
TNK
740i-93 E32
Hej!

Lasse 740 hur mycket vatten fyllde du på efter vattenpumps bytet?
Jag böt termostat,säkert ett enklare jobb o inte lika mycket vatten
ran ut.Min prosedur var att fylla kärlet till max nivå,sen starta motorn
med max temp.Vänta tills termostaten öppnade "pling"låg vatten nivå.
Stängde av motorn,väntade tills det kallnade lite sen fyllde upp igen.
Sen var det inga problem alls.
Jag använde ingen luftskruv eller jag visste inte att det fanns en.
Jag måste haft rejäl tur tydligen.

Bara Min Wagn!
La
75
Lasse740
BMW 745d
kan någon berätta var elpumpen sitter och hur kollar man att den fungerar ?
La
75
Lasse740
BMW 745d
Ja då har man införskaffat en vaccumsug och kort.
Men tro på fan så har man en läcka någonstans i kylsyatemer för direkt man vrider om kranen så fylls det med luft igen och manometern sjunker till noll :(
Riva igen då :( morr........

La
75
Lasse740
BMW 745d
Ja då har man införskaffat en vaccumsug och kort.
Men tro på fan så har man en läcka någonstans i kylsyatemer för direkt man vrider om kranen så fylls det med luft igen och manometern sjunker till noll :(
Riva igen då :( morr........

ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
el pumpen sitter vid värmeventilerna vid torpedväggen på höger sida, plocka av stora plastkåpan så ser du vart.

Prova att trycksätta systemet för att se vart det läcker.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.