|
|
|
|---|---|
|
Hej! Bilen i fråga 523i -96 med m52 motorn så jag har läst i 3 dar om luftning.. Men problemet är att problemet kommer tillbaka. Bilen har stabil temp men kan helt plötsligt under olika tillfällen stiga. Ibland bara lite, ibland nära rödmarkeringen. Ibland går tempen tillbaka till normal och ibland måste jag stanna och stänga av den. Har just köpt bilen och killen före mej har bytt termostat MEN inte termostathuset. Så vad gör jag? Jag har luftat genom att följa mektipset. Ett litet pys och sen kommer det vatten och bilen håller tempen i någon dag sen är det samma visa igen. Termostathuset och vattenpump borde vara det första som ska bytas om jag förstår det rätt (genom läsning av andra trådar här). Men om pumpen är dålig borde väl tempen vara dålig hela tiden, inte komma och gå? Kan det vara hål någonstans som gör att den drar in ny luft eller lyckas jag inte luft ordentligt? Ringde bmw i umeå och de sa att jag måste lufta, vad säger ni? | |
| Jadu, du har säkert läst alla trådar här redan. Behöver du fylla på vatten mellan intervallen också ? Isåfall har du garanterat en läcka i systemet. Antar att tidigare ägaren också kanske hade samma problem och därför valde att avyttra bilen ? Jag skulle köra den till en verkstad för luftning och läckagesök av kylsystem om jag vore du. | |
|
Nja det är mest det jag spiller ut vid luftningen som jag får fylla på. Ev har jag ett litet läckage i expansionskärlet. Men det måste vara litet, för det blir inga pölar, luktar ingen glykol och tempen sticker inte direkt. Ibland kan jag köra 45 min utan att den blir för varm. Har bara kört i stan, litar inte på den nog för en långstyrning just nu. Ska testa att överfylla systemet och ha allt öppet och köra runt motorn lite. Läste om det på nån tråd. Och sedan suger man upp vattnet ur exspansionskärlet när man stängt av motorn, så man får rätt kall nivå. Är det nån som testat? |
|
|
Jag hade en så liten läcka så jag kunde köra i 3 månader utan att bilen började gå varm ... Förmodligen har du nog en läcka i kylen ja. Som jag sa, in med den på ett läckagesök det kostar inga stora pengar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.