AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.094

BMW TIS; åtdragning (nm) muttrar och skruvar partikelfilter?

ma
500
marineutter
540IA Touring Executive 1995
525dA E61 Touring 2004
Hej,

Köpt ett bättre begagnat OEM Eberspräcker partikelfilter som jag tänkte montera till helgen.

Har packning och bultar, muttrar etc. Är det någon som har acces till BMW TIS och kan kolla med vilken åtdragningmoment (nm) man ska använda vid montering?

I övrigt, de som bytt filter själva, något speciellt man ska tänka på vid montering demontering av partikelfilter?

Bilen har de tidiga partikelfiltret som sitter mitt under bilen, 18307792041.

Tack på förhand!

Mvh marineutter
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Har du kollat om det finns med här, Länk ?
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Väldigt enkelt att byta, dock får du vara beredd på att kapa av alla gamla skruvarna. Moment behöver du nog inte tänka på.

"You can call me Bon"
ma
500
marineutter
525dA E61 Touring 2004
kane; Tack så mycket för länken och hjälpen, men vad de visar och beskriver där är enbart hela avgassystemet. jag behöver enbart hjälp gällande byte av partikelfilter......

Om du kan hitta detta kanske du kan hitta info och länk till byte av partikelfilter också...?

Mvh marineutter
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Länk

Sitter med 4 skruv i varje ände. Går inte att misslyckas.

"You can call me Bon"
ma
500
marineutter
525dA E61 Touring 2004
Ronald B S,

Tack för inlägg samt illustration.

Det är ju dock som så att min fråga och frågeställning gällde åtdragningsmomentum för bultar och skruva, och inte var och hur filtret sitter fast, det vet jag nu naturligvis redan....:Ö

Men har kollat TIS och frågat BMW och det finns inget nm momentum gällande just dessa muttrar och skruvar.'

Tack ändå!

Mvh marineutter
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Länk

Gå ner till åtdragningsmoment och välj lämplig lista (finns fem stycken i "rullgardinen" när du sätter markören på "åtdragningmoment").

Någon av dessa bör ge en ledtråd till hur hårt du skall dra förbandet utifrån vilken diameter det är på skruvarna - observera att skruvarna/muttrarna skall smörjas med det medel som anges (t ex CRC kopparpasta i en av listorna).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
marineutter: du undrade om det var något att tänka på vid bytet samt åtdragningsmoment.

Mitt svar är: skruva bort/kapa av 8 skruv/mutter ner med filtret. Skrapa rent, dit med nya packningar samt filter skruva åt.

Ber om ursäkt ifall du upplever mitt svar som felaktigt på något vis.

"You can call me Bon"
ma
500
marineutter
525dA E61 Touring 2004
Tack för tips och dylikt.

Hittar dock ingen länk eller info gällande just partikelfiltret, alla andra delar i avgassystem etc är ju mycket bra och komplett...får söka vidare.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, men ett skruvförband i ett varmt avgassystem skiljer sig troligen minimalt åt - det finns ingen anledning att tro att just skruvarna till partikelfiltret skulle avvika nämnvärt...

Jag hade gått på de moment som återfinns på andra ställen i avgassystemet (enligt min tidigare länk) och tagit värdet för samma skruvgrovlek (t ex M5 om det nu är en sådan skruv) och använt utan att få störd nattsömn.
Glöm dock inte att smörja med kopparpasta eller liknande - utan antikärvmedel blir momenten helt annorlunda!

Det är ju inte en rymdraket som skall skruvas ihop precis! ;o)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ma
500
marineutter
525dA E61 Touring 2004
Johan B; Hänger med på vad du menar! Kollade generellt sett till vad som finns, och när det gäller avgassystemen på E65 och E60-E61, när det gäller M8 så verkar det ligga runt 20nm.

Ingen rymdraket i all ära (även om man önskar så ibland) men jag vill inte har läckage från filtret direkt efter man monterat pga man dragit åt för hårt eller för lite.

Ska köra på 21 nm så att man är säker på att det sitter...:>

Mvh marineutter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.