AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.039

Punkteringsfria, blanda.

Ko
96
Kotten
BMW 335d -08
Jag har original flat tire på min 335d och mina bakdäck skulle behöva bytas, men framdäcken går ett tag till. Tänkte vara lite ekonomisk och bara byta bakdäcken och tänkte ge upp flat tire. Frågan är om man får ett konstigt beteende på bilen om man köra med flat tire fram och vanliga klassiska bak.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Man skall inte blanda vanliga och RFT-däck!
RFT-däcken är mycket styvare i stommen än vanliga däck.

Du kommer garanterar att få väldigt konstiga vägegenskaper - det räcker oftast med att du blandar olika däckfabrikat för att en BMW skall bli nervös och allmänt oharmonisk i vägegenskaperna.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Vill minnas att däckhandlaren sa att det var olagligt också, lite som att ha odubbat fram och dubbat bak.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Olagligt är det inte. Finns inga lagar kring RFT däck.

-------
//Lövet
RY
155
RYN
545e -21
Jag har kört med RFT bak och vanliga däck fram (255/35-18 resp. 225/40-18) och har inte upplevt några problem.

/Ronny
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
"Blandar" RFT med vanliga däck på pappas bil(330i -06) sen ett år tillbaka. Conti SportContact3 bak och RTF fram av bra fabrikat(glömt vilket). Bilen är inte spårkänslig längre, det är det enda vi har märkt. Inga negativa erfarenheter alls, förrutom att de nya däcken har slitits väldigt snabbt - fast det är väl SportContact3 det... 225/40-18 är dimensionen, förresten.
Har själv provat en mycket kort period och har inte alls samma positiva erfarenheter som Ronny och Erik ovan. Det var obehagligt och blev vingligt - när jag åkte in till däckverkstaden för att fråga fick jag en uppläxning :-) Antingen gäller RFT eller så kör man på vanliga däck...
Ko
96
Kotten
BMW 335d -08
Tack alla, men jag är tyvärr inte klokare. :-)

Som vanligt när man frågar sådant här så finns det alltid dom som inte har några problem och dom som har problem.

Ja, jag får väl helt enkelt testa. Värsta fall så får jag väl byta fram också om det visar sig att det är helt omöjligt, men på något sätt så tror jag nog att detta kommer funka. det beror säkert på lite hur man kör också.
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Så länge man kör lungt och försiktigt på jämn väg så är det förmodligen inga problem, tänk på att reseta däcktryckskontrollen bara.

Om vägen blir spårig eller ojämn kan du uppleva lite konstigheter.

Men framförallt om du kör hårt eller hamnar i en situation där du måste väja kraftigt kan det bli olustigt. De två däcktyperna uppför sig väldigt olika i stommen och det kan innebära att du får en väldigt överstyrd/understyrd bil. Beroende på underlag.

Jag hade bytt alla fyra utan tvekan.

/DJ
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Däcktillverkare, fackfolk och inte minst BMW säger uttryckligen att man INTE skall blanda RFT med vanliga däck!

Att det kan fungera hyffsat vid lugn körning är en klen tröst när du får sladd vid en häftig undanmanöver pga oharmonisk däckkombination...

Att blanda RFT och vanliga däck får ungefär samma effekt som att blanda sommar och vinterdäck.

Nästan alla däck fungerar rätt bra vid lugn körning - det är vid "paniksituationer" (som en del kanske råkar ut för en eller några få gånger under hela sin bilkörning) som man behöver riktiga däck! Då kan det vara skillnad mellan en olycka eller ett tillbud med lite förhöjd puls.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Mh
253
Mharcus
525i Touring -01
Körde blandat Pirelli PZero RFT och Dunlop Sportmaxx RT(vanliga) på min 120d med chiptrim, fungerade ypperligt även i hastigheter om 200+
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Blanda inte, är min rekommendation.

Att köra fort rakt fram kan du göra med vilka däck som helst, men det som flera inlägg påpekar är att det är först vid en kraftig undanmanöver du behöver veta hur bilen uppför sig och om du blandar med två däck fram med ett annat uppförande än de där bak så kan det bli en ganska så adrenalinhöjande upplevelse.

Til syvende og sidst är det upp till dig; det är inte förbjudet att blanda, du kommer inte märka stor skillnad vid "vanlig" körning, speciellt inte i större städer där mesta av tiden tillbringas i att köra från en kö till en annan, men det kan komma en dag då du måste lita på bilen.

----
BMW CS #6212
Kotten: Skit i trollen ovan och gå på rekomendationerna som fackfolk, däckföreningar säger är mitt tips. Precis som Johan skriver funkar det i så länge inget oförutsett händer - om du likt mig inte kan kontrollera dina medtrafikanter eller väder/väglag kanske du skall fundera en gång till innan du blandar...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.