AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
24.662

M3 E46, vad är rimligt att betala

Sida 2 av 2
Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Av de länkade bilarna tyckte också jag att 1:an verkar mest intressant. Få mil, snyggt och lite kaxigt med silver/rött (själv är jag lite trött på svart/svart, men det är ju en smaksak).

OT: Det där med att svenstsålt skulle vara så mycket bättre har jag aldrig förstått och någon högre försäkringspremie har det inte varit fråga om på mina bilar. Försäkringspremierna sätts lite "hej svejs" i mitt tycke. Exempelvis betalade jag +10.000 kr MER för min tidigare Opel Speedster än min nuvarande Porsche 911:a som har mer än dubbelt så mycket hk... Båda privatimporterade, för övrigt. Min granne betalade mindre för sin Mercedes AMG än sin tidigare BMW 320 (samma årgång). Det gäller bara att leta runt lite och hitta rätt försäkringsbolag.

Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Håller med dig hellt o hållet där WGG!

Att försäkringen är billigare på en sv-såld än en import,är bara BS....
som du sa så gäller de hitta rätt f-bolag...mkt annat som spelar in än vart bilen kommer ifrån...Sv-sålt??BMW tillverkas i Tyskland:):)skämto sido
Jag håller helt med er om att importbilar är lika bra som svensksålda. De är dessutom ofta bättre utrustade. Men försäkringenspremien ligger i genomsnitt betydligt högre för de importerade (OBS för mig och för de bolag jag kollat). Självklart varierar det från exemplar till exemplar och kan vara olika för olika personer för mig är de importerade med några få undantag mellan 50-100% dyrare.

Mvh Johan
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

IF, BMW Originalförsäkringar och Solid är de tre bolag jag haft mina importerade BMW i och ingen av dessa har haft några större skillnader på import och svensksålda.

___
//Ulf
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Jag kollade på försäkring på E38 740 både svensksålda och importerade hos trygghansa, det kunde skilja flera tusen. Med det var ca 5 år sedan..
Har kollat med BMW Originalförsäkring och där skiljer det faktiskt inte så mycket. Jag kollade upp denna importerade Z4 som jag tycker verkar bra:
Länk
Skiljer ett par tusen i helförsäkring per år jämfört med t.ex:
Länk
nen inga jätteskillnader som det var tidigare när jag kollade försäkringar på Z4M.

Mvh Johan
Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
"Sista chansen" på "Grevinnans" bil: 194.000 kr

Länk

Grevinna vet jag ej om hon är. Hon är i alla fall revisor på 77 st mellanstora och större företag.

Hon köpte bilen ny så stålar har hon nog.

/Bellamy
Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Bellamy: För det är inte så att sonen skrivit den på morsan av försäkringstekniska skäl? (Det är bara en spekulation från min sida).

Nja, damen köpte den ny -02 och nuvarande ägaren köpte bilen -10. Där i mellan en ägare från -07 - -10. Så det känns mindre troligt.

/Bellamy
Det är säkert en bra bil men jag tycker att den fortfarande är för dyr. Nu börjar ju E92 komma ner mot 250' och då känns det dyrt med en 10 år gammal bil för närmare 200'.

Har dessutom mer eller mindre bestämt mig för en Z4 M coupe istället. Den känns som lite mer sportbil än M3 och är mer ovanlig. Eftersom jag enbart ska ha den till sommarkörning så spelar utrymme inte så stor roll. Har börjat leta i Tyskland och Italien efter Z4:or och det är betydligt bättre priser där, särskilt i Italien. Har dock läst om en del strul när det gäller själva importen av Italienbilar. Men det finns ju onekligen fina exemplar att hitta, t.ex. Länk eller Länk

Mvh Johan
Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Bellamy: Det jag avsåg var möjligheten att det inte alls var "grevinnan" som köpte/ägde bilen, utan hennes i GTB bosatte son, född -78. Men som sagt, ren spekulation från min sida. Hade dock varit kul om någon visste.

Jiie: Här är ett annat intressant objekt: Länk

(Huvud)problemet med italienarnam är dock att den stora majoriteten inte kan ett ord engelska. Jag ringde och mejlade på massor (nåja 5-6 bilar i alla fall) innan jag fick napp...

Vad tror ni om denna: Länk

Den har varit ute väldigt länge men med högt pris, började på 330' i februari förra året. Nu börjar den komma ner mot mer rimliga nivåer så kanske kan vara intressant att undersöka vidare.

Mvh Johan
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Vacker bil, skeptisk till firman.
Ja, jag har läst några negativa rader om firman på forumet men inget konkret. Menar du att det finns risk att bli blåst på något sätt? Någon garanti lär man ju inte få ändå på en 6 år gammal bil.

Mvh Johan
Visa användare
3.753
Sani
Nej då, menar inget sådant - går på ren magkänsla bara, varandes göteborgare.. :) Men kolla upp bilen så gott det går, är mitt tips!
Visa användare
3.753
Sani
De har ju en M6:a för 299k också, bra billigt...................
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Den är iallafall såld ny i Tyskland vilket gör en bakgrundskontroll något lättare om den levt sitt liv där fram tills importen 2010, en ägare i Sverige vilket är positivt, dock ägs den fortfarande av honom men den är kanske ett försäljningsuppdrag eller bara exremt svårsåld om de inte vågar ta in den på firman:-)

Bilen har faktiskt det mesta i utrustningsväg oxå, tv function är ovanligt på Z4 M. Vill du absolut ha en Z4 M så är nog prutläget hyfsat för det har inte sålts alls många senaste året vilket gjort att det legat sv-sålda lågmilade 07 ute för runt 250.
Precis, har också noterat att den inte ägs av firman men det är väl rätt så vanligt att firmorna åtar sig en försäljning utan att själv vara ägare av bilen? I det här fallet är det ju lite konstigt att ägaren inte tröttnat efter att ha haft bilen hos firman nästan ett år?!

Det är en Z4 M jag är ute efter, har dock ingen brådska så jag kan vänta in rätt exemplar till rätt pris. Men som du skriver så är denna välutrustad och jag gillar dessutom färgkombon.

Sant att den inte sker så många försäljningar nu. Det känns som priserna måste ner. Jag började titta lite smått redan för ett år sen och det var nästan samma prisläge då.

Den här svensksålda har jag varit och tittat på: Länk
Den har dock körts året runt och mitt intryck var sådär efter en snabbkoll.

Mvh Johan
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Ok, ja den har ju det mesta i utrustningsväg den oxå, fanns inte så mycket lull lull till Z4.

Interlagos blå med svart skinn är i mitt tycke snyggare än carbon, tyvärr är det en av bmw:s mest repkänsliga lacker och de kan se bedrövliga ut i solsken...minns ett test av en interlagosblå M5 e60 i automobil 2005 där motorjournalisten påpekade att "nya" bilen redan led av fula tvättrispor.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.