AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
25.009

M3 E46, vad är rimligt att betala

Sida 1 av 2
för denna pärla: Länk

Mvh Johan
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Länk
Visa användare
636
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
samt: Länk

Visa användare
789
johmei
335i E92
Det handlar helt om skick och är det i närheten av vad man beskriver i annonsen så verkar väl priset vettigt. Man kan inte sätta exakt pris baserat på annons ensamt. Kolla å känn på några så märker du snart skillnad på M3 och M3! Lycka till..
219" är för mycket. Jag sticker ut hakan o påstår att 190-195" skulle vara bra betalt. M3-märket ser ut att vara satt på fel ställe, i övrigt verkar den vara fin. Men det där med att en 60-årig grevinna ägt den kan man om man vill tyda så här oxå "Körd med massor av kopplingsslir"*haha*
Visa användare
789
johmei
335i E92
Haha, ja Grevinna = lämplig förare av M3? Värt att notera är väl att annonsen ser ut att vara från en person som inte är någon direkt enthusiast och lägger vikten på fel saker enligt mig: Specialbeställd istället för kort och gott "individual", hans husköp och besiktningens kommentarer o.s.v.

Ja, M3 märket är för långt ut ser det ut som. Kan vara att det monterats av och sedan på igen för försäljning?!

Självklart ska du inte heller betala annonspriset rakt av, något prutbart hittar du ju alltid. Hur som så skulle jag kollat runt 4-5 bilar minst och välja på skick och dokumenterad historik. Om man får ge 20-30kkr mer så är väl det ok. Ägandet kostar ändå så pass mycket på dessa.
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Cremefärgat läder och träpaneler är ju inget plus i min bok... Men över 200 för en manuell pre-facelift är helt orimligt enligt mig!
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag skulle inte ge mer än 150-170'
Marin: Nä men så handlar du oxå med bilar, lite marginal behöver man om man skall kränga vidare, samma bil i valfri bilhall hade skrivits upp "till skyarna" o förmodligen lagts ut för typ 199" o släppts iväg för säg 180".

150" känns som ett "fynd", 170" lär han få alla gånger även om han kanske inte blir nerringd med nuvarande annonspris...
Visa användare
636
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
För det skulle väl aldrig kunna förhålla sig så att det var "grevinnans" son, född 1978, bosatt i Göteborg som tyckte att försäkringspremien blev mer human om han skrev bilen på morsan...?!

Tungt försäljningsargumentet för övrigt, det där med "beröm vid besiktning". Jag förundras lika mycket varje gång det dyker upp! Dock efterlyser jag lite mer kreativa varianter, typ "har alltid fått beröm av korvgubben på hörnet". Eller "Har alltid fått kn*lla, när jag kört den här".

Visa användare
275
royalcruiser
BMW 540iAT -94 E34 Alpinweiss III

BMW 750iA -96 E38
Ascotgrűn
Skulle det verkligen kosta 40 lök att få bilen individual-lackerad? Snygg färgkombo i mitt tycke, mn antagligen inte i många andras. Den "kommer alltid behålla sitt rätta värde" snacka om intetsägande mening!
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Ja det kostar 40-60.000:- extra för Individual (MB Designo) lacker.

Inte för att färgen är dyrare utan för att det skall bli exklusivt så man blir ensam i grannskapet med just den färgen.

Sen är det värt exakt 0:- extra på en 10 år gamal begagnad bil!

För övrigt håller jag med dig om att det var en riktigt snygg färgkombo och träet var pricken över i:et!

Tor; Där har du fel Individual är värt extra oavsett ålder, självklart inte för alla köpare men så finns det köpare som inte betalar en spänn extra för 750-99 än en 728-99 medan andra köpare betalar extra även när bilen är 14år gammal Länk En sådan detalj kan avgöra om man skrotar bilen eller satsar på den som världens enda Individual Mugellorot 540iAT E34.

Det såldes en 01as M3 SMG i samma färg på BMW Gbg för ett knappt år sedan med 5000mil mer för vad jag minns var ca 200tkr med svart läder och mer utrustning (glaslucka och 19"). Säljaren är inte så duktig all utrustning utom lucka och gardin?! Var är telefonen, sidoairbagsen bak, plyschmattorna och klimakomfortvindrutan? Sedan kan man skriva att lädret heter Champagner som är läckrare än vad bilderna ger sken av.

Stephan
Oavsett om Individual är värt mer eller inte så har man iaf ett bättre utgångslänge så länge det är smakfullt...
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Tror också att en Individual i många fall kan höja priset något men sen finns det ju också en del exempel på Individualbilar som har färgkombinationer som mer eller mindre är osäljbara.

När det gäller bilen i tråden så är säljarens annonspris lite väl optimistiskt och han ska nog vara nöjd med allt över 200'. Gissningsvis så behöver han gå ner en bit under 200' för att få den såld. Hur som helst är det en snygg bil...

___
//Ulf
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Visst har du rätt Stephan! Ibland kan en Individual lack höja värdet även på en äldre bil. Och en bil med massvis med Individual tillval är naturligtvis värd en slant extra.

Däremot är 750 vs 728 ett dåligt exempel på vad som är "värt" extra. Visst är 750in en trevligare bil på alla sätt och vis, men när den är 10-15 år gamal så skulle jag nästan vilja påstå att 728an är "värd" mer fast det är en sämre bil just för att den har lägre driftskostnader och det är mycket det som styr "värdet"

När jag sålde min S600a i våras var det svårt att hitta köpare som ville betala extra för en V12 och då snackar vi ändå om en bil som har helt annat chassi (aktivt) den har 200 hk/300 Nm mer än den mindre 500an osv osv.

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Min spontana känsla är nog 150-170 faktiskt.

Jag tvivlar inte ett ögonblick på att asgräsblåmetallic (ägaiäishcmetallic eller vad det hette) kostade 40000 att få. Därav följer ju inte automatiskt att jag eller någon annan är beredd att betala speciellt mycket för det.

Xcar lackbehandling har jag inten aning om vad det är, men det är väl som alla andra lackbehandlingar: Med en ordentlig portion noggrannhet och lite halvmulet väder så gör jag det lika bra själv eller snudd på i alla fall.

Kikar man på bytbil så ligger de ju från 149 (med något fler mil på mätaren) till 249 (med något färre mil på mätaren). Han har ju desutom sänkt priset på den nu till 198. Det var någon tidigare där som sa 150-170, och det låter faktiskt rätt rimligt. Dessutom betalar åtminstone jag mindre värd vid privatköp än hos en handlare.

Alexander
Tack för alla svar!

Jag tillhör dem som kan tänka sig att betala lite mer för individualutrustningen. Tycker denna var väldigt smakfull. Däremot vill jag ju inte betala några fantasipriser i jämförelse med snittnivån på blocket.se. Tror heller inte att den blir lättsåld trots det numera sänkta priset.

Jag letar egentligen efter en Z4 M coupe men gjorde en sökning på M3 för att undersöka det alternativet också. Med tanke på att Z4:orna ligger runt 250' för 07:or så kan man tycka att M3 från 01 med fler mil är klart dyr över 200'. Försäkringspremien har dessutom visats sig vara betydligt högre för M3, dock var skillnaden inte så jättestor för just detta exemplar.

Nåväl, får ta en funderare på hur jag ska göra. Väntar kanske till våren med inköp. Känns onödigt att köpa och sen direkt ställa av den. Men om rätt exemplar dyker upp till rätt pris så måste man ju passa på.

Mvh Johan
Visa användare
636
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Jiie: Prisvärd z4 coupé (dock ej "M")? Länk

(Dock vet jag inte om den varit skriven på 60 årig dam eller om den fått beröm av besiktningsmannen ;-)

16.574
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Importerad, saknar xenonljus och strålkastarspolning, manuell klima. Klart den ska vara lågt prissatt.

-------
//Lövet
Är nog endast M som är intressant dock. Svensksåld är också ett krav pga. försäkringen så det minskar ju utbudet ganska ordentligt. Just nu finns 5 st på blocket:

1. Länk
2. Länk
3. Länk
4. Länk
5. Länk

Av dessa ligger 1 och 2 bäst till. 2:an har trevligare utrustning men 1:an har färre mil.

Mvh Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.