AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.542

e46 styrglapp, styrservoglapp?

Ma
20
Mangegus
320i -99
Har under en längre tid tyckt att min styrservo på min bmw går extremt lätt vid högre hastigheter. Styrningen känns "lös" vid högre hastigheter. Lämnade in bilen för jag trodde de va styrlederna. Ett litet glapp på den vänstra så ja bytte den men problemet kvarstår. Tycker ändå bilen styr vid minsta lilla rattrörelse utan de är mer att man upplever den extreeeemt lätt vid göre hastigheter.

Någon som har någon idé vad som kan orsaka detta? Kanske måste byta oljan i styrservon? Eller håller styrväxeln på va slut? OBS!! I vintras då bilen stått ute när de var kallt upplevde jag att detta fenomen va borta.

Enormt tacksam för alla tips!!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skulle misstänka att det är slitna bussningar och leder i framvagnen som gör att hjulen blir lite "fladdriga". Upplevde samma sak själv på E46:an. (var även en del intermittenta vibrationer vid vissa inbromsningar och ibland även utan bromsning)

Bytte bärarmar med bussningar och styrlederna + krängningshämmarstag för några veckor sedan och det blev "en ny bil" i väguppförande.

Köpte komplett kit hos claus-autoparts.se bra prylar (febi-bärarmar) och bra pris - hela kittet kostade ungefär vad BMW och Dyronomen tar för en bärarm...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ma
20
Mangegus
320i -99
hmm ja de kanske kan va något.. styrlederna + kräningshämmarstagen är bytt. Men jag tycker detta ändå inte skulle kunna göra så att styrningen känns så lös som den gör.. Har prövade för inte så länge sen en likadan bil men då kändes styrningen mycket "fastare" i högre farter än fast den bilen i övrig va rätt slut.

Ingen som har någon annan idé vad det kan tänkas va?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur långt har bärarmarna rullat?

Kan tillägga att det inte fanns något påtagligt glapp i någon led/bussning när jag bytte, men troligen var alla lite slappa och tillsammans gav de märkbar negativ effekt.

Mvh
Johan B

Ma
20
Mangegus
320i -99
Vet ej om det är bytt någon av tidigare ägare. Annars äre 19k mil.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
De brukar vara rätt slut i leder/bussningar vid ca 15000mil.

Mvh
Johan B

Ma
20
Mangegus
320i -99
kanske får kolla på ett par nya bärarmar? Upplever även en del vibrationer i ratten så..
Tips på något ställe där man kan köpa förutom claus-autoparts? Är ju ej i behov av styrled eller kräningshämmarstag då de är bytt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Han säljer även lösa "delar" så du måste inte köpa ett helt kit.

Tror det är svårt att hitta någon som säljer billigare än han i Sverige och fortfarande har bra kvalitet på delarna...

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.