AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
788

318is -90 klurigt problem med avgasvärdena

Det är vid tomgång den inte blir godkänd i besiktningen, vid högre varv hamnar den under gränsvärdena. Det är främst HC-värdet som är högt (ca 150-250) men även CO ligger lite över emellanåt.

Jag har:
bytt lambdasond
bytt katalysator
kontrollerat att inga läckor finns på avgassystemet
mätt att spridarna flödar jämnt (ser iaf ut att vara exakt lika mycket i de små mätglasen jag använde)
bytt bränsletrycksregulatorn
bytt tändstift, olja, olje-, luft- och bränslefilter
kontrollerat resistansen i tändkablar och primärlindningen
monterat oljefälla
kontrollerat att inga läckor finns på insugssidan
mätt kompressionen och den är hög och jämn

Den ryker inte heller nämnvärt.
En sak som jag tycker verkar lite skum är att när jag tar upp oljestickan så påverkas inte tomgången, vet dock inte om det är nåt som spelar någon roil.
Tar jag av vevhusventslangen som går in i topplockskåpan så märker man att motorn påverkas.

Har INPA och GT1 som funkar till min e46a men kan inte få kontakt med is:en. Är det möjligt att få kontakt med motronicen i e30n och utläsa nå felkoder?

Det jag tycker är konstigt är att den kan ha godkända värden i några sekunder och sen stiger dem upp över gränserna ändå.

Är det någon som har nån ide vad det kan vara för fel?
Finns det värden för vad luftmängsmätaren har för motstånd i sina olika lägen, att få tag i?
Är det rimligt att insugsventiltätningarna är slut och orsakar läckage?
Fan du verkar ha gjort allt.

Har du provat att tanka E85 när du ska in till besiktningen?

Hjälpte på min gamla E36 alla fall.
Ja man börjar få slut på ideer snart..

E85 har jag faktist provat men det blev ingen skillnad, men jag har läst sen att etanolen inte ska påverka HC-värdet så det kunde jag kanske låtit bli.

Senaste gången jag mätte var efter jag bytt bränsletrycksregulator och nu låg lambdavärdet väldigt magert på tomgången: ca 1,2. Mycket märkligt. Vid ca 2500 rpm sjönk värdet till nästan lambda 1. Lambdavärdet har tidigare vid dem flesta andra mätningarna legat bra till. Nämnas bör väl att btr:en inte var ny men det vore högst osannolikt att den är kass då bilen den kom från funkade utan problem. Visst kan ett så högt lambdavärde i sig skapa dåliga CO och HCvärden och kanske är det det som är felet, men konstigt isf att HC ändå varit för högt tidigare med lambda 1.
Jag har nu börjat på att byta ventiltätningarna med toppen på plats men jag får inte ventilknasterna att lossna från fjädertallriken när jag trycker ihop fjädern, trots ca 8 bar i cylindern.
Hur har ni andra gjort som kört med denna metoden? Vågar inte använda kolven som mothåll..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.