|
|
|
|---|---|
|
Ska snart hämta en BMW i Tyskland och är tacksam för alla tips om hur man snabbar upp processen med ursprungskontroll och registrering. Ursprungskontrollen kan jag väl inte påbörja innan jag har fordonshandlingarna i original? Som jag har förstått det så kan jag köra i 7 dagar med min "röda skyltar" sen måste jag ha en tillfällig registrering men då gäller min försäkring endast för trafik. Blir ju lite brådis då! | |
|
En smart grej kan vara att ansöka om tillfällig registrering i samband med ursprungskontrollen, då kan du köra som vanligt i väntan på regbesiktning. (Kan periodvis vara lång kötid för regbes.) Kostar 450 spänn extra. Länk Länk |
|
|
Ursprungskontrollen påbörjas ju inte förrän alla handlingar kommit in och det är ju svårt att skicka in brief och köpekontrakt innan man hämtat bilen. Det man kan spara ett par dagar på är att hålla koll på Transportstyrelsens hemsida där dom anger villket ankomstdatum dom för tillfället behandlar. Då vet man ungefär när ditt ärende kan vara klart. Direkt ärendet är klart så syns det i t ex Bilprovningens datorer och du kan boka en tid trots att det dröjer ytterligare ett par dagar tills du får hem brevet om att Ursprungskontrollen är klar. Sen gäller det ju att jaga besiktningstid och är man beredd att köra några mil så kan man oftast hitta något hyffsat snabbt. Man bör även kolla övriga aktörer som t ex Carspect. Förra våren så fick jag väldigt snabbt en tid på Carspect i Malmö jämfört med vad Bilprovningen kunde erbjuda. Du lär ju inte hinna inom de 7 dagarna men det är ok att köra till Regbesiktningen. Jag ringde då mitt försäkringsbolag (IF) och fick en tillfällig trafikförsäkring till och från regbesiktningen utan någon kostnad. ___ //Ulf |
|
|
Tack ska ni ha! Är det någon av er som lyckats få bilen helförsäkrad under perioden som man har bilen tillfälligt registrerad? |
|
| ml99: Min bekant hade helförsäkrat från dag 1 (dvs från med den dag den hämtades i utlandet). LF importförsäkring med omfattning "hel". Gäller i 30 dagar o kostade i detta fall 3000kr | |
|
Tecknar du en importförsäkring så är bilen helförsäkrad, så du bör teckna en sådan, den gäller normalt 30 dagar från det att bilen lämnar åf i Tyskland, lämpligen hos Trygg Hansa, beroende på värdet på bilen, flera bolag har begränsningar vad gäller försäkringsvärdet så var uppmärksam på detta. Vad är det för bil? Annars skriver ju Ulf precis som det fungerar. När du bokar besiktningstiden så var beredd att ta dig till ex. vis Västerås som brukar ha snabbare tider än de stationer runt Stockholm där det tidvis kan vara riktigt långa köer. Senaste gången jag importerade så funkade det dock med Sollentuna som hade likvärdig tid som Västerås. Uppsala var mycket längre bort i tiden, så kolla när du bokar tiden var det finns tider ex vis inom 15 mils radie. Be också om ett bevis för bokad tid hos besiktningen, som du har med dig om du skulle bli stoppad eller om något händer. /Anders |
|
| Det gäller en 750i F01 2009. Enligt BMW-originalförsäkringar så gäller bara helförsäkringen de 7 dagar som den "röda skylten" gäller och efter det är den bara trafikförsäkrad. Stämmer det verkligen även om jag gör en tillfällig registrering? Då får jag kanske se mig om efter ett annat försäkringsbolag. | |
| Det blev en importförsäkring hos LF. Den gäller även som helförsäkring under tillfällig registrering. Och billigare än hos BMW originalförsäkringar! | |
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
LF's gäller 7 dagar från att du kom till Sverige, och de bjuder på en trafik försäkning när du ska beskita den. |
|
har du kollat med LF att försäkringsvärdet täcker bilvärdet? de har mig veterligen ett tak på försäkringsbeloppet som tidigare iaf var lågt. Hur många dagar gäller den? Om det endast gäller 7 dagar har du en bil som sannolikt står oförsäkrad ett antal dagar innan du får den registrerad och risk om du skulle få skadegörelse eller liknande. /Anders |
|
| Det fanns två olika varianter, en 7-dagars och en 30-dagars. Värdet däremot har jag inte riktigt koll på. Det får jag nog kolla upp. Än en gång, tack för tips och råd. | |
| Är det vilken besiktningsstation som helst som kan göra regbesiktning eller finns det speciella (större?) stationer som gör det? | |
|
nej alla besiktningsstationer gör ej registreringsbesiktning men de vet dem ju när du ringer och bokar tid, då ber du bara att de kikar inom ex vis 15 mils radio från där du bor eller hur långt ifrån du känner att du vill köra. /Anders |
|
|
Som sagt långt ifrån alla stationer som gör reg. bes. Om jag inte är helt ute och cyklar är det bara Sollentuna och Högdalen i hela Stockholm som utför det. (Vet inte om någon av Carspect stationer gör det) Fick själv vänta nästan en månad på reg.bes. (mitt i semestern) när jag hämtade 600an och då sökte jag ändå i hela mellansverige! |
|
|
2050 kr helförsäkring hos Folksam vid Import av 520 da 09'a. Ansök om tillfällig reg. samtidigt som ursprungskontroll, bra i väntan på reg. besiktningstid... |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
30 dagars gäller även bara 7 dagar efter man kommer till Sverige, men du kan köra 23 dagar utomlands Taket är borta, det fanns förr. 250 000 SEK tror jag det var. |
![]() 2.226 530d G31
Carspect gör reg bes. Barkaby funkar. |
| Jörgen. Syftar du på LF? Jag frågade flera gånger hos LF om helförsäkrigen gäller även efter 7 dagar och med tillfällig registrering. | |
![]() 2.226 530d G31
Yes. Syftar på LF. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.