AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
955

Mätarhus E28

Al
331
Alfred
M5 2001
Hejsan!
Jag skulle byta lite lampor i mätarhuset o tänkte samtidigt skruva tillbaks mätarna så de stämde med bilens miltal (bytt mätarhus en ggn). Men icke att det gick, när jag väl fick ner dom till önskat miltal så såg det fint ut, men nu ca 8km efter detta så har både trip o milmätare kastat in handduken o det verkar vara permanent timeout för dem båda... vad ska jag ta mig till? Ngn som har ett mätarhus, och ngn som känner till hur man backar mätarna eller flyttar fram om det nu inte skulle stämma med bilens aktuella miltal? Om jag hittar mätare från en m535, passar den då?

Väntar på sänkning & 17"
har råkat ut för samma sak, men hittade inget fel...
vill oxå ha tips så att jag kan vrida FRAM min mätare med ca 17000 mil så att den står rätt...

#232 i E28 registret
Länk
Länk

menar altså...
bytte och vred rätt...trip o mil pajjade. Bytte igen och nu funkar allt, men den har enl mätaren gått 5500 mil (!)..."bara" 17000 för lite

#232 i E28 registret
Länk
Länk

Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Bjernler- Har du fixat vita mätare nu? Annars har jag till e28 om vill ha dem. Utan kostnad...
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Ett sätt att snabbt "snurra" fram eller tillbaka E28 km-räkneverk är att skruva bort locket, (2 skruvar), över växellådan på sidan om räkneverket. plocka ur ett kugghjul så stegmotorn blir frikopplad. Blås med ett tryckluftmunstycke på verkets fria kugghjul åt det håll du vill att mätaren ska gå. Kugghjulet kommer att snurra som en turbin och mätaren med 100mil/sekund ;-)
(Och Alfred, Jag skulle i ditt fall börja med göra ovanstående men bara snurra lätt på räkneverket. Det är inte helt ovanligt att något kugghjul låser sig, framför allt vid jämna miltal och då står stegmotorn bara och tickar.
Pompe, jag vill ha dom!!!!
har scannat, men inte hunnit göra nåt åt det hela...tentor och almänna CSN-problem har förhindrat mig från att pilla med min pärla.
Bor du nånstans mellan Kalmar och Norrtälje (norr om sthlm) kan jag hämta, ska uppåt redan på fredag...

#232 i E28 registret
Länk
Länk

Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Bor i Malmö...

Mätaren står på 19000 ung
Ska eventuellt ner om en-2 månader.
annars har jag kanske jag kan övertala tjejens farsa att hämta...återkommer...

#232 i E28 registret
Länk
Länk

Pompe, you've got mail...

#232 i E28 registret
Länk
Länk

Ville bara säga TACK till Pompe. Har däremot satt i mina svarta bensin och temptavlor. Tycker det blev assnyggt!

#232 i E28 registret
Länk
Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.