AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.401

Knak/klick ifrån bakvagn i låg fart och sväng?

Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Hej!

Har ett litet knakande/klickande ljud i bakvagnen på min E46 330 Touring Automat -03.

Hörs egentligen bara i låg fart och vid passage över ojämnhet och lite sväng...

Dessutom känns bilen slingrig trots byte av "hela" framvagnen inklusie styrväxel.

Någon som har en aning?

Bakvagnen kollad av bilprovning samt tre olika verkstäder och de hittar inget fel.

Kan det vara fjädrarna som rör sig lite och låter?

Kan det vara fjäderbenslager?

Borde väl ändå inte kunna vara den fruktade sprickbildningen i "subframe"?

Iallafall läst mig till att det är vanligast på tidigare årsmodeller (98-00) men eftersom BMW's förlängda garanti går ut snart vill jag gärna kolla upp detta!

Tacksam för idéer!

Christian
Kan också vara handbromsbackarna som är lösa beroende på att hålet i bromsskölden (för sprinten som håller backarna) rostat sönder. Jag skulle beskriva det ljudet som knirk/"fjäder" ljud.
Det förklarar dock inte slingrande gång. Sprickbildningen i "subframe" anses väldigt ovanligt då det diskuterats i olika forum.

Sjukt svårt att lokalisera ljud, ibland har jag tom missat på fram & bak... Lycka till!
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Tack rispalt,

Men så ovanligt verkar väl tyvärr inte sprickbildningar vara, framförallt årsmodellerna 98-00...?

T.o.m. så att BMW utökat garantin till 10 år för detta fel...
Christian
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Sprickor kan du nästan utesluta. Har inte hört om ett enda fall sedan 2001 när modellprogrammet uppdaterades.

Vanligt är att fjädrarna rostar sönder. Det räcker med en liten bit längst ut. Det är många som har bytt. Jag skulle se över fjädrarna först och främst.

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.